Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 1416 ggr
htt
0

Skvallerträna valp

Hej!

Nu är det endast 3 veckor kvar till jag förhoppningsvis får hem min lilla valp och jag har redan börjat fundera på detta med hundmöten. Har en vuxen hund (omplacering)som har haft jättestora problem med just detta, dock har det i stort sett löst sig nu, och jag vill verkligen inte få samma problem med kommande hund. Då detta är min första valp har jag kollat runt lite på olika metoder och har bestämt mig att jag hemskt gärna skulle vilja skvallerträna från dag 1 i stort sett, främst vid hundmöten.

Men- till frågan då- hur går man till väga?
Med min vuxna hund har jag använt en form av skvallerträning med blandade resultat. Men hur gör jag med valpen? Ska jag redan vid första hundmötet försöka befästa detta med skvallerträning? Eller är det bättre att vänta tills valpen är inklickad?

Känns som att det största orosmomentet just nu är just valpens första hundmöte. Vet inte alls hur jag ska bete mig eller hur valpen kommer att bete sig. Man vill ju inte göra något som förstör hundmöten för evigt liksom!

htt
0

Ingen som har något tips? :)

CelsiusT
0

Skvallerträna du redan från första stund! ;P Då har du något som håller dig sysselsatt och trygg och valpen får en trevlig start. Förebygga är det absolut bästa sättet och skvallerträningen går precis lika bra att använda förebyggande (om inte bättre).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hiro
0

Jag gjorde så med min valp att jag stannade då jag såg en hund, efter en stund kollade hon på mig och då blev det bus tills hunden passerat sedan fortsatte vi gå :)

eostnas
0

Bra fråga! Jag undrar också. Är det i Kontaktkontraktet de pratar om skvallerträning eller är det fler böcker?

Och gör ni likadant med människor? Vi har en hög med grannar som säkert alla vill hälsa på valpen. Vi bor nära inpå varandra och delar samma gård: hur tycker ni att vi ska göra där?

Majken!
0

Jag påpekade för min valp vid det första hundmötet att vi inte engagerar oss i andra hundar. Orkar inte hålla på med skvallerträning och skapa värde i situationer som jag vill förhålla neutrala, och det här sättet fungerar fint för oss.

Majken!
0

#4 Jag är en sådan där som tycker det är supermysigt och härligt när människor vill hälsa på valpen. De gånger jag ber valpen att inte engagera sig i människorna är det så man beter sig, om jag säker att det är okej att hälsa så är det så vi gör just den gången.

eostnas
0

Majken: Man lär dem inte att hejvilt springa fram och hälsa då? Vi bor så himla nära inpå en massa barn att det känns bra att ha lite koll. Å andra sidan är det svårt att ta en promenad utan att träffa någon man själv måste stanna och prata med, då känns det kanske konstigt att försöka få hunden att göra annorlunda.

[Camia7]
0

Jag funderade på sen när hunden ska leka med en annan hund hur blir det då? Kommer valpen bara stirra på hunden och komma till äggren?

Majken!
0

#7 Nej, eftersom min hund fortfarande måste vänta på ett okej-tecken från mig så får den inte springa fram okontrollerat. Gör den det så bryter jag den.

annie-ess
0

#5    Hur gjorde du när du påpekade för valpen att ni inte bryr er om andra? Fortsatte du gå fast den kanske drog mot människorna? Tog du den om bröstet å tog den närmare din kropp, när den  försökte gå?

Em_
1

Jag har också haft problem med hundmöten. Köpte en unghund från direkt från en kennel och jag tror inte han hade miljötränats så mycket. Jag har också en valp som är sex månader nu. För mig har valpen varit sååå mycket lättare att träna. Det svåraste har varit för mig att slappna av och ta alla hundmöten med ro och inte stressa upp valpen ^^ 

Jag skvallertränar också, men jag tycker det är viktigt att små valpar får sitta och titta, ta in och fundera utan att man avbryter de. Jag lät min valp titta, ville han fram (det hände nästan aldrig) avledde jag med godis/leksak. När han hade tittat färdigt var ofta första reaktionen "var är matte?" och när han tog kontakt så fick han så klart mer godis.

Jag lät inte min valp hälsa på så många ute, vill inte ha en hund som ska hälsa på alla. Sen kan det bli rätt jobbigt för en liten valp som precis har flyttat när tio ungar kommer fram och ska leka. Jag var en riktigt surkärring första månaden :P

Majken!
0

#10 Jag tog henne i nacken lite lätt, fick hennes uppmärksamhet och lockade henne med mig.