Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3148 ggr
Bästavännen
1

Parat min tik!

Hej!

Vart nyss medlem här för att ställa några frågor till er om parning. Det är så att jag har nyss varit iväg och parat min tik. Hon är världens underbaraste och stabil i psyket. Jag har genomgått nödvändiga hälsotester för min tik och hanhunden med. 

Jag har aldrig parat hundar förut och har inte så mycket kunskaper därför behöver jag eran hjälp! Jag har lagt undan lite pengar för att ha råd att föda upp dessa valpar, även gjort i ordning valplåda osv…

Jag längtar till födseln så jag får se dessa små liven för de är tänkt att jag ska behålla en valp! Så kom gärna med tips!

Frida B
0

Vad är det för tips du är ute efter? :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bästavännen
0

Vad man ska tänka på inför födseln och efter. Allt nödvändigt man behöver veta! 🙂

[Murvel]
7

Hejsan,

Egentligen hade det varit bäst om du hade läst på innan du parat din tik. Men bättre sent än aldrig…

Mina tips är att du kontaktar tikens uppfödare samt kollar runt lite om det finns någon uppfödarutbildning i din närhet. Du blir ju uppfödare nu. :) Du kan alltid kolla om det finns böcker på biblioteket om genetik, dräktighet med mera. Där står det säkert något om vad man bör införskaffa inför födseln. Annars lär det finnas mängder av info på internet, bara du söker lite skickligt. 

Det allra viktigaste är dock att hålla ordentlig koll på din tik. Det vill säga: läs på om olika komplikationer som kan inträffa vid dräktighet och bevaka så att tiken inte visar symptom på dessa komplikationer. Inte sagt att det skulle inträffa något - men OM det skulle inträffa något så kan det röra sig om liv och död både för tik och valpar. 

Men först och främst ska hon ju konstateras vara dräktig. Det brukar ta några veckor. 

Vad är det för ras du har?

Bästavännen
0

Tack för tipsen! Jag får se om det finns någon uppfödarutbildning i närheten. Jo det är inte alls säkert att tiken är dräktig men jag hoppas på det! 🙂

Tiken - 50% Papillon och 50% Malteser 

Hanen - 50% Papillon 25% basset griffon vendéen och 25% Långhårig Tax.

linda88
1

Vilka nödvändiga tester har gjorts då?( Nyfiken i en strut :P)

Frida B
24

(jag slår vad om att någon kommer att påpeka någonting om blandrasavel strax haha, TS du lever farligt ;))

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

sasha_setter
2

#6 Tänkte precis det ;) Bomben faller snart…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Jamie+Engla
1

#6 Yepps! She do! Men jag väntar med mina kommentarer just nu. Väntar tills 20 då jag kollar film :D

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Pennybus
0

#6 Åh du läser mina tankar, haha!

TS: Vad jag vet ska man inte stressa tiken under dräktigheten, dock vet jag inte så mycket mer än det.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

brukshundar
15

Snart klampar moraltanterna in, håll i hatten!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Murvel]
8

Är tiken parad är det försent med förmaningar, då får man göra det bästa av situationen och hjälpa till i stället. 

TS säger sig ju ha gjort hälsoundersökningarna så då får vi anta att det gäller patella och ögonlysning bland annat (med tanke på raserna). Bra jobbat då, TS, även om jag personligen tycker att avel ska ha lite bättre målsättning än att ens egen tik är fin och snäll. 

Ett till tips är att börja leta köpare så fort du ser att tiken är dräktig. Alltså seriösa köpare. Och gärna sätta ett någorlunda dyrt pris så att valparna inte hamnar i blocketkarusellen.

Har du någon bild på din vovvsa?

[Teddies matte]
8

Ja, jag skall inte säga vad jag egentligen tycker.

Iallafall borde du ha gått uppfödarutbildning först och lärt dig mycket om uppfödning innan du börjat fundera på avel, jag hoppas du har någon/några duktiga uppfödare som hjälper dig? Annars kanske det är bäst att avbryta det hela. Ta och skaffa mer kunskaper om avel under tiden och spara mer pengar, det kan bli riktigt dyrt om det går illa.

Arcadia
4

Även denna moraltant… hmm 😇… väljer att hålla tyst. Parat är parat. 

