När börja ge valpen godis?
När börjar ni ge valpen godis eller diverse tugg?
Jag hälsade på en uppfödare och hörde där att de aldrig gav valparna godis. Nu läste jag om en nyligen såld valp därifrån som precis fått akut diarre, antagligen pga nya matte gett - just det - godis.
Jag har inte tänkt på det tidigare, men ska man undvika att introducera något nytt som tugg/godis den första veckan/första veckorna? Hur länge då? Det går ju att belöna med ordinarie fodret om man vill det.
Hur tänker ni angående detta?
Jag bytte foder rakt av, introducerade både ben och godis till min valp samma dag hon kom hem - utan några som helsta problem. Hon stod på Doggy sen innan och det kunde jag verkligen inte med att ge henne en enda bit till av. Men sen är ju alla individer och reagerar olika så klart
Äh, Molly fick det ena och det andra så fort hon kom hem. Visst reagerade magen men den vart bra igen dagen efter.
vi belönade med fodret fram tills vi startade valpkurs när vovven var 6 månader. han kunde få nån gobit då och då innan dess så han vande sig lite :) och så fick han tuggben från dag ett.
jag tror man kan göra lite som man vill, men man borde inte ge för mycket till en början utan vänja successivt :) sambons mamma hade gett vår valp en hel del frolic vid ett tillfälle och magen på stackarn kraschade direkt :/
Jag belönade med godis och gav tuggben från den dagen jag fick hem honom, vet inte om uppf gjort det innan leverans men det tror jag.
Dock belönade jag med foderkulor om vi tränade till exempel "sitt" eller liknande som kräver många täta belöningar och godis om han kissade ute eller liknande, då man bara belönar en gång.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Min valp fick tuggben och godis samma dag hon kom hem. Uppfödaren gav även lite godis när valparna varit duktiga på trimbordet.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Råa köttben får mina valpar så fort dom kommer hem - typ revben eller annat. Likaså kör jag över dom på färskfoder direkt och det har aldrig varit problem.
Är det vanligt att valpen bara har ätit en sak innan man får hem den? (diat och sedan en sorts foder?)
#7 Molly åt kokt köttfärs, stekt lever (tror jag det var) blandat med uppblött torrfoder 😛 Råa ben, färskfoder, olika godisar var hon nog inte van med :)
Det där varierar helt enkelt..
#7 Ja det är nog ganska vanligt. Man ska helst inte hålla på och experimentera med små valpmagar, så jag tror att majoriteten endast kör med ett foder - hoppas jag.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Jag har pratat med några tjejer i djuraffärer och även uppfödaren till min valp och alla har sagt att från och med tre månaders ålder kan de få ben och godis osv:) innan ska man helst bara hålla sig till torrfoder och blötmat.