Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 6370 ggr
Reise
0

Tik och hane tsm?

Detta med att ha olika kön tillsammans, hur funkar de för er som har erfarenhet av detta?

Är ute och letar efter en ny familjemedlem, och har fastnat för en hane.. men problemet är att vi har en tik här hemma.

Planen var ju att köpa ännu en tik, eftersom vi inte planerar att få valpar.

Så, var har ni för åsikter om att ha tikar tsm eller att ha både hane och tik?

Pennybus
0

Det funkar. Vi har en tik som löper och en hane tillsammans just nu, och det ända han gör är att sniffa och slicka lite men ger sig direkt när man säger till på skarpen.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Reise
1

#1 Låter ju väldigt bra, men alla kanske inte är lika duktiga när naturens instinkter tar över?

Ska tilläggas att jag tittar på äldre, vuxna hundar.

Pennybus
0

Opsis är 1 och ett halvt, räknas inte som vuxen men unghund iaf. Jag tror det funkar bra om man inte har de tillsammans utan uppsikt.

Fenix_Chicci
4

Har en hane och en tik ihop. Men hanen är kastrerad så då behöver vi inte tänka på att ha de åtskilda när hon löper.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Reise
0

#4 Hur är de för eran kille, tycker han de är jobbigt när tiken löper? Vissa bryr sig ju inte alls, och andra är ju precis som innan de blev kastrerade.

Känner väll mest att jag inte vill att hannen ska må dåligt när tiken löper.

Fenix_Chicci
0

#5 Han bryr sig inte så jättemycket. Hon löper nu och han är på lite och luktar och slickar. Sen runt höglöpet kan han göra några parningsförsök men det blir aldrig något. Annars bryr han sig inte alls, gnäller inget eller sånt och det varierar lite från löp till löp hur mycket han intresserar sig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ratlings
0

Jag har en kastrerad hane och en löptik tillsammans nu. Han vill gärna lukta och slicka på henne men slutar när jag säger åt honom så är det inget mer med det :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

vallhund
5

Bäst chans att få en gentleman är att från valp blivit uppfostrad av äldre fertila tikar.

Ni som har kastrater, tänk på att kastrerade hanar kan betäcka vilket kan leda till onödiga infektioner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lisa90
0

Jag har haft min hund boende tillsammans med tik under löp, då var han intresserad men inte jobbigt på. Under höglöpet separerade vi dem.  Men han ylade aldrig eller gnällde. 

Har en kompis däremot som har en tik och en äldre hane. Från löpdag 1 till sista ylade han konstant om de var i samma hus och var jättestressad, alltså fick hon skaffa hundvakt ett par veckor 2ggr om året. 

Tror att det kan vara väldigt olika från hund till hund, men har du nån som kan vara hundvakt om det inte skulle funka under just löpet är det väl inga problem att ha en av varje :)

Reise
0

Skönt att höra att de funkar!

Vågar man ha hanen okastrerad? Jag är ju livrädd att de ska para sig, och de brukar ju ofta gå väldigt fort för dom att få saker och ting gjort…

Pennybus
0

#10 Opsis är okastrerad och det är går super (:

mingman
0

#10, om man har väldigt bra uppsikt över dem och separerar om de ska lämnas borde det gå bra.

En bekant till mig hade ett motsatt delikat problem; Hon hade en hane och en tik som hon ville para som bott tillsammans hela livet; de vägrade para. Tydligen är det inte alltför ovanligt.

Jag ska väl dock vara tydlig med att detta givetvis inte på något sätt kan räknas med om man inte vill ha valpar. En rolig anekdot bara.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Reise
0

#10 Wow, vilken duktig kille! 🙂 

#12 Hihi, ja de är faktiskt väldigt vanligt! Men precis som du säger, de vågar jag inte lita på. 😃

[_annaH]
0

Nu har jag en hanvalp hemma men tiken är inte så jätte förtjust i valpen tyvär. Hon är den tråkigaste hunden som finns typ, vill aldrig busa utan vill hellre ligga i soffan och mysa, så inte konstigt att hon blir sur när valpen kommer o hoppar på henne. 

