Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2191 ggr
[LucyInTheSky]
1

Sele/Halsband?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag är fodervärd åt en papillon kille, han är 10 veckor nu och helt fantastisk och jobbig ;) Precis som en liten valp ska. ha ha.. 

Uppfödaren sa en sak till mig som jag tycker låter väldigt skum. Som jag försökt hitta mer info om men hittar inget.. Så tänkte höra med er. 

Hon sa att vi inte fick ha sele på hunden då han isåfall skulle få fel på benen och inte skulle platsa som utställningshund? Det låter väldigt konstigt tycker jag. Vad är det i selen som kan göra att han kan få ont i benen? 

Försökt googla men hittar mer bra saker om selar än halsband.. 

Någon som kan något om detta? Eller har hon bara hittat på detta själv?

Neela
0

Oavsett hade jag lyssnat på uppfödaren i det läget.

[fabienne]
0

Fråga vad uppfödaren menar. Skulle vara intressant att veta vad hon har för svar. Jag tycker det låter väldigt konstigt och jag personligen ser bara fördelar med att använda sele.

russin
0

Det finns en del som får för sig att en hund som drar i sele kan få fel i beställningen eller annat vilket är struntprat om man har en bra sele som sitter rätt.

För övrigt så kan knappast en papillonvalp dra så pass hårt😃

grodprinsessa
0

Själv skulle jag inte använda sele på en hund som skall ställas av anledningen att det nog är bra att den är van vid att gå i halsband vid utställning, Att sele kan slita pälsen också. 

Att hunden skulle växa fel i en sele tror jag inte så mycket på men har ju sett en del skräckexempel med hundar i sele som går snett och ojämt för de gått i någon slags antidrag sele eller en sele som är lite fel😕, ungefär samma som hundar vilka går skevt med haltigrimma för att ändå kunna dra. Antar att det är detta uppfödaren vill undvika. 

Det är inte en ogrundad oro när du släpper iväg en hund på foder. Så använd halsband så har du undvikit tjafs och även risker. Det är ju inget din hund lider av, om du lär den att gå ordentligt i koppel och därför ser jag inte riktigt problemet 🙂

Lycka till med din valp!! 🙂

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

russin
0

#4 - varför inte ? Det ena utesluter inte det andra 🙂

Jag hade selar en hel del på mina som valpar och jag har ställt ut utan problem - man får ju givetvis träna inför utställning.

Men alla gör som dom själva vill, själv har jag varvat. Eftersom jag spårar en del så lär jag mina valpar att gå i sele även som små - för jag spårar inte i halsband.

grodprinsessa
0

#5 Tycker jag motiverat varför i mitt inlägg🤔 Och då är vana endast ett av flera möjliga orsaker. men enklast är att fråga uppfödaren varför denna vill undvika sele. Sen tycker jag att har man en hund på foder så lyssnar man på uppfödaren och försöker tillmötesgå och samarbeta så mycket som möjligt. Brukar nu ändå inte vara omöjliga "krav". 🙂

CelsiusT
0

Det enda jag vet att vissa uppfödare som är helt inne på utställning säger om sele så är det att den får fel hållning inför ringen med sele, men även att dom inte är vana med halsband och därför är skitjobbiga att ställa. Dom menar på att hunden i ringen ska stå med huvudet upp och fram med bringan, och att ett halsband främjar det medan en sele främjar hunden att ha fram/ner huvudet och in med bringan (för att den trycker över bringan).

Men jag anser personligen (min åsikt) att det är okunnighet, en bröstsele kanske trycker ihop benen och den kan man diskutera hur bra den är för hunden öht. Men en Y-sele är mycket mer ergonomisk. Man går ju inte heller till vardags runt och stryper hunden med halsbandet som dom gör i ringen. Sen anser jag att en hund som är van vid halsband är ändå inte van att ha halsbandet precis bakom öronen och halvt bli strypt ändå så det kvittar, man måste ju ändå träna det inför utställning. Men det är ju min personliga åsikt.

Men å andra sidan så är det väl ingen fara att ha halsband på sin hund sålänge man lär den från början att inte dra. Prata med uppfödaren om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vizzla
1

Bullshit. Hundar ska inte dra på ett sånt sätt i sele att den kan skada sig, lika lite som en hund med halsband mår bra av att hänga och dra i kopplet.

Kör på puppias selar, skonsamma och rekommenderas av veterinärer.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Neela
0

#8 Så du tycker inte att hundens ägare har något att säga till om? Som fodervärd får man vara lite mer flexibel tycker jag.

CelsiusT
0

#9 Frågan är om inte det är TS som är hundens ägare? Uppfödaren har ju sålt en hund med bibehållen avelsrätt, inte lånat ut en hund (antar jag? ordet "fodervärd" används ju i så många olika sammanhang numera så det är ibland svårt att veta vad som menas). Uppfödaren har sålt hunden, så TS har köpt hunden, dock har hon ännu inte betalat av hunden färdigt. Men är det inte så att om man köpt en vara så äger man den även om man inte betalat av hela? Är lite dålig på hur det gäller med dessa avtal på hund…

Sen kan jag hålla med om att det är jäkligt onödigt att bråka med uppfödaren om en sådan här sak. Ibland kan det vara smart att vara lite flexibel när det gäller sådana här samarbeten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

grodprinsessa
0

http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/ Du äger inte hunden förrän det är "avbetalat" 

Fram till dess att parningen/kullarna är gjorda/födda, eller hennes hund är 7 år äger uppfödaren hunden och har då uppfödaren sagt "ingen sele" är det det som gäller.

Fridaaaa
0

Min sambos systers papillon har sele och har har inga konstiga ben osv. Visst han var 10-11 månader när han kom till dem, men ändå.
Nej jag tror personligen inte det påverkar. Sett flera som haft sele hela livet, alltså olika raser (plus halsband då) men de har sett normala ut osv.

Och finns ju flera olika modeller av sele.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.