Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1257 ggr
Neooan
0

När man har skaffat valp.

Jag har ju gjort ett inlägg om att jag vill ha hund i framtiden men jag vill vara lite förberedd nu så jag inte framstår som en idiot sen när valpen har kommit. Så jag har typ några basic frågor, om ras spelar roll så ska det nog vara typ en mellan eller stor Pudel. ;)

* När kan man börja trimma och raka hunden?
* Vid vilken ålder kan man börja koppel och halsbands träna? Hur får man hunden då att följa en med koppel.
* När kan man börja gå på små promenader? Det är ju individualiserat men lite på ett ungefär bara. :)

Jag skrev ju även då att jag hade erfarenhet av familj osv. men det var inte valp så det är därför jag ställer frågorna. Kände att det kan vara bra att skriva det så ni inte tror att jag ljuger om erfarenhet eller så. ;)

lisa90
0

Har aldrig haft en trimras så vet inte när man behöver börja trimma och klippa (fråga uppfödaren!), men hanteringsträningen bör man påbörja tidigt. Känna på hunden, kolla tänder, ta upp den på ett bord, allt i valpens takt såklart men lite varje dag. 

Koppel och halsbandsträning, ja. Jag hade tur och min valp var halsbandstränad när den kom, annars skulle jag satt på det en liten stund varje dag. Ofta tycker de ju att det kliar i början ;) Koppelträningen tycker jag beror lite på hur du bor. Jag har haft turen att kunna ha valpen lös i skogen varenda dag, så har du möjlighet - låt den vara lös! Ofta sticker inte små valpar särskilt långt. Kopplet kan man sätta på kortare stunder just för att öva, locka med godis (bara ett par meter till en början) för att få den att följa dig och försök att inte ge den tillfälle att dra.

Gå promenader i valpens takt. Åk ut i skogen och låt den strosa omkring, men ni lär inte komma så långt även om ni är ute en halvtimme :) Riktiga gå ut och gå promenader säger många 5/10min per månad hunden är. Själv tycker jag man kan ta det lugnt med såna gå ut och gå promenader, finns så mkt annat man kan göra när en sån liten valp ändå inte behöver motioneras. Miljöträna! Skogen då såklart, åk in till stan en sväng och bara titta, lek med en hundkompis osv. 

Lycka till och njut av din valp!

[Teddies matte]
0

Du skall inte trimma(=rycka pälsen) en Pudel, men maskinklippa kan du göra eller använda sax, och det skall du göra redan från början när det behövs, uppfödaren har åtminstone en gång klippt hunden innan du får hem den. Det är bra att varje dag redan från början vänja hunden vid hantering och pälsvård, pilla på tassar och kroppen lite varje dag, vänja den stå på bord, klipp lite o.s.v.

Neooan
0

Okej tack så mycket. :)

SuperLimm
0

Börja vänja valpen vid att vara på bord, sitta/ligga/ stå stilla när man pillar med den ska du göra redan från början, helst varje dag. Inga långa pass alls utan bara några minuter varje dag räcker. Vänja vid maskinen, borsta lite, klippa lite, kamma lite osv. Variera lite så att valpen vänjer sig vid allt. glöm inte kloklippningen.

Halsband brukar jag börja vänja vid lite inne, men då har valpen bara halsband på sig när jag har koll på den. Många valpar försöker med allt för att få av sig halsbandet i början och då kan dom fastna och skada sig så man får hålla koll och avbryta/avleda när den tycker det är jobbigt. Sen kan du börja med att gå ut lite så valpen får göra sina behov och springa av sig det mesta, sen kan du ta på halsband(eller sele som man kan börja med, sliter inte på valpens hals och skaderisken blir mindre om valpen försöker springa iväg) och koppel. Försök att inte få kopplet sträckt så mycket, utan få valpen att följa med dig och ta kontakt med dig mycket. Se till att du är rolig och ha gärna med någon leksak som valpen gillar, då brukar dom följa med.

Några långromenader i koppel ska man inte gå fören hunden är minst 6 månader. Däremot så kan du ta med valpen ut i skogen och låta den skutta omkring där och utforska. Så länge den inte blir blöt och kall kan ni vara ute i 1-3 timmar. Man kommer inte så långt men det är nyttigt för valpen att få röra sig och lära känna sin kropp.
Ni kan alltså vara ute länge men ni bör inte gå några promenader i koppel. Låt valpen upptäcka världen i sin egen takt.

Glöm inte att träna/leka mycket kontakt och följsamhet i början, det har man stor nytta av senare. Även om det inte märks sen när valpen blir könsmogen och unghund ;)

Mvh Linn

elinkw
0

När vi hämtade våran valp så hade valparna halsband på sig de visste vilken som var vilken. Så hon var van, dock inte med att gå i koppel. Vi började träna henne för två veckor sen kanske (hon är tolv veckor nu).
I början var de lite jobbigt, för hon vägrade gå,satt bara helt still och sen så man  inte om man ska dra eller inte, så de blev inte speciellt långa promenader. Men nu går hon jättebra i koppel, så de gäller väll bara att vänja hunden.

Ja brukar inte gå så långt med min hund, bara så långt hon själv vill.
Lycka till! :-)

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Catta-
0

Jag har storpudel och kan svara lite på trimmfrågan. 

Jag tror uppfödaren började bada och klippa Luna och hennes syskon när de var 5-6 veckor och hur du vill göra sedan beror helt på vilken frisyr din Pudel ska ha. Jag sparar till utställningsklippning och badar och rakar Lunas nos och tassar varannan vecka. Jag borstar henne sedan en gång mellan baden för att hålla pälsen tovfri. Har du helt nedklippt Pudel kan du bada när hon börjar bli smutsig ;) Men kom ihåg att alltid borsta igenom pälsen ända ner till skinnet regelbundet annars kommer pälsen bli som en matta och det gör ont! Vill du inte klippa själv kan du bara lämna in henne på ett bra hundtrimm.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"