Dagmatte vad kan man göra ?
Hej allihop. Jag är en dagmatte åt en tik på 8 år. Hon är en shetland sheepdog och tycker om att röra på sig men, hon har för stora körtlar i halsen så hon hostar väldigt mycket om hon springer eller överanstränger sig. Och även det att hon själv börjar springa och sedan får hon hostattackerna och sedan vill hon bara ligga i sin bädd. Jag tränar trix med henne och även aktiverar med hjärngymppa och såklart promenader med sök och annat skoj. Men nu börjar jag få slut på idéer. Så jag undrar om ni har några roliga saker jag kan hitta på med henne som hon verkligen klarar av. Alltså även såna saker som inte kräver så mycket springning eller annan fartaktivering.
Mvh. CeciliaB
Har redigerat hennes ögon ifall dom ser konstiga ut. Redigerade pga dom blev helt gröna och röda. 🙂
Vad vill ägarna att du gör med hunden?
#1 Dom har inga speciella krav på vad jag skall göra det enda dom vill är att jag ska aktivera Diva så att hon får motionen och gymppan som krävs.
Eftersom hunden inte är fullt frisk, tycker jag nog att du ska rådgöra med ägarna i första hand om vilka aktiviteter som passar bäst.
#3 Har gjort det och dom säger bra till allting. Så är lite svårt att komma på nya saker när dom inte har någon åsikt. Vill ju såklart göra det bästa för Diva och inte skada henne/göra henne mer sjuk.
Ok, nosarbete i form av att gömma godis, sprida ut fodergivan, spår, sök, är alla aktiviteter som inte innebär jäkt och spring, utan mer hjärnaktivitet. Göm små godisbitar . När hon blir bättre och bättre på att nosa upp dem, lägg dem i små kartonger och göm kartongen … det går att försvåra ganska mycket :)
#5 Tack för tipset ska testa det 😃
Ang. att gömma godisen/maten.. jag brukar göra det max två gånger/dag med Molly och hon älskar det så mycket att hon inte har tålamod att sitta kvar och vänta utan hon följer efter mig, vilket hon inte ska MEN det jag ville komma till är: göm under filtar, om hon har en bädd så göm i bädden så hon får arbeta lite. Jag lägger maten under min madrass så Molly måste lyfta på madrassen för att komma åt, under kuddar, i hennes bädd, olika höjder m.m. :) Så det blir olika nivåer och därmed måste hunden tänka till lite :).
#7 Okej tack, ska testa på olika höjder 😃
#8 🙂
Välkommen hit!
Såg inne på katter iFokus att du bor i finland. :)
Ett tips som aktivering till hunden är aktiveringsleksaker ifall ägarna har sådana eller om du kanske vill köpa egna. Animail.fi kan du hitta en hel del nyttigt.
Aktiveringsleksaker är drömmen ibland när man vill ha några minuter för sig själv 😇
#10 Tack, jag tror inte dom har någon 🤐🙂
#11 😃
#12 Be dom köpa! :) Hundar brukar gilla aktiveringsleksaker där dom måste lista ut HUR maten/godiset kommer ur leksaken.
#13 Okej, ska fråga om dom kan vara så snälla annars tror jag att jag skaffar en själv 😃
#14 🙂
testade godissöket och vet ni vad hon älskade det 😃 Men hon vill inte sluta nu 😐
#16 Det avslutas när du väljer att det ska avslutas :). Molly springer runt och letar godis när jag avslutat det, när hon inser att vi slutat med den aktiveringen så går hon och gör annat.