Vilken ras passar mig?
Vill ha en lättsam, lättlärd hund :)
Bor i lägenhet, men kommer ofta ut på mitt landställe.
Storlek spelar ingen roll, men helst inte för stor som tex Grand danois.
Helst inte någon vakthund eller skällig, eller med för stort aktiveringsbehov^^, en nybörjarhund.
Kommer kunna aktivera hunden med lydnad, agillity och kanske spår! :)
Pälsvård eller utseende spelar ingen större roll.
Har fastnat för Bichon Havanais. Någon som har erfarenheter av dem?
Havanaisen skulle passa alldeles utmärkt! Kolla gärna in hos oss på Bichon, där finns det massa att läsa om rasen (du kan bland annat använda sök-verktyget). Där kan du även hitta information om de andra bichon raserna som jag tror skulle passa dig bra också.
Det finns nog många olika raser som skulle kunna passa. :)
Själv har jag en blandras mellan Tibetansk spaniel och Lhasa Apso. :)
En jättepigg liten hund som orkar mycket. Håller själv på med spår (något han älskar) och har börjat att lära honom grunderna i agility. :)
Ha en trevlig dag!
Helt klart något från rasgrupp 9, typ någon av bichonraserna :) Vet dock inte hur mycket de larmar? Min blandras (bla bichon frisé) skäller på dörren och kan skälla när han blir upp i varv, men svårt att säga vilken ras det kommer ifrån.
Tränar lydnad och agility med min lilleman (bland annat), ska även börja med viltspår och se vad han tycker om det.
Just bichon havanais har jag ingen personlig erfarenhet av, men har bara hört gott om rasen. Jag tränar med en bichon frisé som är helt ljuvlig, otroligt lättlärd och följsam.
Jag har en bichon havanais :) En fyraårig tik.
Hon är allt som jag önskat i en hund: pigg och glad och hänger med på allt från långa skogspromenader till agility, lydnad och spårning. Blir inte trött i första taget utan orkar mycket. Men hon kräver inte speciellt mycket, bara hon får sina dagliga promenader och lite aktivering så är hon nöjd. Är en riktig kelgris som älskar att vara nära, sova i sängen.
Vi håller hennes päls klippt, är enklast, då behöver man bara kamma igenom en gång i veckan eller så och eftersom hon älskar att röja runt i skog och mark och bada på sommaren så är den långa pälsen enbart ett besvär för henne.
Så kan absolut rekommendera denna underbara ras :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar