Det anade jag inte av henne
Kanske inte mycket att heja över men…
Hade en privatperson som skulle köpa ett dragsele från oss i dag och personen har tydligen aldrig hört talas om ringklocka utan hävde bara upp våran ytterdörr och klev in som om han bodde här och kan säga att han inte kom långt.
Luna gick till försvar direkt, morra, skällde och rusa mot honom utan någon som helst plan på att släppa in han. Han blev givetvis ställd och tvärnita i dörröppningen medan jag fort som satan greppa tag i hennes halsband då hon inte tvekade med att försvara sitt revir mot den okände som bara klampa in.
Vet inte vad hon gjort om jag inte tagit ett grepp om hennes halsband. Men hon stod och morra och skällde mot personen under tiden gubben min fixade med köpet.
Hon acceptera inte att någon vi inte kände bara klev in i huset. Jag visste inte ens att hon hade det i sig men nu vet jag det.
Är på ett sätt stolt men tanken av vad hon kunde ha gjort om jag inte tagit tag i halsbandet ger mig rysningar. Så nu är min undran, hade det varit vårat fel om hon gott till försvar och kanske hängt i byxbenet på personen?
Hon släpper enbart in de personer som ringer på eller som vi redan känner men när det kommer en som vi aldrig träffat och som bara kliver in går hon tydligen i fullt försvar.
Ingen som har koll på frågan?
Det var ju helt fel av honom att bara gå rätt in i erat hus. Eran hund reagerade som jag faktiskt tror att många hundar skulle ha gjort, hunden skyddade ju bara erat revir. Jag skulle personligen inte gå rakt in i någons hus. Jag ser inte att det var erat fel i det som hände iallafall..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Ja, ansvaret ligger på er, då strikt ansvar gäller.
#3 Ok. Så när en okänd person bara kliver in i vårat hus helt oväntat och hunden ger sig på personen (vilket jag inte vet om hon skulle men låt anta) så är det vårat fel trots att personen gått in i vårat hem helt utan tillåtelse vilket bara det är ett brott (intrång)?
Tillägger: Det är väl klart att man inte klampar in i någons hus utan att ringa/knacka på? Jag skulle då aldrig gå in i någons hus sådär. Då får jag väl ta konsekvenserna helt enkelt?
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#4 Ja, strikt ansvar gäller. Däremot kan man strida och få en form av reducering pga olika omständigheter, men faktum kvarstår att strikt ansvar gäller.
#5 Tänker likadant men jag vet inte hur lagen ser kring detta, den biten av lagboken är jag inte insatt i.
Jag själv blev helt förvånad av att han bara klev in speciellt eftersom jag aldrig träffat människan förr och enbart pratat i telefon med han en gång iom att han ville köpa dragselet vi hade till salu på blocket.
Vem går och bara drar upp dörren till någon annans bostad utan vidare?! Riktigt läskigt tycker jag.
#6 Ok, vet du vart specifikt man kan läsa om detta är lagen?
#7 Skulle bli lika förvånad som du, låter ju riktigt konstigt. Däremot var det inte konstigt att hunden reagerade som han gjorde, klart han agerar när en främmande människa kommer in utan förvarning i erat revir. Jag tror att mannen som var hos er fick sig en liten tankeställare, ska man gå in i ett hus utan att knacka på? Eller vad tror du? 🙂
#8 som hundägare är man skyldig att känna till vilka lagar och bestämmelser som gäller.
När blev man skyldig att veta vad lagen säger om en främmande person skulle komma in i huset utan förvarning och hunden agera? Källa på det?
"11 Man är skyldig att veta vad lagen säger i fråga om hundägarskap.
#9 Tror jag också, åtminstone hoppas jag det. #10 Du får gärna referera till denna bestämmelse om hundägaransvar vid intrång i ens egen bostad.
#13 Om du inte känner till det, så googla och du skall finna.
#14 Försöker finna men jag hittar inga föreskrifter kring det. Hade gärna velat läsa kring det då jag finner sånt intressant iom att jag läser juridik.
Vet det finns en lag om att ägare måste ersätta skador en hund vållat men känner inte till något när det gäller tex inbrott och hunden försvarar sitt hem men antar då samma lag går in?
Fast han som gick in till er har väl ändå ansvar för sig själv? Vad säger lagen om det?
