Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2896 ggr
Ratlings
0

Hur långt får man gå med valp?

Ja som rubriken lyder - hur långt får man gå med en valp under ett år?

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Teddies matte]
0

En hund som börjar närma sig ett år kan man gå med på samma sätt som med en vuxen, viktigt att unghundar får röra på sig ordentligt.

Ratlings
0

Från vilken ålder gäller det? 9 och uppåt eller? :)

// Lise

[Teddies matte]
0

#2 Efter 6 månader brukar många öka på motionen, dock skall unghunden inte ansträngas överdrivet, utan man ökar i lagom takt.

myra82
3

Beror på storlek på hunden också. Ju större ras desto försiktigare bör man vara.

League
1

jag tycker inte att en hund på ett år är valp, det är en unghund. Valp är dem i mina ögon upp till 5-7månader. Kring 4mån ska dem kunna gå i koppel, 7-8 mån så borde dem kunna gå med nästan som en vuxen hund. Men en hund på ett år kan gå med på alla promenader, vandringar, haiking. Men man bör vänta med lastad klövjeväska till dem är 1,5-2år beroende på mognad i kropp o knopp. Bara mina "riktlinjer" men jag tycker dem e ganska realistiska.

[typellisch]
0

När våren kom så fick Molly gå längre rundor ;) Perfekt när man har en nakenhund som är född på hösten. Då var Molly alltså cirka 7-8 månader.

Ratlings
0

#5 det låter verkligen vettigt :)

// Lise

Swadika
0

Hur långt skulle ni säga att en 18 veckors valp skulle kunna gå? :) Förlåt att jag snor din tråd Ratlings, haha men är nyfiken :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

League
0

#7 tack.

[typellisch]
0

#8 Jag brukade räkna sträckor. Först fick Molly gå en bit, sen bli buren, sen gå en bit osv.

League
0

#8 runt kvarteret, ca 1 km(max) Inte så mkt mer. Grejen är väl att koppelträna, tills man känner av att valpen vill ha/ behöver mer stimulans/motion. Mycket stimuli får valpen i social-träning och alla kommandon som sitt/kom/ligg… Allt kommer ju i den åldern, man börjar introducera "kommandon"-vardagslydnad. Men det ör inte alltid man behöver öka, ibland måste man backa träningen. Och man borde inte ha som mål att gå en km varje dag, kanske varannan/tredje. Annars är det kiss-rundor och sådant som gäller förtfarande

Ratlings
0

#8 ingen fara! :)

// Lise

[Grön]
0

Jag skulle vilja veta hur många meter typ för att riktigt förstå hur mycket det handlar om. Jag tänkte mig att en promenad på gräsmattan runt huset va lagom?

[Grön]
0

Och hur många veckor måste valpen va innan man kan börja gå med dom på gräsmattan? När är det lämpligt att sätta på dom kopplet och gå ett varv? När kan man gå ner på vägen och gå runt några hus? När ska man börja träna dom att gå fint i koppel?

League
1

börja med att gå ut, lös. Valpen kommer att följa dig. Börja sedan med halsband/sele och ett lätt koppel, som du släpper när ni kommer ut, så valpen går med kopplet släpande, sen kan man börja att lyfta kopplet, dra inte utan håll bara i det. I exakta meter går inte att räkna, allt beror på humör/utvilad/trött/mätt/hungrig/frammåt din valp är. Och den första månaden räcker gott o väl till att få utforska och lära känna er trädgård/innergård, med och utan koppel/sele. Sen kanske du kan börja gå, och inga promenader, utan bara ett par meter och sen är du nöjd. Våran nu 3åriga hund ville absolut inte ha halsband! Han skrek rakt ut och var livrädd. Han fick gå lös på gräsmattan, sen var det ett (vad kändes som evigt) tragglande med halsband och sele, för att få honom att acceptera att det satt något kring halsen och kroppen, han föredrar fortfarande att gå helt lös, och det gör han för det mesta, men man måste ju ha koppel på dem…

idipidi
2

Kom ihåg att valpar är olika samt att vi har olika möjligheter att ha valparna lösa. Självklart är det ideala att kunna ha dem lösa hela tiden som valpar, men alla bor inte så och då får man göra det bästa av situationen. Vi har varken trädgård eller innergård t.ex. Hade vi släppt valpen lös hela tiden som liten så hade hon garanterat varit överkörd nu, trots att vi verkligen inte bor mitt i stan.

Hon har aldrig velat följa oss tätt på det sättet som #15 beskriver. Hennes prioritering var (och är till stor del fortfarande) att springa fort, klättra, hoppa, gräva och undersöka. Sen vill hon gärna ha någon slags koll på var vi är, men det kan lika gärna innebära att vi är 20 meter bort. Att belöna när hon höll sig i närheten kändes som ett skämt eftersom att inget vi kunde komma med var hälften så intressant som omgivningen.

Hade man henne i koppel så sprang hon tills kopplet tog slut åt ena hållet och tog det stopp så sprang hon lika glatt åt andra hållet. Hon hostade och voltade t.o.m. när man inte hann med. Lärde hon sig något? Inte ett dugg. Satte man sele och långlina på henne så trasslade hon nästan direkt in sig i träd och buskar om man inte var typ på en äng. Vår räddning blev sele och 5 meters flexi, jag som aldrig skulle ha flexi på en hund… Först nu när hon har mognat en aning (5 mån nu) har vi kunnat börja koppelträna ordentligt och då är halsbandet en signal för henne att man ska gå ordentligt, inte springa. Det är inte lätt för henne, men det går absolut framåt! De gånger man inte orkar träna så är det sele som gäller.

Däremot har hon aldrig brytt sig om halsbandet. Kanske för att de hade märkhalsband på sig redan hos uppfödaren?

Vad jag vill säga är egentligen bara att valpar är olika och kräver olika lösningar. Jag önskar att jag hade vetat det innan och tidigare börjat leta efter alternativa lösningar som passade vår situation, istället för att bara fundera på vad vi gjorde för fel eftersom att valpen inte betedde sig som alla sa att de ska… Nu vet jag många som haft livliga valpar precis som vi och har liknande erfarenheter.

Sofy
0

Jag har koppeltränat samtliga av mina hundar och valpar från dag ett oavsett ålder genom att uppmuntra när de går fint. Jag går för det mesta bara runt huset som är runt 200 meter och en lite längre promenad på runt 500 meter sedan får han springa av sig i långlina på bakgården.

Ett par gånger i veckan går jag en längre promenad på en km och ut i skogen på en promenad på en till två km, det är alltså fram och tillbaka och dessa promenader går i hans egen takt med mycket tid till att utforska omgivningen med nosen. Jag följer bara vad han orkar, detta betyder inte att det passar en annan valp och måtten på promenaderna är ungefärliga.

Detta är mina promenadvanor för min 19 veckor gamla Siberian husky.

Edit: Jag har honom lös ibland i hundrastgård men aldrig annars det har aldrig fungerat då han helt enkelt är mer intresserad av allt annat och när han var runt 10 veckor ville han dra efter ett rådjur.
Jag gick på bakgårdens gräsmatta och bara utanför-porten-kiss när han var 8 veckor tills jag märkte att han klarade längre promenader.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian