Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 7301 ggr
camilla85
0

Verkar ha ont i en tass :-/.

Senaste tre dagarna så har min hund hållit upp benet ibland när vi är ute och sen använder hon det som vanligt igen. Hon haltar inte när hon använder den, jag kan inte se någonting annorlunda på tassen eller benet, ingen skadad klo ingenting. Jag får greja med tassen hur jag vill och böja på benet mm och hon visar ingenting där heller. Men igår när vi varit ute en sväng så hade hon en bloddroppe uppepå tassen när vi kom in. Hittar ingenstans den kan komma från. Vad ska jag göra? Vänta några dagar och se hur det blir eller ringa veterinären och boka en tid? Vad hade ni gjort? Något förslag på vad det kan vara?

[RMSLiners]
0

Hur kallt har ni det? Kan vara köldkramp men det förklarar ju inte blodfläcken om inte den uppkom av något annat.

camilla85
0

Ja jag tycker ju att hon började med det här sen jag klippte bort håret mellan tassarna men jag har verkligen tittat och kan inte se att jag gjort illa henne på något vis och hon ryckte inte till eller så när jag klippte heller. Ja det har ju varit lite kallare de här senaste dagarna igen men ja det förklarar ju inte blodet.

camilla85
0

Hon visar heller inget inne ligger inte och slickar på tassen eller så.

[RMSLiners]
0

Låter som köldkramp. Vår tik får det i båda baktassar och framtassar ibland och kan börja hoppa på tre ben helt plötsligt. Så hon måste ha tossor på sig ute ibland.

[Forest]
0

Säger som 4, jag har skor på våra när det är kallt ute för slippa värma tassar

camilla85
0

Har inte tänkt på hur fort hon har börjat hålla upp tassen. Kanske är för att det är kallt. Får väl se hur det blir de närmaste dagarna. Fast vart blodet kom från är ju fortfarande ett frågetecken.

[Forest]
0

6  Blodroppen den missa jag helt, ha lite koll på tassen så hon inte börjar halta eller bli svullen. Låter lite knepigt att det var på ovansidan då är det inte trampat på glas men kanske stack sig på något vasst ute? Är det bara en tass hon lyfter på?

camilla85
0

Ja bara en tass och hon borde ju bli kall om fler om det skulle vara köldkramp. Ska hålla koll och ta det lite lugnt med henne över helgen så får vi se om det blir bättre. Hon kan väl ha sträckt sig eller nått också fast förklarar ju fortfarande inte blodet men det kan ju ha med något annat och göra också. Måste ju inte finnas ett samband.

[Forest]
0

8 har det inte hänt innan och det vart lika kallt utan se något med köldkramp så mjo det borde finnas ett samband.  Därimot kan hundar få lättare köldkramp i ett ben eller bara fram/bak, varför har jag inte kollat men kan ju tänka på mig själv så har det med blodcirkulationen är sämmre i min högra hand än vänstra.

camilla85
0

Nej hon har ju inte gjort så förut förutom när hon haft is mellan trampdynorna och det har hon inte haft nu. Får hålla koll och ta det lugnt så får vi väl se då. Är det inte bättre på måndag eller om det blir värre så får jag väl ringa veterinären. Tack för era svar.

camilla85
0

Hur länge hade ni väntat med att ringa veterinären? Tycker det är så konstigt för hon håller bara upp den ibland och sen kan hon gå på den långa stunder igen. Hon hoppar och springer och är precis som vanligt och visar ingenting annat än att den just åker upp lite ibland.

[RMSLiners]
0

#11 Ringa och rådfråga kan man göra när som helst om man är osäker. Det skadar ju inte.

[typellisch]
0

Jag har ju dock en Nakenhund så hon håller upp ena framtassen när hon nosar på nåt för det är kallt om tassen helt enkelt, även om våren är på gång så är marken kylig än. Samma med ena baktassen, den håller hon också upp ibland.

I vintras hoppade hon på tre ben och då gick vi in - köldkramp.

camilla85
0

Tror inte att det är köldkramp då vi har kunnat haft jätte skönt väder nu men hon ändå gjort så i och för sig så har jag ju klippt bort hår från/under hennes tassar så klart att det känns kallare. Men köldkramp förklarar fortfarande inte blodet jag såg. Men som #12 skrev så kan man alltid ringa och rådfråga. Hade inte riktigt tänkt så långt själv innan bara upp:-).

LinaK
1

Du kan inte se någon skada på trampdynan? Min ena hund skaver upp sina trampdynor på vissa ställen när han springer på skaren, och det är inte lätt att se då det är småsmå sår som knappt syns.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se