Men vi har haft en hanhund i huset förr min brors f.d hund som flickvännen tog. Kan säga att vi sov INGET på nätterna.. Hanen ylade och skällde och försökte ta sig ut ur sovrummet, det va verkligen hemskt. 
När honan inte löpte så var dom verkligen bästa kompisar, sov tillsammans och gjorde allt tillsammans iprincip.

Swadika
0

Vet flera som har hane och tik tillsammans, vissa vet jag lämnar ifrån sig den ena till någon annan, eller tex separerar under nätterna när man inte kan ha lika mycket uppsikt över dem :)

Allt fungerar om man vill :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

League
0

jag har tik och hane ihop, det funkar. Inlåsta (mot protest!) småylande på nätterna i varsitt rum. På dagarna har både tik och hane trosor och skvättskydd. Detta gäller bara under löp, och iaf sista veckan i löpet innan dess är han inte intresserad och hon bjuder inte till.

När det inte är löp så funkar allt klockrent :)

Reise
0

#14 Ja, de är väll detta scenariot som jag har föreställt mig! Svårt de där när de är så individanpassat, man vet ju inte förrens man sitter där.

#15 Bara man har ytorna så borde de ju funka, om man står ut med lite "skönsång" 😃

#16 Låter som en jättebra lösning! Iaf för mig som vill vara 100% säker på att ingen tjuvparning sker.. Realistiskt och konkret, de gillas! 👍

League
0

#17 fast jag har en oro, och det är att jag är rädd att de ska få inflamation eller något för att dem inte kan tvätta sig, så jag separerar dem med jämna mellanrum och tar av skydd så att de "får luft". Har inte fått några problem med det, men oron finns. Tror att dem skulle klara mycket längre, men jag är lite löjlig när det gäller sånt. Jag släpper hellre ihop dem med andra större hundar, lånar ut dem på promenader eller så, skitlöjligt jag vet :p

[ESAR]
0

En hane jag hade hemma på träning fick spel när min tik löpte. Men han va heller förmodligen inte van vid löptikar, vilket gjorde saken värre. Han pep konstant och åt inte och försökte bryta sig in hos henne. 

Men jag tror att så länge det vet att det verkligen inte får så borde det funka. 

I värsta fall får man la separera hundarna helt under löpet. Det är ju ändå inte så många dagar under ett helt år :)

Zvintos
0

För oss fungerar det inte alltför väl. Hanen blir väldigt dryg när tiken löper. Han kan inte fokusera för fem öre, äter knappt, sitter och gnäller på andra sidan grinden osv. Så just nu är han chipkastrerad för att se vilken effekt det får, om en ev permanent kastrering funkar.

Förra hanen vi hade var det däremot inga problem vad gäller löptikar, honom sa man bara åt och sen var det inget mer med det.

mikkan01
0

Vi har tik och okastrerad hane men lämnar tiken hos sin förra ägare när det är höglöp på g. Vi har testat ha dem ihop under höglöp och hanen blev väldigt, väldigt stressad, ALDRIG igen…😃
Annars funkar dom jättebra ihop!

~mikkan

Reise
0

#18 Nej, jag tror de stämmer rätt bra de du säger! Min tik är väldigt renlig av sig, och ifall hon måste ha tikskydd tror jag nästan man måste göra som du att separera dom och låta de lufta så de kan tvätta sig etc.

tror inte alls du är fånig, bara sunt förnuft! 😃

Vi får helt enkelt se hur denna hanen är runt löptikar.. kanske blir en tik iaf. Eller om han kanske sköter sig exemplariskt, så kanske de blir en hane.

emelie92
0

Jag hade inte vågat ta risken att ha en tik och en (okastrerad) hane tillsammans. För att saker kan snabbt hända och det är inte alltid man har 100% fokus på vad ens hundar gör.

Reise
0

#23 Nej, de förstår jag. Känner lite likadant, men de beror lite på individen hur intresserad hanen är.