Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2716 ggr
[fabienne]
0

Luktdiskriminering

http://www.klickerklok.se/luktdiskriminering/

Jag blev tipsad om luktdiskriminering som aktivering men vi får inte till det bra. Vi är på första momentet där hon ska "frysa" nosen mot min hand. Vi tränar ofta med klickern för att lära in tricks så den är hon välbekant med.

När jag inte klickar direkt börjar hon omedelbart att clowna sig i jakt på godis - slicka, putta, bita, gäspa, prata, spela död osv i all evighet. Jag har försökt vid flera tillfällen nu att hinna klicka när hon har nosen stilla på handen men hon bara "duttar" dit nosen snabbt och sen hittar hon på något annat direkt. Hon fattar att hon ska trycka nosen mot handen, men inte att hon ska stanna där, helt enkelt.

Har ni några tips? Jag förstår inte riktigt omvänt lockande, kan någon förklara? :)

MoaW
0

Det beror väl på lite vad du har för slutmål, om det är för vittrings apportering som i länken eller bara som aktivering. 
Gör du det bara som aktivering skulle jag nog skippa det helt, och istället lära in en tydlig markering senare (hunden behöver ju inte apportera doften om du gör det som aktivering). 
Betinga in en doft ordentligt och koppla ihop den med en markering skulle jag göra 🙂

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[fabienne]
0

Tack! Då kanske jag ska tänka om. Jag hade bara tänkt sätta upp lappar i lägenheten och så ska hon markera på den som luktar. Då kan man ju faktiskt göra så att hon ska krafsa eller bita på den som luktar istället för att frysa. Ska genast testa 😃

Nyttigt att få en utomståendes syn på problem ibland känner jag! Man låser liksom fast sig i sin egna lilla värld…

MoaW
0

Va bra att du kände att det hjälpte, lycka till!

det är säkert stor skillnad när man jobbar med vittringen, men jag har bara jobbat med te eller jordnötter som man har i en låda som hunden markerar (jag har haft sitt som markering, men krafs eller skall funkar ju också).

[fabienne]
0

Jag tar tacksamt emot idéer om vad hon ska använda som markering! Vi testade krafs men hon knölar ju till lapparna hela tiden så att de inte går att använda (hon är knappast försiktig med lapparna, hon liksom klöser ner dem från väggen haha), skäller gör hon aldrig så det blir nog svårt att träna in och jag vill inte använda sitt då jag inte tror att det är bra att resa sig hela tiden då hon är halt. Att träna en bulldog att bita på lappen är inte heller världens bästa idé har jag insett… 🌊

Andra idéer? :)

MoaW
0

#4 har hon nåt annat inlärt beteende hon har lätt att ta till?

[fabienne]
0

När hon inte förstår vad hon ska göra gör hon oftast dessa saker i följande ordning:

*Putta på handen
*Gäspa
*Sitta
*Spela död
*Prata
*Lägger sig

De beteendena känns lite "komplicerade" eller vad man ska säga. Lite överkurs för att markera en lapp, liksom. 🤔

MoaW
0

#6 jag skulle rekommendera att du tar antingen någonting hon har lätt för, eller någonting du har bra signalkontroll på 😉

Driva
0

Jag har inte testat detta själv men om du har problem med att hon inte håller nosen mot handen så kan du ju testa att hon ska hålla nosen mot handen medan du flyttar handen bakåt. För att lära att hon ska "trycka" nosen mot handen, sen när hon håller nosen medan du flyttar så stannar du handen och när hon "trycker" för att handen ska flytta sig så belönar du, och på så s'tt borde du kunna förlänga att hon håller nosen mot handen.

Besök min blogg: http://bumpi.se

CelsiusT
0

Kan du inte bara ha henne till att putta på den lappen som är rätt? Alltså hon nosar ju på alla och sedan när det är rätt lapp så markerar hon genom att putta till den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[fabienne]
0

#7 Ja, det gäller bara att komma på vad då. 😃

#8 Jag gillade den idén, den kan kanske funka! Ska testa. :)

#9 Jag tror inte att hon kommer att lukta på alla lappar, utan när hon hittat rätt så har hon liksom. Om du förstår? Jag kan tänka mig att det kan vara ganska svårt att se skillnad på när hon luktar och puttar. Det är bara som jag fått för mig, jag vet inte om det skulle bli så i praktiken. :)

CelsiusT
0

#10 Jag menade inte att hon måste lukta på alla och sedan gå tillbaka, så jobbar inte en hund. Jag menar att när hon söker efter rätt lapp så nosar hon på lapparna. När hon väl kommit till rätt lapp då markerar hon genom att hon duttar till, som om hon skulle stänga en skåpsdörr i köket. Man får ju öva upp intensteten i duttandet så det blir lite ordentligare, mer lite mer kraft.

Om det syns tydligt eller inte beror ju på vad du lär henne. När min hund duttar så är et gigantiskt stor skillnad mot när han nosar på lapparna.

Medarbetare på westernridning.ifokus