Vad använder ni när ni spårar?
Skulle vilja testa och spåra med min hund då jag tror det skulle passa henne. Men vad är vanligast att man spårar och hur börjar man? Om jag använder råddjursklövar/blod kommer hon då sticka på alla rådjursspår i skogen då? Bättre att använda grisblod? Vilken belöning får er hund i slutet av spåret?
Använder blodpulver i spåret, vägkrita på trädstammarna/stenarna och korvgotta som slutbelöning 🙂
Här kan du läsa rätt bra tips på hur du kommer igång. Finns även många bra böcker om ämnet 👍
Jag kör nötblod och rådjurs-eller hjortskank och min hund sticker inte på vilt för det. belöningen i slutet är själva skanken för henne🙂
Använder blodpulver och någon köttslamsa. Nötblod kräver tillstånd från jordbruksverket både för att köpas in och användas. Belöningen är köttslamsan.
Vart köper man blodpulver och blandar man ut det med vatten eller lägger man det som det är i spåret? Är det från gris så det inte behövs tillstånd? Varför måste man ha tillstånd för nötblod? Vart får ni tag på rådjur/älgklövar?
#6 Blodpulver kan du bland annat köpa på trädgårdsbutiker så som Plantagen. Du behöver inget tillstånd för att använda det och det blandas ut med vatten.
Blod som inte kommer från vilt måste ha tillstånd eftersom det kan innehålla smitto ämnen som påverkar viltet i området. Det finns även regler om hur länge efter slakt som du måste vänta innan blodet kan användas. Ifall att smitta konstateras måste det finnas tid att återkalla blodet.
Klövar kan du få tag på av jägare och i vissa djurbutiker.
#5 Jo, du måste ha tillstånd för att handla blod från livsmedelsbutiker också.
Kopierat från JVK
"Jordbruksverket kan ge tillstånd till att du använder blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar för sökning efter skadat vilt.
Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning.
Du får inte använda blodet förrän tidigast två veckor efter det att blodet lämnat slakteriet. Anledningen till detta är att varor som lämnat slakteriet ska kunna återkallas om till exempel mul- och klövsjuka eller svinpest spåras till djur som passerat slakteriet.
Det kostar 300 kronor att få ett beslut om tillstånd. Tillståndet gäller i tre år. Ansökningsblanketten finns till höger.
Du behöver inget tillstånd för att få lägga blodspår med blod från vilda djur. Men du får bara använda blod som kommer från djur som du inte misstänker är infekterade med sjukdomar som kan överföras till människor eller djur."
#8 Antingen så gäller det inte när blodet är fryst eller så har butikspersonalen misskött sig och inte frågat vad jag ska använda blodet till. Hur ska dom kunna veta ifall jag använder det till spår eller matlagning liksom? Färskt blod är kanske striktare. Jag har i alla fall aldrig behövt visa nått tillstånd när jag handlat blod.
#9 Bra fråga. Nästan så man skulle fråga JVK kring det där.
#10 Jo har väldigt svårt att förstå hur dom skulle kunna reglera det på ett effektivt sätt. Det är ju väldigt enkelt att bara påstå att blodet ska användas till annat….
På tal om blod, räknas renblod som vilt? Här uppe där renarna finns menar jag då.
Jag ska börja spåra med min hund och läser just nu denna bok; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434684
Hittills tycker jag att den är väldigt intressant🙂
Svar till din fråga om hunden aticker på vilt om man vänjer dom vid viltspår.. alla jag känner har fått hundar som faktiskt slutar dra på vilt då det blir något dom länner igen.En vän till mig hade jätte problem med att hennes hund drog på vilt uunder promenaden, men så börja hon viltspåra och i början blev det värre men efter några gånger så va vilt inte så intressant längre så hon drar ibte längre. . Min tik står å tittar på rådjuren på max 30 meters håll och hon drar aldrig. Så att träna viltspår kan vara en lösning på hundar som drar. Dock funkar de väl inte på alla men många:-)
Personspår e ju enkelt med.. inget krångel med blod å skank och kortare liggtid och du kan göra det överallt:-)
#11 Jag skulle inte tro det då renar enligt lag räknas som tamdjur eftersom de ägs och brukas av samerna.
#9 det är jordbruksverket som vill veta vart du handlar blodet och ge tillstånd - det är inte butiken du köper blodet från som ska ge tillståndet.
Jag tycker dock jordbruksverket har mycket konstigheter för sig för att få in extra pengar….detta är en sak🤓jäkla byråkrati.
#18 - du får alltså skriva vart du handlar blodet när du söker tillståndet.