Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1385 ggr
LillPom
0

Hund till mor...... andra gången

Hejsan..

Jo mamma vill ju ha en hund men inte en valp, de finns inte tid för valpstadiet så att säga.

Men jag funderar och funderar på ras… Mamma älskar schäfer men de är inte någon möjlighet pga min mammas livstil.

De svåra är ju att vad som skulle passa henne… hon jobbar ju ganska mycket men de är alltid folk i huset så problem med rastning osv finns inte.

Men de måste vara en hund som är lugn i allmänhet, som kan ta några lugna dagar när mamma har ont och följa med på proemnader.

En hund som kräver mer mental stimulans en motion så att säga… inte kanske de lättaste då de är ju mycket individuellt .. men jag kan tänka mig iaf en äldre hund kanske mot 5 till 6 år? Så de är lite mer klart vad den kräver.

Men någon ras som kan kanske passa in?? Jag grubblar själv :S Mamma går ju ut mycket med reklam rundor så de finns ju möjlighet att hunden kan följa med på dem , men de är ca 1 mil promenad men inte varje dag utan 1-2 gånger i veckan beroende på.

Men raser? De blev lite rörigt… men en go hund som kan ge henne lite mer livsglädje i livet! Helst en smart hund också som hon kan lära lite tricks :) Inte för stark.

BettaSplendens
0

Eurasier kanske? :) Promenader verkar det ju vara lagom av men kanske kräver lite mer mentalt än vad hon vill? Rasgrupp 9 borde hon också kolla i tycker jag 🙂

LinaK
0

Hehe rubriken var lite förvirrande 😛 Mor nr 2.

Tänker mig någon hund i rasgrupp 9 kanske skulle passa? Gillar hon mindre hundar?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LillPom
0

Nja helst någon mellan hon behöver nått som tål lite då hon själv är lite så XD

Pennybus
0

Golden retriever, utställningslinje möjligtvis?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Em_
1

Om hon kan tänka sig en hund som är några år kanske ni inte ska titta för mycket på rasen. Många hundar blir ju lite vad man gör de till. Dessutom har ju en vuxen hund mycket mer personlighet och vanor än en åtta veckors valp :)

LillPom
0

Jo de är därför vi satsar på en äldre så vi kan liksom se lite mer på individen och anpassa oss efter det :) Jo men tänkte kanske liksom en bas… kanske liksom inte titta på border collie ;)

Em_
0

Haha nä, risken är ju att det blir lite för mycket :P

linda88
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min engelska springer spaniel skulle passa :P Men sen är de ju som du skriver väldigt inviduellt men engelsk springer spaniel rekommenderar jag. Lagom stora och väldigt snälla/lätta hundar.

Flora ( engelsk springer spaniel ) har en lugn dag med Norma ( irländsk röd setter )

Driva
2

Jag tänker spontant en vinthund?

Jag tär uppvuxen med Greyhound och min mamma har en nu. De är underbara lugna hundar som inte kräver j'ttemycket, det de vill ha mest är att få vara med "familjen". De kanske känns stora, men inomhus märks de knapps och de är väldigt lätta att vara ute och gå med får de är väldigt lyhörda i koppel. man brukar säga att en greoyhound ska man kunan gå med i sytråd :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Murvel]
2

Tänkte, som Driva ovan, först på vinthund. Finns det någon inhängnad rastpark din mor har tillgång till? För vinthundarna behöver få springa av sig ordentligt, men sedan kräver de inte så mycket i övrigt.

Fjordell
3

Skulle också föreslå vinthund. De är oerhört mysiga och trogna sina människor. Lugna inomhus. Men de behöver som sagt springa och sträcka på benen ordentligt.

LillPom
0

Jag ska titta mer på Vinthundar ! De finns möjligheter att både åka till hundgårdar i stan och stänga in tomten :) De låter som kanske mammas hund! Men finns de någon av Vinthundarna ni inte rekommenderar?

Driva
0

#12 min personliga erfarenhet av Greyhound är att jaktinstikten varierar kraftigt. Greyhounden jag växte upp med kunde man ha lös helt utan problem, han stack inte ens när det sprang upp harar vid tassarna. Mammas Greyhound nu är en "räddningshund" från irland, så han var vuxen när hon fick honom och han hade haft det väldigt svårt, så han är inte helt pålitlig när det gäller att vara lös. Men jag tror att hade han blivit fostrad ordentligt från när han var liten hade det nog gått.

Jag vet inte hur det är nu, men förut var greyhounden uppdelad i två inriktningar, utställning och racing. Jag skulle titta på en ur utställningslinjer då de iaf var generellt lugnare.

Saluki och Borzoi har jag fått uppfattningen av att det är näst intill omöjligt att få bort jaktinstinkten och omöjliga att ha lösa, men jag har ingen direkt personlig erfarenhet de.

Besök min blogg: http://bumpi.se

LLLINN
0

Mellan/storpudel? Eurasier? Utställningsgolden? Engelsk springer spaniel?

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

htt
0

Tänkte direkt på mellanpudel :)

lillalycka
0

Någon av tempelhundarna rek. jag! Shih tzu kanske, inte alls lika reserverade som de andra två. Mycket intelligenta charmiga små hundar. :) Även tibben är en underbar hund. Båda dessa har litet motionsbehov men min tibbe/lhasa orkar hur mycket som helst. En och en halvtimmes runda brevid hästen på uteritt i alla gångarter är defenitivt inga problem för honom. Samtidigt kan han ligga i soffan en heldag utan att gnälla :)

LillPom
0

Försmå för min mammas livsstil tyvärr de skulle inte funka :S

Fenix_Chicci
0

#17 Hur menar du att små hundar inte passar din mammas livstil? Är det att hon inte vill ha en liten hund rent utseendemässigt eller finns det någon annan anledning?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LillPom
0

De är mest att hon är ju inte van med små hundar riktigt så hon tycker de känns otryckt rent mässigt.

Hon tycker de är lite läskigt så att säga.

Fenix_Chicci
0

Läskiga? Har hon inte umgåtts med din hund?

[Forest]
1

Jag säger det igen kolla rasgrupp 9, det finns vissligen några spetsar som är som sällskapshundar bla japanskspets som kanske kan passa. Jag skulle någ ha lite koll på hundstallet eller annan bra org som omplacerar hundar (hittehund finns med vet inte hur dom är)  det brukar finnas alla möjliga raser o storlekar i olika åldrar.

LillPom
0

"20

Jo alltså hon har inget problem med min hund om hon ska ta hand om 1 dag eller så… men hon känner sig inte bekväm att äga en sån liten hund hur mycket hon en tycker om min tex.

Hon tycker bara inte om den storleken, hon är inte trygg i att kunna undvika risker så att säga.

Är de så konstigt ?? :S Förlåt men alla kanske inte känner sig bekväma med små hundar så enkelt är de.

Fenix_Chicci
0

#22 Nej, okej. Tyckte bara det kändes konstigt om hon tyckte små hundar var läskiga om du har en liten hund som jag antog att hon träffade åtminstone ibland.

Pennybus
0

Whippet skulle möjligtvis passa :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"