du som har gått grundkurs
jag ska ha min första hundkurs om några veckor och jag är sååå nervös.
skulle behöva lite inspiration så ni som har gått kurs, vad tränade ni på? och vilka övningar tyckte ni var bäst?
skriv gärna övningar ni tyckte var mindre också, samt vad som var bra som ni gick igenom på teorin.
Supertacksam för svar
Grundkurs, vad är det? Jag har gått både allmänlydnad och valpkurs och berättar gärna om dem, men några erfarenheter av grundkurser har jag faktiskt inte.
aha ja de kallas lite olika men man kan säga allmänlydnad, det är alltså den kursen som är ett steg efter valpkurs, men du får gärna berätta om båda
Gick en sån med Allvar, och mjä, gav oss inget mer än miljöträningen. Å andra sidan sett så verkade det nyttigt för många av de som kom med sin första hund, och det är ju positivt 🙂 Är ju några år sen nu, men har för mig att det var väldigt mycket det där med "sitt", "ligg" och stadga på det, att släppa vid "loss", att kunna mötas och inte bete sig illa, att kunna slappna av, hur man börjar träna på inkallning, etc, etc. Väldigt, väldigt basic.
Roliga/nyttiga kontaktövningar - de flesta som är nya med hund missar vikten av att träna in just den biten. Bra att lära ut hur de kan träna spontankontakt på promenader.
Inkallningar känns också som något som många är osäkra på/har problem med. Framförallt tycker jag att det är viktigt att lära ut hur ägarna ska bete sig om hunden INTE kommer på inkallning - samt hur man undviker att få en hund som kommer på inkallning men inte låter sig bli "fångad".
En bra lek för att förstärka ordet "hit" (eller vad man nu vill ha) och göra det extra positivt och kraftfullt är att leka "klara färdiga hit" (man står med hunden på ena sidan, gärna lös om det går, och ha bästa leksaken i andra handen utom synhåll, sen säger man "klara…. färdiga…. hit!" och på "Hit" springer man iväg åt valfritt håll och låter hunden jaga efter, när hunden är ikapp så belöna och lek massvis med leksaken. Upprepa. Jag kör en sån omgång då och då med min tös, just för att förstärka inkallningen, och det funkar super.
Aktivering - lär ut vikten av att låta hunden jobba med hjärnan samt ge mycket förslag på hur detta kan göras både ute och inne.
Att ligga/sitta/stå "plats". Visa hur man kan använda omvänt lockande för att få stadga i olika beteenden.
Något kul trix är aldrig fel - inte så mycket för själva trickets skull, men mer för att ägare och hund får träna på att fokusera på varandra i en miljö med mycket störningar, på ett ganska så opretentiöst vis
Lycka till!
¤4 jättebra tips, tack. nåt tips på vilka inkallningsövningar man kan göra? jag tänkte göra inkallning en och en där jag håller i hunden och ägaren springer iväg och ropar. sedan lägga på störningar i form av de andra hundarna, leksaker mm. men vet inte om det ger så mycket?

För oss var det fortfarande väldigt likt valpkursen men att man avancerade uppåt och gjorde övningarna lite svårare. När vi gick allmänlydnaden så blev det mest repetitioner av vad vi redan hade lärt oss. Det vi tränade var mycket grunder så som : sitt,ligg,inkallning, miljöträning och hundmöten m.m. och det dom poängterade och la vikten vid var positiv förstärkning och att man ska berömma och ha kul tillsammans med sin hund och inte sätta för höga krav direkt. Med tanke på att vi tränade mycket hemma så blev det att vi tränade likadant fast på en annan plats och jag tycker det är roligt och skönt att man faktiskt har en dag då det verkligen är träningen som gäller och att Alice visste precis vad det var som gällde. Men med Kaila blir det förmodligen en valpkurs och sen tränar vi själva sen :-)
