Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 1550 ggr
j-kempe
0

hjälp renrasigt helvete

Jag ska hålla ett info tal i skolan och ska då prata om ett renrasigt helvete. Är det så att brittiska kennel klubben är som "gud" inom hund världen? Att de är dem som bestämmer rasstandarden m.m.

Frida B
0

nä, det är FCI som bestämmer det mesta :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

men eftersom det för det mesta utspelar sig i England/USA så säger dom det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mysisa
0

Rasstandarden bestäms i varje ras hemland

minavitas.wix.com/kennel

vallhund
0

#3 Av rasklubben i rasens hemland närmare bestämt + att den skall godkännas av FCI vid förändringar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Eskimonica
0

Eftersom Brittiska The Kennel Club är inte med i FCI så  bestämmer dom ingenting där!

www.myrvangs.se

Frida B
0

#5 juste, har du rätt i! Men är ju ändå FCI som "bestämmer" ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

Nej FCI bestämmer inte, var har du fått det ifrån?

Frida B
0

#7 skolan ^^ (hundkunskapen) eller att FCI är överhuvudet

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

Mao har du dåligt insatta lärare i skolan.

Frida B
0

#9 hur är det då?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eskimonica
0

Ursprungslandet bestämmer ändringar i rasstandarden dvs tyska kennelklubben bestämmer schäferns, den norska norsk buhund, den svenska västgötaspets etc etc. Sen antar FCI den rasstandarden. Sen om man drar det till ett renrasigt helvete så kommer ju dessa överdrifter och sjuka hundar pga av de domare som dömer premierar dessa hundar och uppfödare då föder upp dem. Det har eg inget att göra med vilken kennelklubb som bestämmer rasstandarden.

www.myrvangs.se

Eskimonica
0

http://www.fci.be/presentation.aspx här kan du läsa om FCI

www.myrvangs.se

j-kempe
0

okej, men är det så att brittiska kennel klubben uppfattas som gud eller är det utställningdomarna?

Eskimonica
0

Det är väl ingen som uppfattas som gud? Jag fattar inte riktigt vad du vill ha fram? The Kennel Club anordnar världens mest prestigefyllda utställning, Crufts, men att det skulle vara gudar har jag svårt att förstå. Att vissa raser tyvärr har avlats sjuka beror väl på alla inblandade, uppfödare, domare, valpköpare etc etc. Man ska komma ihåg att ett renrasigt helvete även är dragen till sin spets och att hela hundvärlden faktiskt inte ser så hemsk ut som den beskrivs där! Så att beskriva att det blivit som det blivit genom att peka ut en kennelklubb en domare eller vad det än må vara känns inte korrekt!

www.myrvangs.se

j-kempe
0

ska prata generellt om vad utställnings aveln har lett till, och kollar då på programmet för att få fakta, la märke då till att de nämnde kennel klubben som gud och visade en bild på brittiska kennel klubben, därför undrade jag. Men har nu förstått att de är generellt alla kennelklubbar som uppfattas som " gud" eftersom de bestämmer rasstandarden, om jag inte fattat helt fel.

Eskimonica
0

Det står dock inte i nån ras rasstandard att de ska vara överdrivna, så att kennelklubben är gud pga att de "äger" rasstandraden är väl en sanning med modifikation….

www.myrvangs.se

vallhund
0

Pedigree Dogs exposed är producerat av BBC är en dokumentär som handlar om UKs största utställning, Crufts o avarterna med utställningsavel, speciellt i UK.

Du kanske skulle sätta dig in i vad som hänt efter första o andra filmen? SKK o andra nationella kennelklubbar arbetar hårt för att utbilda utställningsdomare, detta för att de inte skall prisbelöna osund avel.

https://www.google.se/search?q=pedigree+dogs+exposed&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Du kanske skall sätta dig in i vad RAS är för något?

Fortfarande är det inte de nationella eller internationella kennelklubbarna som äger rasstandarden, det gör rasklubbarna.

Eskimonica
0

#17 det har du helt rätt i, fel av mej!

www.myrvangs.se

Eskimonica
2

Jag är emot att dokumentären av många ses som nån slags sanning om hur renrasavel fungerar!

www.myrvangs.se

j-kempe
0

Mitt tal ska vara kort 5 min, så kommer ta det kort, kommer starta med  hur det började, att man först inte avlade på "skönhet" utan istället arbetsförmåga , och sedan förklara att det är efter utställningen som "skönhetshundarna" har kommit till. Och sedan visa några exempel på raser som tyvärr råkat illa ut pga aveln.

vallhund
0

Låter som ett bra upplägg, vilka raser tänker du ta som exempel?

j-kempe
0

schäfer bulldog och cavalier king charles.