Japansk spets - skällig?
Är en hundägare om tjaa.. ett långt tag, 2 år. men gillar ändå att läsa och planera inför framtiden :D
Tittar just nu på Jappe (Japansk spets) och tycker rasen passar perfekt för mig, (plus att jag gjorde test och fick just den rasen)
Men till frågan, är Jappe en skällig ras? kan man lära rasen att vara lite tyst på ett bra sätt?
Tack i förväg :)
Rasen ska inte vara skällig. Dock så måste jag säga att enligt mina erfarenheter så är den allmänt gapig. Har 5 st i min närhet (med olika ägare), o vi tog även en kull när jag var lite yngre. Och alla de hundarna är faktiskt ganska skälliga, vissa mer o vissa mindre, trots uppfostran o flera års försök att få bort det.

Som jag svarade så nej de ska inte vara skälliga, det ses som ett fel om det är det eftersom det står i rasstandarden att de inte får. Om man inte tillåter de minsta bjäbbande ifrån hunden när den är valp så kommer den inte att börja skälla när den är vuxen. Vissa säger även att man ska lära in komandot Tyst för att det ska gå bättre men jag använde mej av att säga ifrån så fort hon skällde och min valp skäller aldrig:)
#2, det stämmer inte alltid. Tre av de hundarna jag berättade om, bor tillsammans, o de har aldrig fått tillåtelse att skälla de minsta, ens när de var små. Ändå skäller dom så fort någon går utanför trädgården. :P

jag har då bara träffat på jappar som varit otroligt skälliga.. och dom flesta spetsar är skälliga, men visst kan du lära av dom vid tidig ålder att sluta skälla i tid och otid :)
Om man börjar direkt så går det nog galant
Som flera andra redan sagt, de ska inte vara skälliga. De är från början avlade till vakt, att larma, vilket absolut inte betyder att de ska skälla i tid och otid.
Tyvärr har jag lite samma erfarenhet som Taci, att de ändå verkar finnas många som är skälliga. Vet inte om det beror på dålig uppfostran eller dålig avel.
Min är inte skällig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tror det kan hjälpa med att ignorera larmandet, än att skälla på dem när de skäller. Ger man uppmärksamhet (även ett ögonkast) så får de uppmärksamhet och larmandet lönar sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
jaha okej, vad är det bästa sättet att lära en jappe skälla mindre? skall man lära dem när dom är valpar?
Jag tycker att man kan börja med så som #6 beskriver, samt att ev. lära in "tyst". Sedan tycker jag det är viktigt att de får larma när det till exempel ringer på dörren, att man låter dem ge några skall och bryter när man tycker att det räcker.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#7 Ja, man börjar redan från den är valp med att inte ge någon som helst reaktion på skällandet, inte ens ett ögonkast. Är man 200% koncekvent kan det ge en hund som inte skäller i onödan.
MVH Elin
sedan finns ju anti-släkk halsband som kan fungera på vissa hundar, men det bästa är ju att lära hunden att den inte får skälla först :P

#10 Tror hunden får ha det jämt omm man börjar med dessa halsband.
Sen är det bättre att alltid ha i åtanke att inte försöka lära hundarna vad de inte får göra, utan vad de FÅR göra och vad som lönar sig. Om det inte lönar sig att skälla, istället för att försöka få den att sluta skälla.
MVH Elin
Min erfarenhet av rasasen är att den ofta är skällig, men att det går att träna bort det överdrivna skällandet oavsett ålder. Dock har dessvärre metoden att ignorera hunden bara gjort de stressade, så har inte fungerat i de fall jag stött på. Rekommenderar inte antiskällhalsband då det snarare skrämmer hunden till tystnad. Att lära hunden "nej" och sedan träna har gett bra resultat.
Väl mött!
Läs gärna om vår hunddagisutbildning på:
De Japanska spetsar jag har träffat har alla varit väldigt skälliga. Den som bor granne med oss värst av alla. Han ger inte bara "varningsskall" när någon kommer utan bjäbbar mest hela tiden. Min Portis bara titta på honom och ruskar på huvudet… (nåja… lite förmänskligande, men ni förstår..). Hon larmar när någon kommer och när hon ser ngt konstigt, men tokskäller inte hela tiden som tur är.