Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 672 ggr
[typellisch]
0

Skvallerträning mot detta?

Molly är ju osäker på andra hundar. Hon gör inte utfall och hon skäller inte osv. Hon står som hon blivit till sten och när hunden passerar oss så springer hon framåt för att undvika hundmötet så att säga.
Hon vart omkullsprungen av en annan hund när hon var liten, denna hund skällde och var i full fart och sprang omkull henne så det har nog satt sina spår på henne (ja, det är mitt fel så det behöver ni inte påpeka för det vet jag).

Jag tycker dock det har blivit bättre, hon är mer nyfiken på andra hundar men när dom passerar oss blir hon rädd och springer. Men så fort dom vänder ryggen åt vill hon hälsa. Så nyfiken är hon, men lite rädd bara. Och vi har lärt känna många okända hundar trots hennes rädsla, det har tagit ett tag men idag kan hon hälsa på några stycken utan problem 🙂
Jag sätter alltid en fot framför henne, så hon är mellan mina ben ungefär och jag har märkt att det blir som en trygghet för henne också.

Nu har jag läst på lite om skvallerträning och tror ni att det skulle vara något för oss? Att hon på så sätt kopplar bort omgivningen så småningom? Jag kan alltid träna på det, att när vi fått in tekniken så ska hon sitta kvar med fokus på mig tills hunden passerat och sedan kan vi fortsätta gå (detta är bara en planering att fortsätta träna bort det om skvallerträning inte ger resultat, alltså inget jag tänker göra på en gång eller lägga fokus på direkt, utan skvallerträningen är det som blir fokus nu mer). Klicker har jag så den kommer bli aktiv såklart.
**
Men tror ni det är värt att satsa på?** Vill ha lite respons och peppning. Jag vill gärna att Molly ska bli trygg i hundmöten i framtiden.

Lathundarna
0

Säkert kan skvallerträning vara nåt för er då det ju flyttar negativt fokus ("annan hund, usch…") till nåt positivt ("glad matte, yey!"), men jag skulle nog även köra mycket som kan stärka självförtroendet på henne också 🙂

[typellisch]
0

#1 Har du tips på hur jag kan stärka hennes självförtroende?

Lathundarna
0

#2 Oj, mjah, det är ju lite olika från hund till hund. Mitt stor-åbäke får köra väldigt mycket klättring, balans, cavalletti, etc så att kroppskontrollen ökar vilket stärker honom. Mini-åbäket blir stärkt av att få träna lydnad och spåra. Man får känna sig fram lite 🙂

Vizzla
0

Jag tror absolut att det kan fungera. Vi har en osäker och rädd Tax vid hundmöten. Det har blivit mycket bättre md skvaller. Han vet att hundmöten betyder godis och uppmärksamhet istället för kamp i kopplet och flyktkänsla.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[typellisch]
0

#3 Tack :). Ska googla lite på det med! Googles är ens bästa vän, förutom hunden då!

#4 Åh, så då är jag inte ensam om att ha en skraj hund vid hundmöten. Du har gett mig hopp. Läste din tråd om det och det var därför jag läste på lite mer om skvaller faktiskt :). Ska snart ut med Molly och ska börja redan nu om vi stöter på en hund.