Bra att du läst på så mycket om alla de raser som ingår i parningskombinationen så att du kan avgöra vilka tester som behövs. Berätta gärna mer om vilka hälsotester du bedömt som relevanta och genomfört på far och mor. Intressant att höra hur du resonerat.

Sedan är väl mitt råd  att läsa på så mycket det går om dräktighet, förlossning och valparnas uppväxt, men glöm inte att även sätta dig in i den juridiska biten. Vad som gäller vid försäljning av valpar. 

Jag gissar att du förberett dig för att vara ledig i samband med valparnas födsel och deras uppväxt. Och jag hoppas att du också är beredd på att ta hand om eventuellt osålda valpar under kanske flera månader extra. Det är inte alltid superlätt att hitta bra hem till valpar så rådet #11 håller jag med om till fullo. Leta köpare aktivt så fort som möjligt.

Bästavännen
6

Vi har gjort höftledsröntgen, ögonlysning, patella, armbågar på båda hundarna. Har stamtavla på min hunds föräldrar. Hanhundsägaren har stamtavla på sin hunds mor alltså Papillonen och på hundens pappa Griffon/Tax så känner han ägaren till den hunden har kan få ut information av släktet. Så jag tycker vi har stor koll på vilka hundar som befinner sig i släktet. 

Snart kommer frågan, Vad är syftet men den här parningen?, och det kan jag svara på redan nu. 

Jo, varför vi gjorde den här kombination är för att båda hundarna är familjekära, vänliga och allerta. Har tränat och tävlat mycket med min i agility med stora framsteg och ska testa mig på lydnad där jag också tror jag har stora chanser. Hans hund har Papillons kvickhet men taxens uthållighet och mod.  

Därför vill vi få fram hundar som är familjekär, kvick, lättlärda, vänliga, modiga och har uthållighet. Jag är väl medveten om att man aldrig vet vilka egenskaper valpen ärver.

[Teddies matte]
5

#14 Vad är det då som gör att just den här blandningen och just dessa hundar skulle få så speciella valpar? Det finns massvis med hundar som stämmer in på det du nämner, utan att de skulle behöva vara en blandning av dessa raser. Det här är något som du verkligen måste tänka igenom, det finns otroligt många blandrasvalpar ute på marknaden, dessa är knappast på något sätt mer speciella än några andra, så ni måste förbereda er på att kunna lämna kvar med många valpar, alt. avliva dem när det inte funkar längre. 

Hjärta kan även var lämpligt att undersöka, jag hoppas ni också har koll så att resten av släkten ni har uppgifter om är UA också och inte bara föräldrarna.

[typellisch]
6

Hoppas allt går bra för er 🌺 Det brukar vara mer åsikter än önskelyckningar så jag får helt enkelt önska er lycka till med allt 🙂 Hoppas vi får se bilder på de små liven?

[amysmatte]
3

Varför ska det vara så svårt att hålla sig till ämnet? 

Hon vill veta vad man ska tänka på inför födseln och efter! *suck*

LinaK
10

Be er hålla er till trådens ämne! _Sådant som inte handlar om trådskaparens frågor kan ni skicka via PM om ni undrar. Bättre att ge tips och råd istället då parningen redan är gjord.

// Sajtvärd_

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Bästavännen
4

Vissa tycker nog jag är helt oansvarig i mitt val och det får ni tycka. Jag är beredd på att valparna inte kommer hitta egna hem inom 8 veckor. Jag jobbar hemma och har då möjligheten att tillbringa väldigt mycket tid med valparna även har jag lagt undan pengar om det skulle uppstå komplikationer, föda upp valparna osv.

[typellisch]
9

#19 Synd att du måste förklara dig så mycket.. önskar fler kunde glädjas åt din glädje!

[amysmatte]
4

Jag önskar dig lycka till med de kommande valparna om det ni blir några! Hoppas du delar med dig av bilder på de små liven senare 🙂

Bästavännen
2

Tack för era fina kommentarer! Jag kommer självklart dela med mig utav bilder på de små liven. Ska först på ultraljud om ett tag och se om de finns några små ''vappar'' i magen. 🙂

[typellisch]
4

#22 Håller tummarna att det finns små liv där inne 🙂 Glöm inte att uppdatera för oss som är nyfikna! 😃

[Doglovers]
5

TS

Runt 30 dygn så kan du se och känna runt midjan på tiken om hon tagit sej. Vid 40 dygn kan du röntga för att eventuellt kunna räkna valparna. Man kan ju även göra ett ultraljud och du ser du att hon är dräktig men inte med hur många.

