Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6900 ggr
[schäfernronja]
0

Kastrering av tik

Jag har börjat fundera på och överväger en kastrering på Ronja. Samtidigt som jag vill det är jag hur rädd som velst över vad som kan hända efter då det ändå är ganska stort ingrepp… Är så rädd att hon ska anstränga sig för mycket och snittet ska gå upp eller så. Anledningen till att jag vill kastrera är pga eventuella sjukdomar tikar kan få samt för att jag förmodligen börjar i en skola där hon ska med och kan ana att hon inte får vara där dom tre veckorna och jag kommer bo på internat. Jag har lite frågor ang det som jag hoppas någon kan besvara. Hur lång tid tar det för en tik att återhämta sig? Kan aggression, osäkerhet, rädisor eller dylikt förekomma efter kastrering? Är det något jag bör tänka på innan/efter ingreppet? Sen är sista frågan, hur mycket kan ingreppet gå på på ett ungefär? Tack på förhand!

CelsiusT
0

Det är olika hur lång tid det tar innan dom återhämtar sig. Men jag vill minnas att min var som vanligt ungefär efter en vecka, kanske två? Minns inte riktigt.

Ja aggressioner kan absolut förekomma efter kastrering och det är absolut något man ska ta i beaktande. Rädslor är väl mindre vanligt, men kan säkert även det förvärras. Dom kan absolut bli lite förändrade i psyket. Men det är väldigt olika, många blir inte förändrade det minsta och vissa blir förändrade till det bättre.

Tänk på att hunden inte bör vara tjock/överviktig vid ingreppet. Och att om du ska göra det för skydd från sjukdommar så så vill jag informera ang juvertumörer, risken är i princip eliminerad om man kastrerar före första löpet. Kastrerar man innan andra löpet så är risken större än om man tar det innan första, men ändå är risken kraftigt reducerad. Gör man det efter andra löpet så är det, vad jag förstått, ingen direkt mening med det. Dock så är det ju ändå bra med en kastration eftersom det eliminerar risken för livmoderinflammation.

När jag kastrerade min hund (30kg) så gick det på ca 5000:- + mediciner som var ganska dyra, tror dom gick på runt 500-1000:-. Detta är dock 6-7 år sedan. Vi fick en liten reducering av försäkringspremien efter att vi kastrerat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[schäfernronja]
0

Oj.. Lät inget bra, hehe. Hon blir hela 6 år och har löpt en hel del så kanske inte är värt det ändå?det här med vikten.. Med päls (långhårig) ser hon mullig ut, när hon fällt ser hon smal och fin ut så kan väl säga då att hon är lite mullig då jag inte kan känns revbenen på henne, dock med bra kondition då vi är väldigt aktiva. Jag ska helt klart ha det här i åtanke och kommer att fortsätta fundera på kastrering. Tack för ditt svar :)

semenius95
0

Kan man kastrera tik innan första löpet ? ;o

russin
2

Tikar brukar inte förändras speciellt efter kastrering när det gäller psyket, men pälsförändringar, inkontinens och lägre ämnesomsättning är vanligt.

Även om hunden läker utanpå inom 14 dagar, så är det strikta koppelpromenader en månad efter då den även ska läka på insidan - det är ändå en bukoperation som görs vid kastrering.

CelsiusT
0

#3 Absolut.

#4 Jao, brukar o brukar, det är absolut inte ovanligt att dom förändras i psyket vid en kastrering, hormonpåverkan försvinner ju. En del tikar slipper humörsvägningar och blir därför lugnare/trevligare, medan andra påverkas av den minskade mängden östrogen i kroppen och testosteronet "tar över" vilket kan ge mer "snabbtändning". En del tikar påverkas inget alls, men ska jag vara ärlig så har jag sett många tikar kastreras och jag har nog inte varit med om en enda som inte förändrats alls även om vissa förändras mer än andra såklart.

Inkontinens sägs det väl vara 5% risk för? Iaf var det vad som sas när jag kastrerade. Finns medicin för det, men medicinen kan göra hunden aggressiv/utåtagerande.

Ja lägre ämnesomsättning är vanligt, vilket innebär att hunden har lätt att lägga på sig. 

#2 Hur pälsen gör hunden fluffig eller inte har inte med saken att göra. Det man tittar på är hur hårt man måste klämma för att komma åt revbenen, alltså hur mkt fett som ligger utanpå revbenen. Och likaså över höfterna. Man tittar även på linjen under magen och man tittar ovanifrån för att se eventuell midja. Om hunden är fluffig är det lättast att se då hunden är blöt. Och som sagt, efter kastrering är det vanligt att dom får lättare att lägga på sig. 

