Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1962 ggr
CupcakeGod
0

hund lös i skogen?

Någon i skolan sa att man inte får ha hundar lösa under vårperioden för att alla djur håller på att få ungar. Så här kommer frågan. Kan man ha en tränad schäfer lös i skogen? Han bryr sig inte om mina hamstrar hemma, och inte heller om ankorna i parken.

sasha_setter
3

Lagen säger att man inte får ha hunden lös om den på något sätt skulle störa djurlivet i skogen. Så om du vet till 100% att din hund inte kommer att göra det så får du ha hunden lös. ;)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[tintilar]
6

Det handlar inte bara om att hunden inte får skada djuren. En hund som rör sig fritt kan störa djur under parning och tiden med ungar. Bara genom att rusa runt i buskage och liknande där viltet håller till. Ungar kan bli lämnade, parningslek kan bli avbruten. Koppeltvång innebär dock koppelkontroll i regel och inte att hunden måste ha ett koppel som du håller i. Man ska hålla hunden intill sig ovh inte låta den löpa fritt på stora områden där vilt vistas, tex skogen.

[[Boris Sager]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I jaktlagen och jaktförordningen finns en del som berör hundar. Bland annat står det att hund under tiden den 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad men den måste stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.

[typellisch]
0

Jag hade Molly lös en timme i skogen härom dagen när jag var i Värmland hos en vän och hennes hund. 2-3 gånger hamnade hon på efterkälke för hon nosade runt lite. Ropade jag så kom hon. Annars gick hon sida vid sida.

Så ja.. kan du ha din hund som den hade koppel och inte springer runt i skogen utan uppsyn så är det lugnt.