Hon kommer behöva äta mer än hon gör idag och ha ett bra foder. Runt 3 veckors ålder börjar valparna äta samma foder som mamman och det är här det drar iväg med foderkostnaderna. Alltefter valparna växer kommer dom äta oftare. Till slut är det du som står för maten till valparna helt eftersom tiken inte vill låta dom dia längre. Vi tre veckor får dom tänder och dom blir skapligt vassa i munnen. Se även till att klippa klorna då dom är en vecka. Dom har som små sylvassa krokar på klorna som hjälpt dom att ha hål på fosterhinnan. Dom river tiken på juvret.

Inför valpningen kan du fixa några gamla lakan som tiken kan riva och slita med när hon bäddar. Jag brukar lägga tidninga längst under eftersom det blir rätt blaskigt med blod och fostervatten. Några peanger är bra att ha+ en sax. Tiken sköter oftast allting själv, men OM du behöver hjälpa till så är prylarna bra att ha till hands.

Är hon försäkrad? Kolla upp om det ingår ett kejsarsnitt i så fall. Det kostar skjortan om man behöver snitta.

En uppfödarutbildning är försent. Den går i olika delkurser utslaget på ett helt år, så det hinner du nog inte med.

Jösses, det var en salig blandning raser. Spännande att se hur dom kommer se ut😎

Räkna från dagen efter parningen och 63 dygn framåt så får du en aning om när hon beräknas valpa. Dom går omkring 63-65 dygn. Går dom över det är det bra att kontakta veterinären för en kontroll.

Det är riktigt tufft på valpfronten just nu och har du inga valpar tingade redan nu, så ska du nog försöka få tag på köpare nu direkt. Sällskapshundar är MYCKET svårsålda just nu.

Lägg undan så mycket pengar du kan. Jag utgår ifrån att du tänker veterinärbesikta, chipa och vaccinera valparna och det kan dra iväg runt 700 kronor per valp. Beroende på vilken veterinärstation du kontaktar.

Herregud, det här blev långt. Jag har två kullar själv nu och den senaste kom i dag så jag är mitt uppe i valpandet.

Denna kommentar har tagits bort.
[Murvel]
5

Jag önskar också TS lycka till. Tycker det är väldigt seriöst med höft, patella OCH ögon 🏆 

Ni som tycker ni är lustiga och skriver om att det kommer komma in "moraltanter" här - få av er har tillfört tråden det minsta förutom det. Inte ett enda tips. Så det är lika mycket Off Topic och dessutom störigt att behöva läsa igenom när man vill ta sig igenom en tråd.

TS: Jag kom på ännu en sak. Kolla upp hur man gör för att teckna doldafels-försäkring och valpförsäkring. Om det bara är ett tillägg du anmäler till din tiks försäkringsbolag, eller om det är något som kan vara värt att jämföra mellan olika bolag (prismässigt och vad som ersätts). Inte för att det är något "akut" men när du har tid så..

#25. Du läste nog lite fel på vad TS skrev. Såhär stod det: "Hanhundsägaren har stamtavla på sin hunds mor alltså Papillonen och på hundens pappa Griffon/Tax så känner han ägaren till den hunden har kan få ut information av släktet." 🙂

[Forest]
1

Jätte bra att ni kolla upp båda fäderdjuren innan parning kanon! Tumme upp av mig för detta 👍
Sen tips o sån ang dräktighet så finns det massor att läsa på även vad som är bra att ha hemma när det är dags, och vad tiken bör dricka efter förlossningen. Jag ska googla lite imorgon o tips dig vidare. 

Kolla inne på blandrashundar där vet jag att det ska finnas bra tips om detta, även är AnneN (sajtvärd på blandrashundar.ifokus) kan du säkert fråga en del om detta :)

[typellisch]
3

#25 Du missade nog vad sajtvärden sa.