#17 Det där känner jag till. Var det jag skrev i #16. #18 Ja, att bara klampa in i andras bostäder utan vidare kan ju ses som intrång/inbrott så bara det är ju straffbart. Skulle vara intressant att se hur lagen ställer sig om en inbrottstjuv tex misshandlar den som bor i bostaden och hunden då går i försvar. Men antar att ägaransvar gäller även där oavsett om tjuven slår ihjäl ägaren eller inte.
#19 ja .. alltså … strikt ansvar, MEN som jag skrev tidigare så kan man i rätten få viss jämkning i skadeståndsansvaret.
#20 Ok. Tänkte nästan att det var det som gällde även vid intrång/inbrott men var lika bra att fråga. Som sagt är den typen av scenarion inte min starka sida inom juridik, försäkringar bla är mer mitt område. ;)

Har ingen källa till detta som jag skriver nedan men ngt vi fick höra om på hundkursen. OM jag har en skylt på dörren typ med "Här vaktar jag, ingång sker på egen risk" och en bild på en hund så betalar mitt försäkringsbolag (hemförsäkring) för ev skador som hunden orsakar innanför mina dörrar. Detta gäller även om en inbrottstjuv kommer och hunden försvarar sitt revir.
Hur som haver hade jag iaf sådana skyltar på mina 2 ytterdörrar i huset. Eftersom vi fortfarande äger huset och inte tömt det helt ännu sitter skyltarna kvar men jag funderar att sätta upp en på lägenhetsdörren oxå.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#22 Vilket försäkringsbolag handlar det om, som betalar det?
#22 Intressant, det har jag aldrig hört talas om tidigare.
Har inga direkta källor (som länkar, paragrafer o.s.v.).
Det måste ju vara så att strikt hundägaransvar gäller ju, men samtidigt gäller lagen om intrång? Alltså att mannen kan få skadestånd för de skador din hund orsakat - men du kan anmäla honom för intrång. Då åker båda på det, men jag tänker att huvudsaken är att han inte går helt fri från det om det skulle gälla t.ex. inbrott.
#25 Jo. Ställer mig dock frågande till ifall hon skulle göra något vid intrång så feg som hon är. Skälla och morra gör hon ju garanterat.😉
Som hundägare har du fullt ansvar för ALLT hunden gör!
Även om hunden är i någon annans vård…t ex om den är på promenad med grannen och råkar skada någon!
När det kommer till att vakta och försvara sitt hem gäller samma lag. MEN om du har skyltat t ex vid din infart och vid dörren kan du ev få jämkning när det kommer till skadestånd.
Själv har jag Länsförsäkringar och har varit med om ett inbrott! Eftersom det var skyltat så klart och tydligt lades skadeståndsförfrågan ner ganska omgående.
Inbrottstjuven blev fasthållen av två hundar tills polisen kom (ca. 10 min) och hävdade att han blev traumatiserad av hela händelsen och hans kläder tog en hel del skada!!! Sen försvarade han sej med att han inte hörde hundskall…vilket han tolkade som att skyltarna bara fanns för att avskräcka vid ev inbrott!!!!!!
Sen är det ju så att en rädd och stressad hund…är betydligt mer benägen att verkligen försvara sitt hem! För det är ju den tryggaste och heligaste platsen på jorden för hunden…den platsen får inte skändas eller bemötas på ett så respektlöst sätt!
Egentligen är det fel att lagen inte tillåter en hund att skydda sitt hem…sin lya. Därför är det av extra vikt att verkligen vis, lära och träna sin hund väl.
#27 Lära och träna sin hund. Hur lär man en hund att inte försvara sitt revir mot inbrottstjuvar tänkte du? Alla andra släpper hon ju in och hälsar glatt på men hon gilla tydligen inte att denna person bara klev in oinbjudet. Inte ens vi visste exakt när han skulle dyka upp för att hämta selet.
Strikt hundägaransvar i alla situationer. Skylt gäller inte, dock kan man skriva så här:
Här vaktar vi [bild] vi betalar gladeligen era sjukvårdskostnader om ni vågar er in här.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag läste en juridikkurs på universitetsnivå (vilket absolut inte innebär att JAG kan juridik). Men där hade vi just den uppgiften och jag kan bekräfta att det stämmer som sagts ovan: ägaren ansvarar för skada som hunden gör även om det skulle vara så att hunden har attackerat en förövare. Enbart människor får göra nödvärn och då enbart om man tror att man själv är utsatt för direkt fara.
#29 Hahaha, tja varför inte ha en sådan skylt. :D