Allemansrätten
Nu får man ju inte ha sin hund lös i skogen enligt allemansrätten.
Hur noga följer ni det? Stör era hundar djuren i skogen?
Hade min hund lös igår när vi gick i skogen och kom på detta i efterhand. Vilka konsekvenser kan detta ge om man blir "upptäckt"?
Diskutera gärna vad ni tycker om denna regel/lag :)
Kan ärligt säga att våran är lite lös i skogen bakom oss. MEN hon går ej långt ifrån och håller sig på eller precis bredvid stigen. Dessutom pratat med skogsägare.
Man får ha hunden lös nu OM hunden går som om den vore i koppel och inte jättelångt framför, bakom eller långt åt sidorna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lag är lag… känns dumt att bryta mot lagen helt enkelt. Har alltid fungerat så. Sen kan Molly inte vara lös heller så jag tänker inte mycket på det direkt ;).
Man får ha hunden lös nu, om den går så som om den vore kopplad.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Okej trodde det var "koppeltvång" vilket som, men det lät vettigare :) Tycker det känns så synd nu när solen börjar titta fram och man längtar ut i skogen på riktigt.. Min hund skulle aldrig smita, men han gillar att få gå i sin egna lilla värld, ibland precis bredvid och ibland långt framför/bakom..
#5 Ja gäller att man som ägare ha koll så att hunden går ungefär som om den hade koppel 🙂
Jag har alltid min hund lös (mer eller mindre) i skog och mark men tillåter honom inte att sticka efter spår eller störa djur/natur. Men min hund är alltid som om han vore kopplad.
Däremot borde kanske min ena granne tänka sig efter då deras 3 hundar mer eller mindre drar iväg på daglig basis och jagar i skog och mark etc och är borta någon timme innan de kommer hem igen. Något som matte och husse inte ser något fel då hundarna springer av sig och faktiskt kommer hem självmant 😮 Förstår inte hur vissa är funtade!
#7. Borde nästan anmäla dem.. stackars djur som får panik när de blir jagade av lösa hundar. Om det är en enstaka olyckshändelse så är det en annan sak tycker jag, men om de inte ens FÖRSÖKER följa lagen så är det knappast en olyckshändelse. Då stressar de bara andra djur, kanske rent av tar död på andra djur i hetsig jakt/stresschock. Illa 😕
Jo, men de fattar inte. Vet att ena bonden (bor på landet) stannat vid deras hus en gång och med bestämd ton förklarat att han kommer skjuta hundarna om de dyker upp och jagar hans kor igen (något som min granne inte alls hade förståelse för och blev arg över).
Men hundarna har blivit lite bättre (frun försöker iallafall hålla koll och hålla dem kopplade). Men visst, tom jag har nästan kört på ena hunden då den var ute på vift här en mörk vinterkväll utan minsta reflex. Synd om det skulle behöva hända något innan de fattar…
Missade att rubriken/lagrummet var fel.
Allemansrätten har inget med saken att göra, de lagrum som är aktuella är lagen om tillsyn av hund o katt samt jaktlagen.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.