Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3447 ggr
Hiro
4

Bärnstenshalsband bra/dåligt?

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om bärnstenshalsband som fästingskydd?
På familjens nobs har vi frontline som funkar jättebra men jag skulle vilja slippa använda något kemiskt som är enkelt att använda…

Alex
0

Det varierar från hund till hund. På min förra hund fungerade det kanonbra, hade lika bra effekt som scalibor. Så jag rekommenderar dig helt klart att testa, i alla fall några som tillverkar och säljer erbjuder ju pengarna tillbaka om man inte är nöjd, så man inte förlorar på att prova det. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Åsa S
0

Verkar funka på mina föräldrars hundar förr fick de massor av fästingar de hade bulor överallt speciellt runt ansiktet och på örona men det har minskat rätt kraftigt sedan de fick sina halsband men helt fästingfria är de inte och halsbanden funkar bara då pälsen är helt torr

Hiro
0

Hm… Jag bor inte där det finns fästingar i nuläget dock så är jag där det finns 1-2 veckor/år… 
Kemiska fästingskydd funkar väl inte heller då pälsen är blöt? o.O

Pennybus
0

Det funkar bäst på korthåriga hundar, dock inte på blöt päls.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
0

#3 Det finns några som funkar när pälsen är blöt =)

Swadika
0

Vi har haft bärnsten nu på hunden i två veckor och han drar till sig fästingar, vi kan plocka 3,4 ibland mer per dag och då är dem som inte kryper. Vi har sedan vi satt på halsbandet plockat en som kröp. Om det är så att det fungerar eller om fästingsäsongen inte har kommit igång på riktigt eller om det är mindre detta år kan jag inte svara på än :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Hiro
0

#6 ursäkta men jag förstod inte, drar halsbandet till sig fästingar eller stöter det bort fästingar?

Jag har en labbe, är det en "bra" päls för bärnstenshalsband?

Pennybus
0

#7 Ja :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Swadika
0

#7 Sorry haha förstår knappt själv vad jag skrev :) Det stöter bort fästingar. Vi har hittat 1 på 2 veckor. Men vet inte om det är halsbandet som har gjort att vi hittat mindre detta år än vad vi gjort tidigare år utan bärnstenshalsband. Eller om det är så att det är mindre fästingar i år än vad det var förra året vid den här tiden.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Misarn
0

Hur fungerar det med långhåriga hundar?

Swadika
0

#10 De "vanliga" har jag hört inte fungerar lika bra på långhåriga hundar, men såg ett halsband som var till för långhåriga, ska se om jag hittar det igen.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0
Misarn
0

Har varit nyfiken på halsbanden eftersom jag inte vill använda något kemiskt men måste hunden ha det på sig jämt?

Fenix_Chicci
0

Jag har hört att halsbandet endast funkar om det är oslipade stenar och att alla stenar har kontakt med varandra. 

Men funkar även halsband där det sitter slipade stenar med mellanrum?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Hiro
0

#9 haha

Alex
2

#14 Det stämmer inte. De funkar utmärkt även slipade och med mellanrum, stenarna gör pälsen statiskt laddad (inte så hunden själv eller vi människor märker det) så fästingarna inte gillar det. Hur stenarna sitter på halsbandet har ingen betydelse, så länge det är äkta bärnsten. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Bolten]
0

#13 Ja den måste ha på sig de hela tiden som jag uppfattat de =)

Swadika
0

#13 som tillägg på #17 men man ska inte ha på den vid bad eller när de leker med andra hundar :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Alex
0

#13 Nä, måste inte, men det ger bäst effekt så. Annars kan man gnugga halsbandet i pälsen lite innan man sätter på det inför utgång, så ökar man effekten.

#18 Man kan ha på det vid både bad och lek, risken är ju bara att hunden tappar halsbandet i vattnet (det ska ju sitta löst) och eftersom det inte ger effekt i blöt päls så är det onödigt att ha det på då, men det är ingen fara så sett.

Detsamma gäller ju vid lek, det finns ju risk att halsbandet går sönder. Personligen hade jag dock alltid på halsbandet på min hund vid lek och det höll. 🙂 Känns ju bara dumt att ta av det, speciellt om leken är utomhus.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Swadika
0

#19 jag menade inte att man inte kan ha på det, utan att det är en säkerhet ifall man inte vill tappa/ha sönder halsbandet man köpt för ett X antal 100:-

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Alex
0

#20 Fast i alla fall Elvingsson lagar halsbandet för 50 kr, om man bara skickar dit delarna (stenarna åtminstone). 🙂 Så i mina ögon är det värt risken, åtminstone om hundarna leker ute.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Swadika
0

#21, jo självklart vissa erbjuder att de lagar halsbanden för en mindre kostnad men inte alla, och om man tillexempel skulle låta hunden bada i en sjö med halsbandet och hunden tappar det så är det ju borta antagligen. Men man gör ju såklart som man vill :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Vattnadal
0

Jag har bärnsten på Vittra (golden) och Vidar Alaskan husky/grönis/schäfer. De får även B-vitamin extra och Vidar äter MSM. De får mycket mindre fästingar med detta. Ska jag till riktiga fästingställen badar jag dem i epree citrucil och thera care oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter