Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2966 ggr
[Bambis]1
0

Nackdelar med två hundar?

Ja,finns det några nackdelar med 2 hundar? Har nämligen hittat en ras som skulle passa mig utmärkt,nämligen Labradoren :D (mamma hade en när hon var liten)

Misarn
4

Vi skaffade hund nr.2 för bara ett par månader sedan och vi har inte hittat någon nackdel alls. Dom får ut så mycket av varandra och jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om varför det är bättre med två :-) Det är ett beslut vi aldrig kommer ångra :-)

[Forest]
1

Dyrare som mat,försäking,kurser,leksaker,tillbehör osv, tar mer tid att träna (ser jag inte som nackdel men vissa gör någ det) . Men ser mer fördelar än nackdelen 😉

Pennybus
0

Nackdelen är att om man(Märkte det nu ikväll, kom hem med Opsis ikväll) korrigerar ena hunden kan den andrahunden uppfatta det som om man korrigerar den istället. Ex. grannens hund börjar skälla på Opsis och jag får ta tag i Opsis halsband och nästan ryta till(Det var nödvändigt i denna situationen), och då blev ju Penny helt paff. Andra delar är att ena hunden kan vakta, man måste lägga ner mer tid, det blir dyrare o.s.v.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

molam
0

Vi har 4 hundar och inte ens det ser jag nån nackdel med ^^ jo kanske att det tar lite mer tid att stilla deras begär och att mat ol är dyrare ^^ Men leksaer behöver vi inte så många då vi bara har en hund, av fyra som gillar leksaker

MEn inga andra nackdelar i mina ögon

Joo en! vi har två jämnårika hanar och ena har nyligen blivit könsmogen, s¨dom ryker ihop till och från, inge illa utan mest bara att  dom ryter åt varann för att skrämma varann

Men Gamlingarna är exact lika gamla och dom har aldrig nånsing rykit ihop^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

LostMySelf
1

Allt blir dyrare, sen vet jag inte själv hur det är att ha två hundar men jag har alltid trott inom mig att det är svårt att ha två stycken för man måste ge dom likvärdig kärlek.

Jenna_Nord
2

Det är svårare att hitta någon som vill passa två hundar istället för en.

Mvh Jenna

[[Boris Sager]]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nackdelar - Fördelar för vilka?

För hundägarna- Nackdelar: Kräver mer av ens fritid( om det är negativt?), kostar mer (försäkringar, vetbesök, foder, man är alltid bunden att se till sina hundar). Säkert mer, som jag inte kommer på nu.

För hundägarna- Fördelar: Inga sysselsättningsproblem, ut i ur och skur, alltid glada hundar omkring en- Liten risk att bli sjuk, hundar gör en friskare. Massvis med vänner får man på kuppen. Hundutställningar eller andra hundaktiviteter, där hunden gillar att uppträda, gör hundägaren glad.

För hundarna - Nackdelar: Matte och husse kan inte ägna sig enbart åt en enda hund lika mycket, som om den var ensam, måste konkurrera med de andra hundarna om mat, leksaker, bästa bädden..

För hundarna- Fördelar: Hundar är flockdjur, inte enbart innegripande människor, alltid kompisar att busa med, de hjälper/stöttar varandra, äldre hundar lär upp valparna..

För oss , som har kennel går det inte att enbart ha en eller två hundar.

Man måste, som alltid planera och välja. Vi har tur , som har mina föräldrar nära. som kan ta hand om hundarna , när vi måste resa bort.

Men att ha kennel är ett fritidsintresse oftast, inget man försörjer sig på.

Ett brinnande intresse och otrolig envishet fordras.

Boris

[Bambis]1
0

Tack alla! :D Det jag tänkte lite på att,om man skulle hålla på lite mera med den andra hunden blir den som man inte håller på med svartsjuk då?

Misarn
0

Det blir ju en konkurrens och de är väldigt viktigt att du inte "glömmer" bort den andra hunden. Hundar är själviska och svartsjuka finns det nog mer eller mindre varje gång den ena hunden får uppmärksamhet. Men det gäller att man är med båda hundarna lika mycket och ger dom egentid ibland också :-)

jonnson
0

Klart det finns nackdelar, både för oss som hundägare och för hundarna. Tex som många andra nämner, att det blir dyrare, kan vara svårare att hitta hundvakt. Kan vara svårare vid uppfostran, eftersom hundar ofta tar efter, i våra ögon, oönskat beteende. Plus att jag vet många som säger att dom har problem med att ena hunden tar åt sig mer av en korrigering som kanske inte är riktigt till den alltid. Hundarna upplever en viss konkurrens om husses/mattes tid, om mat och leksaker. Sen tar det ju mer tid att träna och aktivera två jämfört med en. Men fördelarna väger över så otroligt mycket! Dom har alltid sällskap av varandra. Får stöttning och trygghet i varann om den ena är osäker i någon situation. Som hundägare får man glädjen att ha två hundar som älskar en över allt annat, istället för "bara" en. Men man får vara noga med att vara rättvisa mot sina hundar, ge.dom lika mycket kärlek, lika mycket aktivering och lika mycket egentid. Jag försöker göra så att jag skapar en rutin kring det här med egentid, att tex om jag sitter i en speciell puff på golvet, då är det den ena jag myser med, när jag ska gå och lägga mig, då är det den andra jag busar med. Men jag försöker också vara noga att uppmärksamma när någon av hundarna VILL vara ensam med mig, om det så är att busa, mysa eller vad som. Jag uppmuntrar att hundarna vill vara med mig. Däremot har jag lärt dom att livet inte alltid är rättvist, ibland får man inte vara med. Tränar jag den ena och ger godis, så ska inte den andra per automatik få godis också. Livet är inte alltid rättvist, och så är det med det.

[dynamitella]
0

Två saker :)

1. Priset. Två hundar kostar dubbelt så mycket som en.

2. Har man stora, ouppfostrade hundar kan det vara nästan omöjligt att gå med båda samtidigt.

mikkan01
0

Vi har två hundar och det var inga nackdelar alls i början - trodde vi….
Schäfern kom hit som en ouppfostrad omplacering, går inte alls att ta ut hundarna samtidigt längre då dom triggar upp varandra så nu är det dubbla promenader där massa träning ingår för båda.
Schäfern klarar inte av andra hundar så det är massa skvallerträning som gäller här.

Man får vara beredd på att det kan gå illa och då får man se till att man har tiden till två enskilda individer.
Nu har vi haft 2 hundar i snart 1 år och det börjar snart bli dags att testa på att gå på promenad tillsammans…. man får förvänta sig det värsta 😉

~mikkan

emm
0

En sak som kan vara nyttig att ha i bakhuvudet är att inte glömma ensamhetsträna hundarna var för sig också. 

En bekant till mig har två hundar där den yngre alltid har haft sällskap av den äldre. Nu är den äldre snart på väg över regnbågsbron, och med lite otur kan det bli superjobbigt för den yngre att helt plötsligt vanka runt helt själv hemma.