Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2922 ggr
[Kakafoni]
4

Fåraktigt (vallning)

Jag har tidigare stött på och stöter fortfarande på en form av insnöad dumhet ang. hundar som ska lära sej valla får. I Sverige verkar de som håller på med detta, oftast Border collie, tror att den enda hund i hela världen som är betrodd med får är Border collie. Andra raser kan innebära en stor risk för fåren(!)

Hur upptäckte jag nu detta? Jo jag ville se om min ena valp hade anlag när han var c:a 8 månader och började ringa runt till alla klubbar jag kunde hitta och mycket snart upptäckte jag att om jag inte hade en Border collie så gick det inte, de kunde inte riskera sina får(!) Däremot skulle det gå hur bra som helst med en lika oerfaren Border collie i samma ålder som min.

Nu är det så att Border collie är ganska hårdföra vallare i jämförelse med min ras så de får som är vana att milt vallas av min ras brukar bli vettskrämda om de ska vallas av en Border collie(!)

En mycket rolig episod vid en uppvisning i vallning med annan ras än Border collie var när alla var klara så klev en man fram bland arrangörerna med sin Border collie och frågade om han inte kunde få, som en liten kul avslutning, visa sin hundras i arbete? Övriga arrangörerna sa ja och han och hunden skred till verket. Bergisarna som jobbat med fåren såg Border collie, fåren såg den, Bergisarna samlade snabbt i hop alla vettskrämda får och sprang i väg med dom till säkerheten! :-D där stod han ensam kvar med sin Border collie :)

Jag lyckades i alla fall efter mycket om och med hitta en i mellansverige som tog emot andra raser än Border collie och min vovve gjorde bra ifrån sej från start när han väl fick träffa fåren.

Har fler än jag som inte har Border collie utan andra herde eller vallhundar stött på samma problem i att hitta klubbar som tar emot er?

Wellcraft
9

Tycker det här med att valla får borde läggas ner… Djurens rätt tog upp detta för ett tag sedan och fåren visade sig vara mycket stressade när helt oerfarna hundar jagade runt på dem, men även när en erfaren hund gjorde detta.

Får hos vissa har ju blivit något slags objekt för hundar att jaga runt på mot betalning, 3-5 hundar kan jaga runt på samma flock i tur och ordning. Tycker det är uppenbart att bytesdjur blir stressade när de blir runt jagade av rovdjur.

Helt onödigt, visst är det roligt för hund och hundägare att träna samspel med mera, men är helt emot fårvallning till ingen nytta. Om man nu vill ta fåren till att annat ställe är det helt ok, men om enbart fåren jagas runt på för pengar så är det.. Usch.

Kanske gick lite OT men var bara tvungen att säga min åsikt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Aremea]
6

Får som hanteras av arbetshundar är betydligt lugnare än får som jagas och ska hanteras med ex. fyrhjulingar. 

Relationen mellan arbetshund - vallningsdjur handlar inte om hot och jakt, utan är mer att jämföra med en häst och ryttare - dvs tryck och eftergift. 

Fåren lär sig hur hundarna arbetar, och för att inte stressa dem med en massa främmande arbetssätt (andra hundraser, som ofta öht inte avlas för vallning utan används hej vilt av amatörer som tror att de aktiverar sin hund) så är de flesta djurägare noga med vilka hundar som är välkomna. Därför blir också får som är vana vid andra hundar stressade av en BC! Man måste alltid valla in djur- dvs lära dem tryck/eftergiften från hunden och att det inte är någon fara. 

Tråkigt att ni är så dömande baserat på uppenbara kunskapsbrister. 

Aremea

Fårdräng med fyra arbetande BCs

[typellisch]
3

Jag tänkte på en gång:

Kan grisen Babe kan nog vilken hund som helst valla 🤐

Wellcraft
2

#2 Tror du missade en viktig punkt i det jag skrev?

"Om man nu vill ta fåren till att annat ställe är det helt ok, men om enbart fåren jagas runt på för pengar så är det.. Usch."

