Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1624 ggr
Ruzicka
0

Kan inte slappna av på natten

Min tonåring kan inte slappna av på natten. Så fort han hör något ljud utifrån, oavsett vad det är, börjar han skälla och springer fram till dörren. Ber vi honom vara tyst så slutar han, men han fortsätter "buffa" och muttra, och har stenhård fokus på ljudet. Ett tag efter ljudet försvunnit/blivit tråkigt så somnar han igen, bara för att vakna nästa gång en fågel piper/en människa passerar/en hund skäller/vinden viner i träden och upprepa proceduren. 

Han har alltid varit mycket uppmärksam på sin omgivning, men sedan han började komma in i puberteten (beter det det på hundar?) har det nästan blivit olidligt. Varken husse eller jag har fått sova många timmar inatt. Hur kan vi göra för att lösa det här problemet? Vi har funderat lite på att låta honom sova i sin tygbur på natten, men jag vet inte om det bara vore elakt och det vill vi ju verkligen inte vara!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

myra82
1

Det kommer gå över. Han är i en mognadsfas/tillväxtfas i hjärnan nu och förstår inte riktigt vad som händer med honom. Under dessa perioder kan det vara jobbigt att handskas med dom men fortsätt med det ni gör: be honom att vara tyst och gör inte så stor affär av det hela.

[Kakafoni]
0

När jag går och lägger mej så tar jag med alla hundarna in till sovrummet och stänger dörren. De ligger sen utspridda över golvet och sover.
Jag började göra så här då de annars väcker mej gång på gång under natten genom att de går vaktrundor i huset och deras klapprande klor är väldigt störande (stora hundar). de blev också trötta på dagarna då de tog på sej att vakta på nätterna. De skällde också som tokar varje gång de såg grannens katt genom fönstret, speciellt om den hänsynslösa varelsen gick in på vår uppfart, deras skällande kunde väcka döda :) ) När jag tar in dom i sovrummet och stänger dörren så vet de numera att de ska sova och de behöver inte känna att de måste ha koll på hela huset.
Kanske din hund blir stressad över ytorna han/hon har fått för sej att ha koll på och extra stressad pga tonårstiden och du behöver begränsa ytorna.

[amndy]
0

Vad är det för ras? :) Stor/liten hund?

Jag skulle testa att stänga dörren till sovrummet, så hunden inte kan vandra runt och vakta precis som det har skrivits i tråden redan. Räcker inte det finns det kompost galler, burar osv. Det är inte elakt så länge man inte tvingar hunden eller gör den illa enligt min mening. (Självklart ska hunden få en bädd och tillräckligt med utrymme ändå)

I den åldern kan det behövas en del "hjälpmedel" för att lugna hundarna. :)

Hoppas det löser sig!

Ruzicka
0

Tack för era svar!

Problemet är att vi har två katter också, som verkligen inte kommer bli glada om vi stänger en dörr, oavsett om de är på ena eller andra sidan dörren. :/ Kompostgaller vore en möjlighet eftersom katterna då kan hoppa över, men det skärmar väl inte av på samma sätt? Eller?

[Forest]
0

Jo, det skärmar av :) . Ofta för knippar hundar med att vakta dörren pga man går in/ut genom den. Men en sak gjorde vi det var att gå en längre promenad senare vid 21 går vi en på en timme ( inte idag pga sängliggandes). Jag märkte att våran hispiga Donna vart betydligt tystare + stängd dörr. Har innan med fd hund kört med kompostgaller med bra resultat.

[amndy]
0

Vi använder kompostgaller här hemma för vi har också katter som blir gaaalna om man stänger dörren 😛 fungerar jättebra! och hunden har en helt annan sinnesstämning på morgonen också tycker jag, mycket lugnare! men det kan ju vara en individuell sak också. 🙂

[typellisch]
0

Det där med att stänga en dörr/sätta för kompostgaller känner jag igen.

Molly har alltid fått sovit med mig och i början hade vi dörren öppen ifall hon ville upp och dricka. Men efter ett tag sov hon hela natten så stängde dörren och hon vart lugnare och reagerade inte på alla ljud lika mycket.

Skärma av med kompostgaller och se om det hjälper :)

Ruzicka
0

Då testar vi med kompostgaller några nätter, vi har ett som bara står i vägen i alla fall så det blir bra att det kommer till användning. 😃 Funkar det inte hör jag av mig igen, men det utgår vi ju inte från, eller hur? 😉

#5 Vi har faktiskt alltid tagit sena långpromenader. Jag tycker inte att det gör så stor skillnad. I början av natten, jo, men framåt morgonen, vid 3-4 så är det plötsligt liv i luckan igen. ;)

[typellisch]
0

#8 Vi håller tummarna 😃

[Forest]
0

8 Sover hunden i sängen? Man kan oxå annars göra som en hage till hunden om natten, jag har inte testat detta.  Jag tror säkert att han släpper vaktandet genom ni bara stänger för dörren med ett kompostgaller till katterna kan man ha stol/pall på vardera sida av kompostgallret. Jag vet att grannen har på en liten radio i sitt kök pga hennes hund larmar för mycket han oxå, tyvärr så är han lätt att komma till stress, jag har gett tips om att även kolla vad fodret innehåller då majs ofta kan få hundar att bli lättare stressiga.

Ruzicka
1

#10 Han hoppar upp och ner lite. Han blir ofta lite väl varm, tror jag, av att ligga i säng/bäddar/på tyg, så han brukar ligga ett litet tag i sängen och sedan hoppar han ner och sover ett tag på golvet, sedan kommer han upp i sägen igen ett tag etc. 

Hittils har det funkat bra med gallret, kan jag berätta! Vi har fått sova igenom två hela nätter nu.

[Forest]
0

11 vad skönt o höra att det funkat hittils 😉Hoppas det håller i sig 👍

Ruzicka
0

#12 Verkligen! Det hoppas jag också, kan jag ju säga.. 😉

[amndy]
0