Bäst sätt att vänja hund vid munkorg?
Jag satte bara på den utan att fjoskla. Så var det inte mer med det 🙂
Okok, andra tillvägagångssätt någon? :P
Så gör inte jag. Vill inte att det ska vara negativt betingat för hunden, och det blir det om jag gör så.
Är det någon hund jag måste ha munkorg på en liten stund i mitt arbete sätter jag bara på den.
När och hur länge skall hunden ha munkorg? Du kan ju köra med klicker och belöna till en början bara av synen av munkorgen och sedan utöka vartefter för att få det positivt.
Såg någonstans att man kan lägga i någon riktigt god godis i munkorgen som hunden sedan får äta upp, detta gör man många gånger tills hunden tycker att munkorgen är okej att ha vid nosen. Efter en tid kan man sätta på hunden munkorgen (utan att fästa den) och sedan ge godis. Då förknippar hunden munkorgen med något bra.
Det är ju iallafall ett sätt 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Min gamla schäfer hade jag munkorg på ibland (typ vid sök) men hon koppla munkorgen med roligt arbete. Så ta på munkorgen och ut och gör något som hunden tycker är kul.
Nyfiken, varför har ni munkorg :)
För att det behövs :)
Är det för att skydda tex viltdjur eller är hunden elak?
Hundar kan inte vara elaka :) Ok, kan förklara. Jag har en hund av kamphundstyp, och det är mer kamp än hund i honom så att säga. Ingen aggressivitet i hans beteende (bortsett från i vaktsammanhang kanske), men otroligt stark kamplust. Det är en del av munkorgens syfte, att skydda mig från skador och bryta hans "utbrott". Andra delen är för att motverka hans mkt orala natur, han biter och tuggar på alla. Så korgar honom även för att se till att han inte tuggar på besökare (denna delen är dock nästan helt borttränad 👍och munkorgen används bara i de sammanhangen om nya hundovana människor VILL klappa och kela, och kring barn).
Skulle även använda det om han delar bagage med andra hanar, som rent förebyggande åtgärd (mardrömmen skulle vara om slagsmål utbröt på E6an eller så…). Better safe than sorry.
Så det är därför munkorg används i mitt hem.
#9 Det är något ni måste jobba med och hitta orsaken till, en hund tuggar inte bara för att. Ni får inte använda munkorgen som någon lösning.
Du kanske ska läsa vad jag skrev igen. Jag skrev nämligen direkt efter att den delen nästan är borttränad.
Inte på något vis heller vad tråden handlar om. Jag behöver inga som helst råd bortsett från att jag ville veta vilka olika metoder folk använder sig av för att vänja in munkorgen.
Nu får vi respektera trådskaparens önskan om att hålla sig till ämnet!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag hade klickertränat hunden att lägga handen i min handflata. Sen hade jag hållit munkorgen i min handflata och shejpat att hunden närmar sig och kanske till o med sticker in nosen. Så fort som är möjligt hade jag delat ut godiset genom korgen, framifrån i hålen. Så att hunden kan äta belöningen utan att ta undan huvudet.
När hunden sedan har munkorgen på så hade jag dels belönat med godis genom korgen och dels gjort enkla övningar som hunden klarar, så att den får tänka på något annat samtidigt som den har korgen på sig.
Jag tycker det är bra att man använder munkorg. Det är ett bra sätt att hjälpa hunden att inte göra fel. Men det är viktigt att vara uppmärksam på så att man inte "döljer" tex stressbeteenden eller liknande. Munkorgen kan ändå vara väldigt bra, men det kan hända att man behöver jobba med mer saker än att bara få korgen på plats.
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har kommit rätt långt i invänjningen. Jag har gett godis i handflatan tills han utan tvekan stoppade i nosen. Steg två var att smeta in leverpastej eller sylt så att han satte in nosen och slickade, satte då på spännet runt nacken tills han hade slickat klart varpå jag gav godis i handflatan och tog av den. Så det är på g. Allt måste göras i minimala babysteps med min hund så det är en process jag är i. Känner han sig det minsta lilla tvingad så slår han över i skärpa, och det kräver således en del planering med alla såna här saker. Fast vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu. Längre stunder antar jag, distrahera, inte säga ifrån om han tar upp tassen eller gnuggar sig.
Ville höra hur man "vanligtvis" gör, då jag har fått höra att jag bara ska ta på honom den och "så får han bara ta att den sitter på". Hör det en del. Av tidigare nämnda skäl är det inte en bra väg att vandra med Nemo, och det verkar som att metoden jag använder är en vanlig sådan. Aldrig fel :)
Inte för att jag är intresserad av att diskutera det i denna tråd, som sagt, men inget av problemen där munkorgen kommer in i bilden är stressrelaterade :) (DISCLAIMER😛 Håller naturligtvis helt med om att man inte ska maskera problemen, och slår bakut vid tanken att detta hjälpmedel ska ses som att jag tar en shortcut och struntar i att arbeta med min hund. Så är icke fallet, som tidigare nämnt)
#14 Jag tycker inte man ska 'bara sätta på den' på någon hund. Det ger inte hunden något gott och det är inte helt ovanligt att hundarna istället bli osäkra och bara fokuserar på att få av den istället för att avslappnat ha den på sig. Och viktigt är ju det att hunden är trygg med den om man ska använda den lite längre stunder och inte bara ha de på för att kunna ge en spruta eller tvätta ett sår, då är det ju skillnad.
Jag tycker det låter som om du är på helt rätt väg.
Ville bara inte låta bli att skriva att det kan behöva jobbas med annat och att munkorgen i sig kanske inte är hela lösningen. Har man inte skrivit det så har man heller inte visat att man tycker det är viktigt. Någon annan kan ju läsa också ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag hade den endast vid arbete (sök) inte för att hon var direkt elak men väldigt vass och personerna du söker efter känner sig genast tryggare om hunden som kommer har munkorg. Jag satte som sagt "bara på" den utan att göra någon grej av det och ut och tränade med hunden på så vis blev aldrig munkorgen något negativt utan bara positivt.