Hundar iFokus

Hundar

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 2012 ggr
Ruzicka
0

Sökes: Filmer med lekbelöning

Hej!

Min lille kille på 6 månader är mer eller mindre ointresserad av godis. Men leka - det är det bästa som finns! Jag har tränat honom med godis tidigare men det märks att han inte tycker det är roligt alls, så jag tänkte börja belöna med lek istället.

Men, jag vet inte hur man gör. Hur länge leker man, hur leker man, vilka leksaker är smidiga att använda etc etc. Det kanske låter lite konstigt, men jag tycker faktiskt det är svårt. >.< Därför söker jag filmer på när folk tränar hundar och belönar med lek, så att jag kan få tips på hur man gör och vad jag skall tänka på. All sorters träning och all sorters lekbelöning tas tacksamt emot, och det behöver verkligen inte vara något märkvärdigt. 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

russin
0

Har ingen film, men börja prova dig fram om vad din hund gillar riktigt mycket i leksaksväg.

Min ena är gladast av gott godis som belöning och hennes favoritboll.

Min andra tar inte ens godis om det finns leksak (trots att hon är matnarkoman) då hon blir helt otroligt taggad av leksak. Finns två saker hon älskar mer än allt och det är en gummiboll på snöre som både går att kasta långt och är perfekt att ha dragkamp med och så hennes Kong Wubba som även den är bra till korta kamplekar. Just kamplekar är det roligaste av allt tycker mina och bästa belöningen.

Finns många olika leksaker att prova: gummiboll på snöre, kaninskinn i snöre (även det är populärt här), olika typer av kongar (tygklädda med flärpar).

Ruzicka
0

#1 Vi har en gummiboll på snöre, men den rör han inte ens med lockbete.  😃 Favoritleksakerna är sådana där billiga flossrep med knutar, men de är så stora och jobbiga att bära med sig. Vi hade en Skinneeez som han var rätt glad i, men den var aldrig lika rolig som rep och den gick sönder fort. Lättare att bära med sig, dock. Tennisbollar är kul, men bara om det inte är ett snöre fast i dem. Och han vill gärna kunna ha dragkamp när han väl kommer tillbaka med grejen, så det blir inte optimalt det heller. Jag får testa kaninskinn och kongar, det har vi faktiskt inte gjort.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Pennybus
0

Pennys favoritleksaker är 2jeansremsor ihopflätade, billigt om man har ett par gamla jeans som ligger och skräpar :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Neela
0

Sune vill ha flätade rep eller liknande, jag får helt enkelt bära med mig det. Annars funderar jag på att göra en egen kamptrasa av ett gammalt fårskinn som ligger och skräpar och se om det godkänns.

[Camia7]
0

Hur får man en hund att lära sig något med leksak som belöning? Visa den sitt typ sen ta fram en leksak och leka? Det måste ju vara svårare att lära hunden? Eller ta väldigt lång tid?

Neela
0

#5 Varför blir det svårare för hunden när man leker istället för att ge godis? Visst att vissa hundar inte fixar det men man får alltid utgå från sin egna hund när man väljer belöning. Jag använder inte lek om jag vill att han ska vara riktigt lugn men annars är kamplek det som motiverar honom allra bäst.

[Camia7]
0

Okej men jag tänker på när man kanske använder klicker och då är det klick-godis fortsätt klick-godis osv men om man ska använda leksak tar det väl längre tid? Hur länge ska valpen leka med leksaken?

Neela
0

#7 När jag belönar leker jag med hunden, den får inte leksaken. Sen använder jag inte lek till belöning jämt, det beror på vad vi tränar. Tränar vi tex "sida" så belönar jag med godis och sen avslutar vi med en kort lekstund. Varje hund och förare har sina egna sätt, inga rätt eller fel utan det som fungerar för mig fungerar kanske inte för dig och tvärt om.

Alexandra-S
0

På filmerna inom blogg belönar jag med leksak. Kan tyvärr inte lägga in något just nu då jag skriver från mobilen men titta gärna på gizmo.webdon.nu :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

russin
0

#7 - precis. Och ha några leksaker enbart till lekbelöning vid träning, så dom blir extra attraktiva🙂

Neela
0

#10 Precis, favoriterna används enbart vid träning.

Alexandra-S
0

Jag har tre leksaker som enbart är till träning för att dom ite ska bli tråkiga. Sen kastar jag iväg den och ha kommer tillbaka och vi kampar i kanske tio sekunder :) Prova er fram, alla är olika :)

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Lans
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag belönar jättemycket med lek. Aska lär sig mycket snabbare då. Hon blir mycket mer motiverad till att tänka ut vad hon ska göra :) Så ibörjan när vi tränar in något är det bara lek. Sen försöker jag varva med godis så hon aldrig ska ha koll på vad för roligt som kommer :)

Vi brukar mest kampa. Det tycker hon är kul!

Kanske inte bästa filmen. Men jaja. Har fler filmer på min youtube-kanal och det är väl lite lek med i alla. "kampråtta" från canis.se är jättebra. Småa och lätta att ta med (den i videon trycker man ju inte bara ner i fickan direkt). Sånnadär "roadkill" djur som finns på coop och öb är också en favorit :)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Lans
0

Och ja, det tar längre tid att lekbelöna än att svälja en godis. Men min hund lär sig iallafall mycket mycket snabbare med lek, så vi sparar då in på tiden ;)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

[Camia7]
0

Okej:) men hur får man hunden att stå kvar på saken och bara röra bakbenen?.. har funderat på det väääldigt länge

[Camia7]
0

Tack :D

[Aremea]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är förvisso lekträning, men egentligen lär jag in en massa vardagsprylar med hjälp av lek, så den kanske platsar ändå: