Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 678 ggr
[Camia7]
1

tandstens prylar osv?

kollar efter tandstens skrapa och tandkräm men det finns juh en hel djungel -.-

Har ni några tips? det ska vara till en liten ras :)

Fenix_Chicci
0

Jag har en platt tandskrapa och en barntandborste som jag kör med ibland. Ingen tandkräm dock. Men det bästa för tänderna är råa köttiga ben att gnaga på.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Elin-Li
0

Jag använder detta http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=721.0155&parent=sTI&parent_lev=svmk30&itemcount=0

Det häller du i vattnet och förhindrar uppkomsten av tandsten. Hundarna dicker även lite mer nu ön tidigare då mina var dåliga på att dricka och det är skönt;)

// Elin-li, 

[Camia7]
0

Ja det är bra men man ska inte ge hundar märgben innan 2års ålder för att dom inte ska slita på tänderna. Det finns vad jag har sett tre olika skrapor med olika vinklar och vet inte vilken jag ska ta?:/

Pennybus
0

#3 Min Pudel fick ett märgben innan 1 års ålder och det är inget problem för henne :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fenix_Chicci
0

#3 märgben är ändå inte riktigt att rekommendera överlag. Försiktiga hundar kan man ge ibland men annars finns det många ben som är mycket bättre.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

sarae
0

jag skulle passa mig för att skrapa tänderna själv eller gå till en veterinär som skrapar - stor risk att skada emaljen på tänderna då. Bättre att satsa på att göra rent tänderna med ultraljud om där är mkt tandsten och sedan hålla efter genom att borsta tänderna dagligen med lämplig(a) tandborstar/tandborste och eventuell tandkräm samt tillgång på mycket ben i olika former.

Själv använder jag Bucadog tandpasta som har en antibakteriell effekt (min hund älskar det dessutom), sedan använder jag 4 olika tandborstar (för att komma åt ordentligt). En petosan vinkeltandborste, en ultramjuk tandborste från TePe (för att kunna borsta försiktigt på tandkött/tandköttskant), en spetstandborste från TePe för att komma åt alla små vinklar i molarerna samt en mjuk barntandborste för att borsta canintänder samt incisciver. Utöver det så tuggas det mycket ben, både af buffelhud men även te.x råa kycklinghalsar. Mycket fina tänder på fröken men om jag missar tandborstningen ett par dagar så ser jag direkt att munnhälsan försämras samt att hon får små tecken på begynnande gingivit.