Du som strechar din hund.
Hejsan!
Är det någon här som har bilder på lite olika stretching övningar?
Stretchar min hund efter promenader (alltid sista rundan) och alltid efter att han fått anstränga sig. Han är 13år och väldigt aktiv och rörlig för sin ålder och får därför gå "aktiva promenader" med olika övningar så att han får använda både huvud och kropp med fokus på att trötta ut honom och hålla honom stark och i god kondition i några år till.
Jag undrar om där finns fler varianter av stretching och massage dels för att lättare hålla på längre och mjuka upp och sträcka ut större delar av kroppen. Räcker ju inte att jag enbart tränar honom om jag vill hålla honom frisk, visst har jag rätt? Jag är duktig på massage så det vore ju ett jättebra alternativ om jag fick några effektiva övningar :)
Jag gör 2 övningar i nuläget som egentligen bygger på exakt samma princip att sträcka ut benet försiktigt ända ut så det sträcker hela muskulaturen bakom benet också, sen långsamt böja ihop det och sen sträcka ut det inåt mot kroppen och fortsätter så ett tag. Det är den enda övningen jag gör, vad finns det mer? eller behövs mer övningar? vill ju gärna knåda och sträcka på alla hans muskler så dem håller för ett aktivt liv.
Om där finns bra övningar och träning för höfterna så får ni gärna dela med er då jag lagt märke till att han rör ena höften annorlunda från förut som om han vore lite stel där. Dock verkar han inte ha ont men på morgonen får man stretcha lite eller gå lungt i början sen går han normalt igen. Men vem är inte lite stel på morgonen när man nått en ålder på över 100år?
För övrigt går han på glukosamin och har fått positiv effekt trots att jag aldrig misstänkte någon större stelhet då han inte haft problem med trappor eller att ok busa. Men nu efter en tids behandling har han blivit Mycket piggare och verkligen VILL hoppa och klättra, springa och busa flera gånger om dagen! Och detta är jag jätte glad för dp det var som att backa en 3år. Så det fortsätter jag med för att förebygga problem med leder så länge det går.
Tacksam för svar!
Det bästa är nog att kontakta en fysioterapeut och lära sig att stretcha på rätt sätt. Finns olika kurser.
Annars tycker jag att det här klippet visar på ett bra sätt hur man går till väga. Hon som visar är certifierad fysioterapeut. http://www.youtube.com/watch?v=jNicE_iH9Uo&list=PLE382D0D0F6BF6D53&index=17
Viktigt är att man följer hundens kropp och man stretchar försiktigt. Hellre sträcka för lite än för mycket. Och att hunden är varm i musklerna. Man bör stretcha efter all krävande fysisk aktivitet så som agility, cykling, drag osv.
Här är bilder från en annan fysioterapeut som visar hur man går tillväga. http://www.klicka.minhundsida.se/document.htm?doc=115624
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Aaaah. Tackar!
Ja på videoklippet var det ju nästan motsvarande hur jag gjort dock har jag inte vågat ta den ställningen att stretcha bröstet som hon visar på frambenet i början och samma övningen sen då fast på bakbenet. Utan bara gjort fram och baksida av varje ben. Den som hon gjorde på bakbenet genom att "vika" ihop benet och sen lyfta benet uppåt och in mot kroppen vet jag faktiskt inte om jag skulle våga göra utan att träffa en fysioterapeut faktiskt. Då han som sagt är en aning stel på vänster bak och kan ibland vara svårt att byta postion från framsida stretch till baksida stretch av det vänstra bakbenet. Då vet jag vad som rekommenderas iallafall och det var väl ungefär vad jag hade kunnat tro. Kan ju prata med våran veterinär och se om han kan rekomendera att vi tar stretch kurs, eller om han kan göra det på plats.
Nu är ju Rex inte så aktiv som en tävlande agilityhund eller en jakthund m.m. Men visst vi håller sporadiskt på med agility, hunddans och träning utefter vad den omgivande miljön på varje promenad tar vi 1-3 distans inkallningar där han får sträcka ordentligt på sig. Inte så långt kanske jämnfört med vad andra hundar får springa men han tycker det är kul och han hinner dessutom få upp flåset och verkligen sträcka på sig :) Sen har vi tusen olika övningar som jag tränat med honom på fri hand utan att ha läst något om just dressyr m.m vilket gäller all hans lydnad iofs då jag var så liten på den tiden. Vet inte vad jag ska kalla dem men ja, bra träning av framförallt balans och en aning krävande de flesta av dem om inte fysiskt så psykiskt.
Kan väl säga att jag tycker det kan klassas som hårdare träning för honom med tanke på hans ålder. Vi gör ju allt han vill och kan göra som jag inte anser skall ta sönder honom. Och han klarar det mesta har jag märkt sen han flyttade in hos mig och att jag inte som jag gjort tidigare "pensionerat" honom för hans ålder så i några månader nu har vi återintroducerat "aktiva promenader" igen för att han trivs med det, blir piggare, gladare och busigare vad mer kan jag säga….
Men även om det kanske inte är så ansträngande träning för en annan ung aktiv hund så är det väl alltid aktuellt med att stretcha honom då det är ansträngande för honom? Vi springer ju inte flera kilometer eller så. Men händer att vi cyklar 2km någon gång ibland. Längre sträckor tycker han inte är kul. Men hoppa och dansa älskar han :)
Jag fortsätter stretcha honom och introducerar de nya greppen för att stretcha nacke och tår! Samt lirkar lite försiktigt för att göra den övningen med bakbenet för att se vad han säger gillar han det inte ringer jag och pratar med vet så kanske dem kan vidarekoppla mig.
Vad kostar dessa kurser, ungefär?
#2 Låter bra :) Det vet jag inte riktigt. Sök på stretching kurs + din stad. Eller kontakta nån fysioterapeut och fråga.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag valde att gå till en fysioterapeut med åbäket för att lära mig rätt och för att få det individanpassat (åbäket är svår i hantering så jag behövde helt enkelt få handfasta tips på hur jag skulle hålla, etc för att det skulle bli så effektivt som möjligt). Hon gick igenom honom och kände efter vad som behövdes göras, visade därefter hur jag skulle göra och jag fick testa där och då så att det skulle bli rätt. Jag kan verkligen rekommendera det 🙂
Ja det känns ju viktigt att man gör det rätt och dessutom inte gör något som kankske till och med kan skada just min hund. Vet att massage och stretching på kaniner inte alltid går att göra överallt då det finns "hotspots" där man inte skall massera eller liknande för att det påverkar kaninen. Och alla djur och männiksor har ju dessa och dessutom skiljer det från individ till individ. Men jag ska ringa vetten och fråga om dem vet hu jag kan gå tillväga. Känns ju viktigt att gra det och göra det rätt nu när han är igång igen trots sin höga ålder :P