Och nej, jag har ej kunskapsbrist bara för att jag inte ser meningen i att amatörer med amatörhundar ska jaga runt på massa stackars får för deras egna skull?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
2

#0 Jaha, o det var en erfaren BC? Fö finns det gott om privata instruktörer som tar bra betalt för att  fd sk vallhundsraser skall få lulla runt lite med en skock får.

Bönder vars får är en del av deras levebröd är knappast roade av att agera aktivering åt andras hundar med mer eller mindre odugliga vallanlag.

Oerfarna hundar skall inte jaga får, oavsett ras på hunden.

#1 Hur har du tänkt dig att man skall kunna träna hundarna om de endast får användas till att flytta får när de behöver flyttas?

O var jagas får runt av hundar för pengar? Förmodligen hos de instruktörer som lurar pengar av hundägare som TS. Att utbilda o träna BCs ger ingen förtjänst.

Vallning går inte ut på att jaga får, det har uppenbarligen vare sig du eller DR förstått.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
3

Ni missar helt poängen i det jag skriver.

"Och nej, jag har ej kunskapsbrist bara för att jag inte ser meningen i att amatörer med amatörhundar ska jaga runt på massa stackars får för deras egna skull?"

För folk som vet vad de gör, med bra hundar som tränar för att kunna flytta runt på sina får är det självfallet mycket bättre än fyrhjuling och liknande.

Men för de som bara tränar sin hund för skojs skull och sen inte drar någon nytta alls av det, det är bara utnyttjande för fåren! Ingen ser direkt till deras välfärd, det är ju bevisat att de blir stressade av att jagas runt och jag ser det helt naturligt då får är byte och hund är rovdjur. Att stressa fåren i onödan för att ha lite kul med sin hund är ett riktigt back i djurvälfärden, det finns många andra vettigare saker att göra med hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
5

Då är vi överens då, får är inte till för att tillfredsställa hundars behov.

Tina
0

Jag har inte BC eller WK men har gått flera kurser för SVAK och går även för privatinstruktör som har BC, har alltid varit välkommen och har aldrig fått nedlåtande kommentarer om min hund eller ras.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Kakafoni]
0

Oerfarna hundar och stressade får.. jag kan då tala om att ledarfåret vallade min hund till en början! :-D

Stressigt tror fåren tom äter lite då och då mitt i "stressen" :)

http://www.youtube.com/watch?v=NhpYtBCsS-w

Pennybus
3

".. inte ser meningen i att amatörer med amatörhundar ska jaga runt på massa stackars får…"

SUCK, alla har varit amatörer någon gång och alla  hundar har varit amatörer någon gång och vet ni vad? Övning ger erfarenhet och erfarenhet ger resultat. 

Självklart ska man träna försiktigt och inte låta hunden gå vild på de, men alla gör inte så :-)

Själv hade jag tänkt valla lite smått med min kommande Aussie och jag är då fasiken inget proffs :-)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Wellcraft
6

#10 Men VARFÖR. Har du någon användning för det?

Nu vet ju inte jag om du har egna får som måste flyttas osv, men majoriteten av de som ska lära sig valla har ingen användning för det. Det är så onödigt och det utnyttjar endast fåren för att ni ska ha det kul, finns många, många andra aktiviteter som inte stressar djur på era villkor.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Pennybus
0

#11 Berikning? :) Varför tränar vi agility, finns ingen mening med det. Varför spårar vi med en hund när vi ändå inte ska spåra upp andra människor som ett jobb? Varför tränar vi freestyle, finns ju ingen mening med det heller, listan kan bli lång.

Wellcraft
5

#12 Agility, spårning osv utnyttjar inte oskyldiga djur.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Pennybus
0

#13 Men om man vallar de "rätt" så stressar sig inte djuren upp sig och ifall de redan är vana vid hundar så är det väll okej? :-)

Wellcraft
5

#14 Får är fortfarande flyktdjur och bytesdjur, hundar är rovdjur.

Inga får är vana vid att amatörhundar jagar på dem och de ska inte behöva vänja sig vid det ENBART för att hundägare och hund vill ha kul en stund, när det finns hundratals andra aktiveringsmoment att välja mellan. 

