Hur mycket skall valpar sova?
Som rubriken säger, hur mycket skall en valp sova vid olika åldrar? 3 månader, 6 månader, 9 månader, 1 år? När bör man börja oroa sig för att den sover för mycket? Jag har en 6 månaders kille jag tycker sover väldigt mycket, men det kan ju också vara hönsmamma i mig. Inte första gången hon spökar. 🤪😉
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Var glad att han sover 😃 Molly började sova om dagarna när hon var 5-6 månader. Från 9 veckor fram till dess var det full rulle. Kanske förklarar lite om varför ensamträningen inte var prio nr1 också, hade en valp att försöka lugna ner om dagarna 😛
Nej men.. tror det där är så individuellt. Vissa sover mer än andra osv. Mollys syster sov 5 timmar i rad när hon var 9 veckor och så hade vi Molly som inte sov alls och sen har jag hört folk som haft valpar som sover 1-2 timmar osv.
#1 Jo, visst borde jag vara glad, men jag tycker det är på tok för mycket. När jag har frågat tidigare har alla sagt samma sak, uppfödaren, andra hundägare, förståsigpåare etc. "Var glad att han sover istället!"
"Vi går ut så fort han vaknar", säger vi ofta.
Problemet är bara det at han inte vaknar. Sova hela natten igenom? Inga problem! Ta sovmorgon? Inga problem! Han sover och sover och sover tills vi tycker att det är dags att dra ut honom annars kissar han snart på sig. Och när vi kommer in så somnar han igen, vilket iofs inte är så konstigt, kanske. Visst är vi ute rätt länge och spatserar långsamt, men det kan väl omöjligt vara så att alla hans vakna timmar "används upp" när vi är ute, ca 3-5 timmar om dagen?
Vad är det för ras? Kan det vara så att han just nu växer och behöver lite mer vila?
Jag vet inte hur länge en 6-månaders förväntas sova men jag hade nog inte oroat mig i första taget för det är otroligt viktigt med sömn för en hund. Dessutom är det bra att hunden sover när man är inne. Både min snart 10-åring som är pigg och frisk, och min 15-veckor valp sover nästan hela tiden när vi är inne. Och är vi inne en hel dag, ja då sover dom en hel dag, med lite avbrott för lek, kiss och äta. Sover hela nätterna och tar sovmorgon. Sen orkar dom promenera och leka ute om man tar initiativ till det, min gamling orkar många timmar i skogen, han blir aldrig trött. Den lilla orkar mer än han ska för sin växande kropp.
Prova att vara ute en dag med hunden och se hur han beter sig när han får möjlighet till aktivering och annat roligt. Åk en sväng till stan eller spendera en dag ute i en park. Om han vore onaturligt trött borde han ju då få problem att orka med dagen tycker man. Men 3-5 timmars aktivitet på en dag är inte för lite tycker jag. Mina får mindre för det mesta just nu när jag har valpen att ta hänsyn till. Jag går få 2-timmarspromenader just nu, och rider inte med hundarna. Däremot är vi mycket utomhus på dagarna när det är fint väder men det är ju mindre aktivitet än den äldre är van vid.
Mina hundar är blandraser med nästan bara border collie och sen schäfer i den ena och golden i den andra. Så det är inga svårstartade hundar, men dom sover ändå mycket när vi är inne. Vilket dom ska enligt mig.
#2 Molly och jag är ute i cirka 2-3 timmar dagligen och hon sover väldigt mycket :) Leker lite men vilar mestadels. Sen är din hund yngre än Molly och han växer ju fortfarande.
Min bekant har en hund som är som din: kan vara ute i timmar men sover mestadels inne. Tar sovmorgon, sover hela natten, sover efter promenader osv. Och hon är pigg och glad annars så om din hund också är pigg och sitt vanliga jag borde du inte behöva oroa dig.
Han är en Welsh Corgi Cardigan och visst växer han som ogräs just nu! 😃 Han har dessutom kommit in i puberteten för någon vecka sedan, rätt tidigt för sin ras men det är ingen tvekan om det. Han är jättepigg när vi är ute, så då är det väl ingen fara, då.. Tack så mycket för er hjälp! Nu känner jag mig lite lugnare. 🙂
Oroa dig inte. När min var valp busade han i 10 minuter och sov sen i flera timmar. Det är normalt att dom sover mycket, jobbigt att växa ju ;)
Säger som dom andra - njut så länge det varar😉
Min nuvarande 1,5 åring har sovit hela nätter från start och har sovit länge på morgonen redan från start - men hon är vild och galen på dagtid istället. Värre blev hon efter första löpet🤪
En hund sover oftast mycket mer än vi människor, beroende på ras och aktivitet.
Men 15 timmars sömn per dygn är vad en hund bör sova. Fat i kortare intervall än vi. Valpar sover mer.
Boris😐
Var göad att din valp sover mycket! motsatsen är bara utmattande hahah… Min valp sov väldigt lite första 6 månaderna! Om han ens sov på dagtid var det bara kort-korta stunder, men oftast var han vaken fram tills läggdags. När han var 6 månader började vi lämna honom ensam på vardagarna och sedan dess passar han på att sova ut medans vi inte hemma.
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Min valp på 4 månader sover hela natten(ca 22-07) och sover sedan kanske 5-6 timmar utspritt under dagen.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
17 timmar per dygn är inget ovanligt att en valp behöver få sova :) så var inte orolig. Min leker en stund med den andra hunden, vi är ute en stund sen sover han emellan det. :) Han är 4 mån nu o sover väl kanske 12-15 timmar/dygn. Och han växer som ogräs nu.