Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 6695 ggr
Frida B
0

Sår av hundbett, hjälp!

Nu är det så att en hund jag passar just nu oturligt nog blivit biten av en annan hund, och har fått ett sår på tassen. Detta hände i Lördags, och såret har inte läkt… Det har inte förändrats, han verkar inte ha ont med det verkar heller inte läka. Vi har lagt på gasbinda för att han inte ska slicka på det, och tvättar såret morgon och kväll med bakteriedödande medel. Det varar inte. Blir det sämre tills imorn (blev sämre under kvällen, blev lite rött. Mer än det var förrut) ska vi till vetten, men lite sent just nu med tanke på att det inte direkt är akut. Men, har någon erfarenhet av sådant här? Hur gick det? Är jätteorolig, och blir det inte bättre tills imorn ska vi boka tid hos vetten. Kan tillägga att det ser rent ut, men det är helt öppet. Ca en halv cm i diameter, och lite röda kanter. Han har varit lite tjurigare än vanligt idag, kan ju bero på att hans kropp försöker läka ihop såret?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Annamaja27]
1

Tycker det låter bra att du kontaktar en veterinär i morgon. Ni kanske behöver hjälp med att raka rent runt såret så att det blir lättere att hålla rent. Det är även viktigt att se exakt var såret är så bettet inte tog över en led vilket kan innebära att infektionsrisken är större.

Generellt vid sår så är det bra att regelbundet tempa hunden för att följa upp så den inte får feber.

Frida B
0

#1 tyvärr äger inte vi en temp… Eftersom vi inte har hund, utan bara passar hund så har inte vi skaffat det. Men bör göra det snart… Men tack för svar! Idag ser såret mycket bättre ut, det har bildats en skorpa och han verkar piggare. Blir ingen veterinär idag med andra ord. Men ska däremot låta min lärare titta på det (utbildad djurvårdare och djursjukvårdare) då hundarna ska med till skolan. Vi har lagt gasbinda runt vilket hjälpte. Tror att hundarna höll det öppet genom att slicka på det. Han ska även få kycklinghjärta (mums…), så han får i sig extra mycket vitamin (tror det var B faktiskt). Och mycket vila och vatten!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

Håll såret rent och tvätta bort skorpan varje dag (vanlig tvål och vatten duger utmärkt, alternativt koksaltlösning) - ett sår gjort av hundbett ska läka inifrån och ut och luft behöver komma in för att minska risken för att bakterier får fäste.

Se till att hunden inte kommer åt att slicka och låt såret lufta så mycket som möjligt. En ren, tunn och luftig strumpa kan vara lösningen om ni inte har en tratt till hunden. Se till att strumpan tejpas fast en bra bit ovanför såret så tejpen inte sätter sig på det. Bandage däremot är mindre bra då det stänger in bakterier.

Frida B
0

#3 oj, okej, det hade jag ingen aning om. Ska genast se om vi har någon passande strumpa… Men varför ska man tvätta bort skorpan? Då blir det ju bara öppet mycket längre, eller?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
1

#4 ''Håll såret rent och tvätta bort skorpan varje dag (vanlig tvål och vatten duger utmärkt, alternativt koksaltlösning) - ett sår gjort av hundbett ska läka inifrån och ut och luft behöver komma in för att minska risken för att bakterier får fäste.'' skrev #3 :) Tyckte det beskrev läget ganska bra!
Molly hade en varböld som en bekant klämde ut och jag var tvungen att se till så skorpan försvann så det kunde läka inifrån och ut. Var inte alls roligt men det gick fort och det vart bra :)

Frida B
0

#5 fast jag har läst runt, och det står att man ska låta sårskorpan vara då det är som ett skydd mot smuts och bakterier… Är ju så med människor, är det inte så med hundar också då? Det var därför jag undrar :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
0

#6 Då hänger jag med :) Man tvättar ju regelbundet. Jag tvättade Mollys öppna sår efter varje promenad som regel och lite då och då när det behövdes. Sen hade hon skor på sig för att inte komma åt och klia :) Och för mig löste det sig så om man kollar efter så det inte är smuts så är det nog ingen som helst fara!

Driva
0

Saken med skador från hundbett är att de ofta sliter upp huden och bildar fickor. Vilket betyder att även om det är ett litet sår utifrån akn det vara stort under, om nu förstår vad jag menar.

Är det såna fickor och det bildas en sårskorpa kommer inte smuts och bakterier ut från det djupa såret vilket gör att det kan  bli stora infektioner, eftersom det inte kan dreneras. 

Därav ska man tvätta bort sårskorpan.

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Forest]
0

6,  som lokatt beskriver sa våran vetrinär fast då var det katten som hade fått ett bett av annan katt, det ska hållas öppet och rent. Antar det är samma med hundbett det ska hållas öppet o läka inifrån och ut.

russin
0

Lite beror på hur såret ser ut. problemet med hundbett är att det ofta blir små sår, men so istället går långt i. Det gör att bakterier lätt "fastnar" nere i den lilla hålet när det bildas en skorpa på såret.

Så ytligt och brett sår kan man låta det bildas en skorpa på - men små sår, som istället kan vara djupa tar man bort skorpan på varje dag så såret läker inifrån och ut🙂 då minskar man risken massor att senare behöva åka in för att få såret dränerat.

Frida B
0

Nu förstår jag mycket mer! Vet inte hur djupt det är dock… Men det är ganska litet. Och man ser rakt in i såret, och där ser det inte så djupt ut… Men ska jag ta bort skorpan ändå, även fast jag inte vet hur djupt det är?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
0

Eftersom såret är litet så tvätta bort skorpan du när du gör rent - så slipper du riskera att det blir en varbula. Det räcker att du gör det en gång per dag (för att inte störa läkningen för mycket) och gärna på kvällen så såret får luftas utan risk för smuts utifrån och när hunden ändå ska sova🙂

vallhund
0

#6 Stämmer vid skrubbsår. Djupare sår skall läka inifrån, detta kan göras med hjälp av dränage eller tanponering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Frida B
0

Tack för alla tips! Puttar upp tråden nu då jag har en till fråga. Det regnar väldigt mycket, och plastpåse på tassen funkar inte då hans päls är väldigt hal så påse åker av… Så jag undrar, gör det någonting om såret blir blött p.g.a regn?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
0

#14 Jag skulle nog minska promenadernas längd, ta bort påsen och tvätta rent på en gång när jag kom hem :)
Fick göra så med Mollys sår efter varbölden.. eftersom hon hade en vinteroverall över så kom det inte smuts så vi var ute korta rundor, sen in och tvätta rent på en gång :)

Man kanske har en uttråkad hund men då får det nog bli mer aktivering inomhus :) Det är för hundens bästa.

Frida B
0

#15 tack! Ska försöka tajma promenaderna när det inte regnar så mycket också… Då blir det nosövningar här hemma, och vila :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
0

#16 Låter bra 😃 Hoppas det läker på fint!