Hund kissar på möbler
Hejsan!
Vi har en hund här hemma (sheltie) ca 8 månader gammal och för det allra mesta är rumsren kan hända någon olycka inne ibland även om vi tar ut hunden kan han komma in och kissa men det jobbigaste är att han hoppar upp i sängen eller soffan och kissar istället för att göra det på golvet.. Som nu kom han in från en promenad med husse på ca 30 minuter och hoppade då direkt upp i soffan och kissade precis brevid mig.
Varför gör han så?
Om han bajsar går han undan där ingen kan se honom men kissar kan han till och med göra på en, han kissar inte ovanligt mycket och har inte urinvägsinfektion det har vi kollat upp hos vet. Han är lite nervös av sig kan det ha nått med det att göra? När han gör ifrån sig inne säger vi inget utan tar bara ut honom. Min förra hund fyade vi när han kissade inne för det var så uppfödaren lärde oss (det var visserligen 15 år sedan) och jag tror inte det är alls bra att fya denna hunden för att han verkar redan osäker..
Tacksam för svar!
Könsmognad?
#1 Han kastrerades vid 6månaders ålder ( vet inte om det spelar någon roll) han markerar ju inte utan kissar alltså riktigt stora pölar.
Ser han ut att veta vad han gör när han kissar inne ?
Om inte, så kan han ha problem med att hålla sig - inkontinens. En biverkning som kan komma av kastreringen.
#3 Ja, alltså han fäller upp svansen som när han ska kissa och ställer sig i position..
uppkom dessa problem i samband/efter kastration?
annars tänker jag att han är ju fortfarande ung och kanske "glömmer bort sig" :) vår hane började plötsligt kissa inne ett par gånger vid 7-8 månaders ålder, efter att i stort sett varit helt rumsren i 3 månader. och det blev lite samma efter kastrationen faktiskt, men det gick över.
och nä precis, fya inte vovven, detta kissande har en orsak om det så är en biverkning av kastration eller ett "återfall" i rumsrenheten och inget han kan hjälpa :)
Klart han hoppar upp i sängen eller soffan o kissar. Kissar han på golvet så skvätter det ju på honom.
Du skriver att han kissade inne efter att han varit ut emed husse. Det kan inte vara så att snön har fösvunnit hos er o han inte kan kissa i snön. Det är en ung hund som kanske inte kommer ihåg att man faktiskt kan kissa på gräsmattor odyl. Har den varit med om ett liv utan snö? Kissade den ute när din samb var ute med den? Hade nämligen själv en valp/unghund som vi fick springa runt med o leta snöhögar för att den skulle kissa tills den lärde sej att man kunden kissa på backen oxå.
Att en 7 månaders hund både bajsar o kissar inne är inget ovanligt. Det är inte säkert att dom är helt rumsrena. Men kissar han även på er så skulle jag verkligen markera att så gör man inte.
Min mudi har kissat på mej en gång o försökt en gång till. Första gången så var han så uppspelt att hela hjärnan kokade över o han inte visste vad han gjorde. Samt att han var rätt så ung då. Andra gången försökte han då han oxå blev uppspelt men då fick han en tillrättavisning o sen dess har han inte ens försökt. Jag sög honom direkt när han visade tendens att lyfta på benet.Aldrig hänt efter den gången.
Nu får jag väl hela Shelti Sverige på mej men är dom inte lite sånna det ligger liksom i dom? Kissar vart man står o struntar i vart det är.
Du skriver att han är lite nervös. Händer det ofta att han kissar inne? Börja analycera när han gör det. Det kanske är vid speciella händelser, Stökigt omkring honom han har varit ensam hemma. länge sen rastning. o håll koll på att han verkligen kissar när ni är ute.