Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 8360 ggr
Roxie
0

Trimma själv

Ni som trimmar/klipper/rakar era hundar själv. Hur gick ni till väga första gången när hunden var valp och ovan, och hur gick det?
Vi har en chinese crested powder puff valp på 10v och fick som råd av uppfödare att börja trimma ganska tidigt (ansikte och hals).

Jag har haft hand om pälsvården på våran gamla dvärgpudel, men aldrig när hon var valp.. Så tips på hur man lyckas med detta på en vild lite valp? :)

// Sofia

Swadika
0

Börja i små steg :) Börja med att bara stå på bordet och belöna när hunden är lugn. Sen kan man sätta på maskinen och belöna igen när hunden är lugn :)

Sen är det i fortsatt små steg.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Roxie
0

Hon har absolut inga problem med ljudet av trimmern utan när man tar tag i henne och ska börja.
Får fortsätta i små steg helt enkelt :) Tack för svar!

// Sofia

Mysisa
2

Fråga uppfödaren hur hon gjorde när hon trimmade din valp så du gör på det sättet valpen är van vid

minavitas.wix.com/kennel

Swadika
1

Det är ju bra i alla fall :) Gör så att du inte ger dig förs hon är lugn, så hon inte lär sig att om man är vild så slutar du :) Man måste vara envisare än valpen :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Teddies matte]
1

Bara började på, varvar mellan att klippa med sax och att använda både sax och maskin med min. Träna hantering varje dag så vänjer sig hunden snabbt.

Portie
0

Min hund vande sig snabbt när han var valp, men han blev också klippt hos uppfödaren så jag fick väl lite "gratis" där. Men jag började i små steg, höll ett stadigt tag så att han inte skulle kravla. Han förstod snabbt att det är bäst att vara lugn och still när klippmaskinen kommer fram.

Roxie
0

Ja jag antar att det bara är att vara bestämd och envis. Hon sköter sig utomordentligt annars så detta borde ge sig också :) Tack för alla svar!

// Sofia

[Forest]
0

Första gången tog jag Enja till ufd för att hon fick visa hur man gjorde hur det var bra o hålla huvudet. Efter det var det bara köra på det var inte mycket protest eftersom jag varje dag tog fram en klippmaskin (utan skär + skydd) o körde den på henne. Men mitt tips är låt ufd visa hur man gör först, och filma gärna för det är ganska lätt att glöma något bra tips som dom säger :) Du kan även prova lite hos ufd när du är där för att känna på hur det är och hur man håller maskinen rätt.

Roxie
0

#8 Tack för svar! :)

// Sofia

[Forest]
0

Passar på att säga grattis till bli med valp 😉:

Roxie
0

#10 tack tack :)

// Sofia

MaaariaS
0

Grattis till valpen 🙂Bra rasval med 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Roxie
0

Att raka öronen på henne går nu alldeles utmärkt (gör det för att kunna tejpa utan att det fastnar i pälsen) sålänge hon har lite godis att tugga på. Har även lyckats raka henne på halsen.

Men att raka henne i ansiktet är dock svårare, då vill jag ju att hon ska sitta helt stilla så jag inte råkar nypa henne i skinnet eller läpparna med apparaten. Men hon får nästan panik när jag håller fast henne. Så just nu ser hon ganska rolig ut, men vi får ta det i små steg helt enkelt :P

// Sofia