Helt ok att träna upp duktig hund för att förflytta sina får, men när det kommer till att man åker och jagar får enbart för att roa sig, då förstår jag inte hur man kan kalla sig själv djurvän. Det är egoistiskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MatildaTure
2

Men Ts du har ju själv testat att valla med din oerfarna hund? Förstår inte riktigt vart du vill komma… Jag är inte insatt i vallning för 5 öre. Men har ändå vissa funderingar. De flesta tycker ju att så hundar med en så stark instinkt som BC ska få valla. Och det håller jag med om. Jag tycker man ska köpa BC om man ska valla som huvudsyssla. Inte för att ha till endast agility eller liknande, visst kan man syssla med detta också. Ser alltför många som köper en BC till agility och sedan låter denna jaga runt 4 får en dag varannan vecka för att "den ska få utlopp". Vet inte riktigt vad det är som hunden får utlopp för, vid dessa tillfällen är oftast både hunden och djuren rejält uppstressade. Självklart måste man låta sin oerfarna hund träna på djur, och har man en vallavlad hund anser jag att den ska få valla. Men att låta hunden springa på 4 får som man delar med sin kompis som har en hund med annan vallteknik tycker jag inte är helt riktigt.

vallhund
5

#10 Alla har inte varit amatörer, men många har varit nybörjare, stor skillnad.

Unghundar/noviser släpps inte på lösa får, fåren är i fålla o hunden utanför, vartefter så förstoras fållan o hunden får känna på fåren inuti fållan med koppel på. Ungefär, lite beroende på ens egen erfarenhet o fåren/hundens erfarenhet av andra djur än sin egen art.

MatildaTure
0

Oj nu insåg jag mitt misstag. Inte Ts jag riktade mitt inlägg mot!

[Aremea]
0

Varför är vi skeptiska mot att släppa in en massa andra raser? För att det oftast låter på föraren som att hunden är redo för praktiskt jobb/Ik1, men i realiteten handlar om yviga hundar som förhoppningsvis bara uppvisar visst jaktintresse, men mest struttar omkring som i vilken rasthage som helst. Så här tex:

http://www.youtube.com/watch?v=Q1Js9nn7m4o&list=UUFSgTIqrLRsAytpOgJFA3kw&index=13

[tintilar]
0

Ja det där är genomgående i vallklubbarna. Har man en Kelpie eller Border får man vara med, men inte annars. Jag visste dock inte att det var för fårens säkerhet, det har dom inte sagt när mina bekanta ringt.

Min syster hittade dock ett ställe vid Norrtälje där hon fick prova med sina långhåriga collies, det var även nån annan ras med, ej vallhund. Det var ingen klubb tror jag utan ett ställe som erbjuder kurser eller så, dom har själva border collie.

Jag har inset att om min border-korsning får ett behov av vall får jag antingen skaffa egna får och självlära oss eller försöka få tag på nån som har egna får och som kan tänka sig att ta oss under sina vingar.

sagaindia
7

Jag gillar inte när får införskaffas som några jäkla apportbockar som man ska ha som aktivering till sin ohängda vallhund, bc eller annan ras. Får är levande varelser och inga leksaker till en uttråkad hund. Träning av en ovan vallhund, oavsett ras, ska ske med vettig mål och mening och kunnig ledning. ;

vallhund
3

Får är inte till för att tillfredsställa hundars behov. Skall det vara så svårt att förstå?

Hur vore det att skaffa hund utifrån vad man vill ha för hund o hur man kan tillfredsställa deras behov av aktivitet o berikning?

Btw så får man oftast hjälp o utbildning av lokala vallklubbar om man har behov av att utbilda sin hund för att klara av sina tamdjur, oavsett om den är renrasig, oreggad eller blandis, under förutsättning att hunden har den djurkänsla som behövs.

[Kakafoni]
4

Äsch, strunt i fåren, det går lika bra med chihuahuor *skojar lite* 🤪

http://www.youtube.com/watch?v=WL3E-m8q0co