Vilken ras passar oss?
Hej! :) Jag skulle vilja ha lite hjälp med olika hundraser som skulle vara intressanta för mig och min sambo inom en snar framtid.
Vi har funderat mycket på en shiba, men sambon är inte helt hundra då han gärna vill ha en hund som är gladare mot främlingar (exempelvis när vänner kommer på besök eller liknande).
Jag älskar spetshundar, gillar fluffig päls. Min sambo bryr sig inte lika mycket om utseendet, men vi har några punkter som hunden gärna ska passa in på:
- Liten till mellanstor ras
- Ska klara av joggingrundor
- Ska fungera med andra husdjur (vi har bland annat kaniner) och små barn - det blir väl dags om några år, hehe. 🙂
- Ska vara kärleksfull och gilla att ha mysstunder.
- Inte för högljudd som exempelvis bulldogs med sitt snarkande!
- Gärna en spetshund, men inget krav. Vi vill i alla fall inte ha en som har kort och sträv päls.
Min dröm vore en pomeranian, men min sambo håller inte alls med där. 😛 Vi har även kollat på tollare, men jag har som sagt gärna en fluffigare hund. Finsk spets har vi också kollat på då jag tycker den är riktigt fin, men den har jag läst är högljudd.
Finsk lapphund? :)
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Vad vill ni göra med hunden, utöver mysstunder och joggingturer?
Tollare passar inte, är en väldigt aktiv brukshund som måste arbeta för att må bra. Alla spetsar har lätt till skall, men det är bara en träningssak. :)
Jag rekomenderar följande raser:
Eurasier- Lite för stor kanske? Annars en väldigt fin ras, en spets som inte har lika lätt till skall som andra spetsar och kräver inte att få arbeta.
Pudel- En glad och pigg hund, som inte heller måste jobba men gör det mer än gärna, och passar till allt! En riktig myshund, dock ingen fluffig päls eller en spets.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kanske borde lägga till att vi söker en sällskapshund :) Kanske ställer ut den om vi fastnar för utställningar, men den ska inte vara till jakt eller liknande.
#1 Finsk lapphund ser fin ut! Ska läsa på om den rasen! 🙂
#2 Jaha okej! Nej då blir det ingen tollare då. Min sambo vill inte ha en Pudel tyvärr, annars skulle jag gärna ha en dvärgpudel. Ska läsa mer om eurasier, men jag tror vi räknade bort den förut då den var lite för stor.
Finsk lapphund tycker jag låter super, om Eurasiern räknas bort. Mittelspitz?
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Finsk lapphund, Mittelspitz, Grosspitz, Japansk spets, Keeshond, Eurasier?
Absolut inte någon Finsk spets, dessa skaffar man enbart om man jagar, även grymt högljudda, framavlade för att arbeta via skall.
kleinspitz eller kanske mittelspitz? De är ju lika pommarna tänker jag men större :)
#5 Ja jag upptäckte det när jag läste om den finska spetsen ;)
Jag var inne lite på SKKs hemsida och läste på om några raser… Fastnade för följande: Någon form av tysk spets (jag vill ju helst ha någon av de små, men det vet jag inte om sambon går med på), japansk spets, finsk lapphund, volpino italiano och kanske eurasier 🙂
Vi har en granne som har en ganska stor spetshund - extremt fluffig i röd färg. Är inte säker på vilken ras, men den är väldigt glad och livlig. Skäller också mycket när den springer runt, men kommer alltid fram och hälsar och vill bli klappad. Någon som har en idé om vad det är för ras?
#6 Ja en sådan vill jag gärna ha! Får kanske övertala min sambo.. hehe ;)
#7 Kan det vara en Eurasier eller Chow Chow kanske?
Eurasier: http://www.tiptopglobe.com/fotogalerie/foto-49497.jpg
Chow Chow: http://1.bp.blogspot.com/-MLcimReie5g/UCnHYn9_85I/AAAAAAAAOdE/7zvUNmfe-Sc/s1600/Chow+Chow4.jpg
#9 Chow chow är det inte… kaaanske en eurasier, men jag tycker den har smalare ansikte än en sådan. 🤔
Det kanske är en akita? Långhårig då :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
7 fråga grannen du vad det är för ras :)
Jag skulle rek japansk spets tycker de är helt otroligt fina och har en lätt skött päls säger flera jappeägare. Du kan även läsa lite inne på spetsar o urhundar iFokus. Många spetsar är väldigt friska då de inte har någon rastypisk sjukdom o det tycker jag fin egenskap :)
#10 Finsk spets är ju smalare i ansiktet men den är ju ljusare och mer gulaktig än röd och inte megafluffig heller dock. Det kan inte vara en blandras då? I sptesgruppen finns det nog inte någon annan än Eurasiern som skulle kunna passa in på din beskrivning.
#11 Jag vet faktiskt inte, tror den är mer "rund" i kroppsformen än en akita. :P
#12 Mjo jag får nog göra det nästa gång jag ser honom. Fast det är väldigt sällan för han är gammal och går inte ut så mycket.
Ja jag träffade en sådan valp för några år sedan och dog nästan för den var så underbart söt och charmig (och mjuk! kändes som ett moln, haha)! Tack för tipset, tänkte inte ens på den sajten! :)
#15 Ååååh <3 Jag önskar jag kunde, men han vill verkligen inte ha en så liten hund igen. Hans familj hade en pekingese förut, så han tycker det är dags för en större hund. Men herregud, jag smälter så fort man ser en pom!
Förhoppningsvis kanske han går med på en pomeranian också, om några år! Annars köper jag bara en till mig själv i framtiden. 😉