Några som har korthårig collie?
Hade skrivit det här inlägget i vallhundar forumet men inte fått något svar än så testar här också. Hej går och funderar över vilken ras nästa hund ska bli. Ska inte skaffa än på några år men vill läsa in mig på raser och hitta den perfekta för mig/familjen och så älskar jag och planera =). Har fastnat för bla korthårig collie och skulle vilja veta era personliga erfarenheter av dom. Har kollat rasstandarder men blir inte samma sak. Vill ha en hund som jag kan träna/tävla lydnad, agility, bruks ja lite av varje som vi känner passar och intresserar oss. Och utöver det så klart promenader/jogga/bada på sommaren och kanske cykla. Vill med andra ord leva ett mycket aktivt hundliv. Nu finns inte tiden då jag har tre småbarn. Har en liten blandras som jag tränat lite lydnad och nu personspår med och sen är vi ute i skogen mycket. Andra raser som alltid intresserat mig är boxer och flatcoated retriver. Men som sagt skriv jätte gärna om korthårig collie =). Ni kan gärna tipsa om andra raser ni kan tro passar också. Viktigt för mig är att det är en träningsvillig hund som är lätt att jobba med, gärna mellan-stor ras, inte långhårig, ingen jakthund (vilket flat ju är men tycker bara så mycket om rasen) och som kan ha en lugn dag om man sjuk. Hmm ja finns så klart andra viktigasaker nu lär jag lägga lite barn =).
En flat är ingen jakthund i den bemärkelsen. Den är en apporterande fågelhund som ska jobba efter skott, och det är inga som helst problem att byta ut jakt emot apporteringsträning eller annan typ av bruks/lydnadsträning för en flat. Bara en parentes!
Å just det inte gärna någon vaktig ras men som heller inte ska vara allt för främmande människoglad om man ska träna och tävla. Hmm flat passar väl inte vad jag läst så bra in där heller kanske =). Jaja det är hur som kh collie jag nu är mest intresserad av.
#1 nej jag tänkte på det samtidigt som jag skrev det men fortsatte ändå skriva av någon anledning. Lite stressigt tror jag =).