#5 Visst ger det mycket! Speciellt för de ägare som inte har inkallning på sin hund så är det oerhört förstärkande att upptäcka att hunden faktiskt (oftast) springer efter dem. Det jag däremot rekommenderar är att du INNAN du kör den övningen visar hur de gör om hunden INTE kommer, samt hur de gör om hunden kommer hela vägen fram men inte går att få tag i. DEn positivt förstärkande effekten som hunden som springer efter matte får avtar dramatiskt när matte sen förtvivlat springerunt på planen och sliter sitt hår över att Fido inte låter sig fångas. Så ge dem verktygen FÖRST. Exempel här är då det uppenbara - spring åt andra hållet (hjälper ju inte på hundar som följer men ej kan fångas), slänga sig ne rpå marken med en näve godis som man plockar med och ger all sin uppmärsamhet - detta med ryggen vänd mot hunden. När hundne kommer fram för att se vad matte tjoar över - var lite hemlighetsfull och låt inte hunden först se vad det är du har i handen/har hittat på marken utan vänd dig lite bortåt tills hundne är så nyfiken att man lätt kan lägga en hand på halsband/sele utan att hunden springer iväg. Först då får hunden ta del av godiset samtidigt osm ägaren håller i halsbandet. Det bästa här är om ägaren har lite is i magen och inte kopplar hunden på en gång, utan släpper hunden igen och sen kallar på den, ger lite mer godis och sedan kopplar hunden. Inkallning får aldrig bli en signal på att det roliga är slut - det är då man får hundar som inte låter sig "fångas". Man kan även utveckla detta lite mer - ägaren går över planen och då och de ger upp ett litet tjut och slänger sig ner på marken och plockar med en godisbit (eller en leksak) som som hon låtsas hitta på marken. Visar hunden intresse men komme rfram till matte efter att hon hunnit ner till marken och plockat lite med godisen, så får hunden inget, matte tar snabbt upp godisen och låtsas själv äta upp/behålla den. Promenera vidare över plan, "hitta" en ny godis… är hunden inte snabbare än förra gången med att vara på plats, får den heller inget godis denna gång. Upprepa. Målet är att hunden ska förstå att det lönar sig att ha örnkoll på matte - hon hittar ju MASSOR med bra saker - men är man inte snabb nog får man inte dela, så det brukar bidra till bättre inkallningar och ökad vilja att hänga kvar runt matte när man väl kommer på inkallning. Är hunden snabbt framme - glöm inte att ta i halsbandet när godisen utdelas.
Jag skulle introducera inkallningar på följande vis:
Först skulle jag lära ur hur de gör om hunden INTE kommer vid inkallning - så att ägarna har verktygen redo och slipper springa runt och jaga hunden (vilket dessutom har en förstärkande effekt på hundens ovilja att springa hela vägen fram till matte - dvs mycket dumt att låta dme göra för ofta)
Leken jag beskrev i #4 (klara färdiga hit) skulle jag använda vid två tillfällen på en kurs. Först skulle jag köra en vanlig inkallningsövning - där du som du beskriver, håller i hunden, matte springer och sen kallar och du släpper hunden. Be ägarna använda det ord som dom kommer vilja ha vid inkallningar i framtiden. Min gissning är att i alla fall en del av hundarna inte kommer komma klockrent.
Därefter introducerar du "klara färdiga hit" - där ägarna använder de ord de vill ha som inkallningsord istället för Hit (om de inte vill ha det såklart). Låt dem testa ett par gånger. Viktigt, som jag glömde nämna, är att varje omgång av den leken (när man kampar och belöna hunden med lek efter att den följt efter - avslutas med att man tar hunden i halsbandet, och sen gärna kör en ny repetition som belöning för att man fick hålla den i halsbandet - om hunden är en sån hund som inte låter sig fångas annars. När leken är helt över, kan man istället belöna med godisar efter att man tagit hunden i halsbandet, och kopplar den om den var lös.
Här kan du, om det såg ut att funka bra, köra en inkallningsövning igen - och se om det blivit bättre. Men bäst är om du ger dem i hemläxa att träna på detta (man behöve rinte springa långt - det går bra att träna även inne), för att sedan veckan därpå köra en ny omgång med inkallningar, detta för att ägarna ska se i praktiken att deras jobb har lönat sig. Viktigt är att hunden gillar "klara färdiga hit leken" och blir väldigt taggad när man drar igång. Hunden ska VILJA höra ordet "hit" eftersom det associeras med så mycket kul med matte (viktigt att hunden faktiskt verkar känna sig belönad under övningen - annars behöve rman byta leksak/taktik - vissa kanske hellre vill ha godisbelöning)-
tusen tack för hjälpen.
vad gick ni igenom på teorin?
är det något ni gick igenom på kursen/teorin som ni tycker att ni lika gärna hade kunnat vara utan?
fler tips mottages tacksamt