För risken för juvertumörer så är det inget som spelar någon roll för din del. Men du har ju fortfarande risken med livmoderinflammation som försvinner om du tar bort livmodern när hunden fortfarande är frisk.

semenius95
0

För jag har tänkt på att kastrera min tik. Oh när jag säger de till folk så hoppar dom på en och säger d  heter sterelisiera.

semenius95
0

Sorry att jag skrev de i din tråd..

[schäfernronja]
0

Tack för era svar! Jag funderar starkt på att ringa en veterinär och fråga lite :) Det här ang pälsen skrev jag dit då hon SER mullig ut så ett otränat öga Skulla säga att hon är det. När hon är blöt är hon dock smal. :) Och det här med sterilisera och kastrera. Jag har hört många gånger att det heter sterilisera på hondjur men för inte så länge sedan läste jag gång på gång när folk diskuterade att det heter kastrera och inte sterilisera.

Loveradio
0

Det heter kastrera både på tikar och hanar. Det är en vanlig missuppfattning att det heter steralisera på hondjur och kastrera på handjur.

Steralisering är när man knipsar av äggledaren och lämnar kvar allt och det görs inte i Sverige på djur. Utan det kastreras bara, och det innebär att man plockar bort allt, dvs livmoder och äggstockar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

russin
0

Jag har ju bara låtit kastrera en tik och hon fortsatte vara precis som vanligt - förutom att hon slapp bli sjuk varje skendräktighet🙂 känner en del kastrerade tikar dock och dom har inte förändrats nämnvärt - hanar kan ändra sig mycket mer.

Min tik blev dock inkontinent 1,5 år efter kastreringen.

En kastrering av tik kostar allt från 3500 till 9000 beroende på vart man bor.

CelsiusT
0

#6 Det heter kastrera på både tikar och hanar. Sterilisera=stänga av (man bara knyter/knipsar av äggledaren, eller sädesledaren på handjur), Kastrera=plocka bort. I Sverige kastrerar vi både hanar och tikar.

#8 Det handlar bara om att hunden inte bör vara överviktig, då det försvårar vid narkos och även själva ingreppet. Hur hunden ser ut spelar ingen roll.

#10 Tikar kan ändra sig precis lika mycket som hanar kan. Och det finns hanar som inte ändrar sig alls, precis som det finns tikar som inte ändrar sig alls. Det är helt individuellt vad som sker. Men det är bra att veta att både tikar och hanar kan ändras i psyket vid en kastration.

[Forest]
0

10 en fråga ang inkontinent gav du då medicin mot detta eller fanns det annan lösning. Har bekant vars tik blev det drygt 10 mån efter kastrering o nu börjar de klaga om detta. Jag säger kisseskydd+ att man kan prata med vetrinären ang medicenering mot detta.

CelsiusT
0

#12 Enda lösningen är medicin. Det är ett hormonpreparat man använder. Min mor har det på sin tik som blev inkontinent några år efter kastreringen. Rekommendera att dom går till veterinär och rådgör.

russin
0

"12 - det finns medicin, men det är olika hur det fungerar.

Min fick Rinexin - det är ju människomedicin egentligen men har som biverkning att det kan bli svårare att kissa. Detta gör att det brukar fungera på många inkontinenta hundar (inte alla dock). Det fungerade bra på min tik.

[Forest]
1

13-14 tackar då ska jag ge tips om att de tar henne till vetrinären och pratar med dom ang medicinering mot detta och hoppas på det bästa  :)

Loveradio
0

#11 Exakt det jag skrev?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Frida B
0

Jag hade inte kastrerat henne, då jag inte vill ta den risken. Jag vill inte att min hund ska gå på medicin hela sitt liv p.g.a inkontinens som nästan verkar vara en regel mer än ett undantag. 

Men hade min tik mått väldigt dåligt av löpet hade jag gjort det.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
0

#16 Ursäkta att jag inte läste igenom alla inlägg innan jag svarade och då råkade upprepa någon information som någon redan tillfört tråden.

vallhund
0

Det är inte alltid medicinerna hjälper, en vän fick ta bort sin RR för hon läckte konstant o mådde piss.

Blå Stjärnan i Gtb använder en ny metod vid kastrering av tik, titthålsop, man går in o tar bort äggstockarna, kortare konvalescens.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.