Shetland Sheepdog frågor.
Halloj!
Jag har blivit mycket intresserad av denna underbara ras, Shetland sheepdog. Jag har bara lite frågor jag vill ha svar på.
1. Min erfarenhet av en sheltie i agility har varit positiv, viad tycker ni om denna ras inom agility? Jag skulle väldigt gärna hålla på med agility och därför blir det självklart för mig att välja en ras som passar för agility.
2. Ni som har erfarenhet av sheltie nära allergiker, har allergikern reagerat något? Jag har själv läst om man kammar sheltien så gott som varenda dag, så blir den mycket nära allergivänlig. Fäller dem mycket? Har en här som är allergisk mot själva "fällandet", så jag undrar alltså om dessa endast fäller i kam?
3. Ser du shetland sheepdogen som en lyhörd, lättlärd och energifull hundras? (Sedan vet jag att alla individer har ju sina drag, men rasmässigt menar jag nu)
Skulle vara väldigt tacksam om jag fick mina frågor besvarade i punkter då det känns lättast för mig så.
//Amanda
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
1. Det är en av de framgångsrikaste raserna på agilitybanan! Näst efter Border Collien (enligt mig 🙂). Dock passar de flesta raser bra till agility, vad har du att erbjuda hunden för aktivering? utöver agility då.
2. Vet ej
3. Ohja verkligen! Riktiga energiknippen, lättlärda som få.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Tack för svaret! Så bra. Jag kör redan träning 2 gånger i veckan, plus vardagsträning (har redan en hund). Men kan säkert öka det med ännu en träning ifall det behövs. Skogs promenader och lång promenader görs då och då, oftast en långpromenad per dag men ibland har man ju bara inte tid, vilket borde vara förståerligt. Dessutom när man har bråttom har vi en stor trägård där vi släpper dem för "snabbkissning". Men jag funderar bara på denna rasen, men en ny hund till familjen blir det nog tillslut även om det inte blir en sheltie.
Vill ha svar på nr 2. inan jag kan ta förslaget vidare till "högsta hönset" här, mamma. Eftersom hunden blir min vill jag vara säker på att välja en ras som passar mig.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"