Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3993 ggr
felzena
0

Översexuell hund?

Hej! Har en jämthundshane på 8 år som alltid har haft ett enormt intresse för tikar, spelar ingen roll om de löper eller inte. Alltid då han träffar en tik går han upp i varv och kan aldrig slappna av, han ska vara på tiken hela tiden och lukta även försöka jucka på henne. Därför undviker vi så mycket som möjligt att träffa tikar för hans skull. Men när någon tik löper i kvarteret står han och gnäller och vill ut hela tiden. Ignorerar han och berömmer istället då han lyckas slappna av men det har inte hjälpt särskilt mycket. Det vart en tjuvparning mellan han och en annan tik för dryga ett år sedan (abortspruta gjordes). Sedan dess har problemet blivit ännu värre. De är det att jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Vissa säger att jag ska kastrera honom och andra säger att det inte hjälper. Vad tycker ni att jag ska göra? Vet ni något som hjälper?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[daytona]
2

Prata med en veterinär, eller flera, och fråga om en kastrering kan hjälpa.  Han är såpass gammal så det är inte säkert det alls hjälper! En del hanhundar blir såna efter en parning, vill bara mer, tyvärr.

Att blocka honom från tiken är ju en sak du kan försöka göra. Förbjud honom att ens komma i närheten av tikar.

Det är nackdelen att man inte kastrerar dom som små redan, om man ändå inte ska ha dom i avel. Men det är ju upp till var och en att göra är väl bäst att tillägga…..

pv60
1

Blir i alla fall inga valpar efter en kastrering 😉

[daytona]
3

Precis, det är därför jag tycker man alltid ska kastrera hundar man inte ska använda inom aveln. Hästar är ju inga problem att kastrera….

sorry lite OT…

Majken!
2

Jag hade kastrerat en sådan hund.

Jenna_Nord
4

Om du är osäker på om du vill kastrera så kan ni ju göra en kemisk kastrering. Då får man ett hum om hur hundens beteende skulle bli om man kastrerade. Tror de håller i ca 6mån, men inte säker.

Mvh Jenna

[Nalle-]
0

Min hund var lika dan och jag valde att kastrera honom vid 4 års ålder. Har inte ångrat det en sekund! Visst kan han fortfarande jucka på andra hundar, särskilt tikar, men han går inte upp i samma stress.

vallhund
0

Självklart skall hundar med sådana problem kastreras, för sin egen skull om inte annat. Helst i yngre ålder.

Finns ingen anledning att kastrera alla hundar som inte skall gå i avel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

felzena
0

Har rådfrågat veterinären om kastrering, hon tyckte att kastrering var ett bra alternativ men var osäker på om det skulle bli någon stor förändring då han ändå är så gammal. Så funderar på att boka tid för en kemisk kastrering. Han var inte såhär innan tjuvparningen, nog för att han hade stort intresse för tikar redan då men inte så att en kastrering var aktuell.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Forest]
0

8 finns tydligen olika kemiskkastrering det skulle jag testa först för att se lite hur han kanske blir OM ni skulle kastrera honom. Jag har hört några som sagt kanon om kemisk vissligen har ingen haft det i flera år utan mer se hur det blir, det har vart hanhundar som verkligen har svårt med hantera löp och tikar som eran hane, där har resutlatet varit bra även på en hanhund på 7 år. Tänk på att det kan ta flera månader innan man kanske märker skillnad, värt ett försök :)