Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 3209 ggr
Fibbfibb
0

6 månaders amstaff spyr i bilen

Hej Har köpt en 6 månaders amstaff som jag har med mej i lastbilen som spyr efter ca 2h färd. Enligt ägaren så va den van att åka långt och jag har med han inlastbilen och som sagt så spyr han efter 2h ca. Är detta för att det är mkt nytt att ta in? Tacksam för svar

JamieBlue
1

Menar du att han alltid brukar följa med i lastbilen och att det hänt flera gånger att han kräkts efter två timmar? Eller har det bara hänt en gång?

Fibbfibb
0

Han åker alltid med mej i lastbilen ja. Hämtade han i fredags. Kan de ha något med de att göra att det är mkt?

JamieBlue
2

Att en hund kräks kan ha många olika orsaker men vissa hundar blir åksjuka precis som människor. Vissa hundar kan i princip aldrig åka någonstans för de mår jätteilla. Sen tycker jag att du bör vara hemma med din hund ett tag och lära känna den innan den är med på långa turer i en lastbil.

Ruzicka
2

Har jag fel för mig nu så får ni rätta mig, men jag tror att åksjuka hos hund är ovanligare än hos människor, och att när en hund spyr i bil har det ofta att göra med stress, osäkerhet och orolighet snarare än faktisk åksjuka.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[Nightcat]
0

Det finns hundar som blir åksjuk, men som #4 är det lika stor sannolikhet att den är stressad och osäker.

[Tess86]
0

Vår hund spydde i bilen upp tills hon var ett år gammal, ibland kunde vi bara åka en kort bit men oftast var det när vi åkte en längre bit. Det verkade inte alls hänga ihop med stress eftersom hon kunde ligga och sova som en stock och sen helt plötsligt vakna och spy. (Det är lite som mig, jag brukar också vakna åksjuk i bilen om jag somnar, dock brukar jag inte spy :P ). Det hade heller ingenting med ovana av bilfärder att göra eftersom hon åkte bil flera gånger i veckan ända sedan vi fick hem henne vid 8 veckors ålder. Hon spydde lika lätt om hon fick ligga i knäet på en som satt inne i bilen eller om hon satt i sin bilbur där bak. 

Vi gav henne Postafen (finns på apoteket och är egentligen till för människor) om vi skulle åka långt men vi ville ju inte ge henne medicin hela tiden. Vi märkte också att det var bättre om hon inte åt någonting för nära inpå bilfärden, så att maten hann lämna magsäcken innan det var dags att åka.

Em_
0

Jag har också använt postafen. Hunden slutade kräkas och blev mycket lugnare. Kom ihåg att tabletterna är i "människodos", jag krossade och gav 1/10 till min 6 kilos hund. Märker också stor skillnad beroende på hur jag kör, lugnt och mjukt är såklart bäst.

[Forest]
0

Jag gissar på åksjuka men detta kan växa bort eller vad man nu ska säga 🤔
Vad man kan göra är lite olika tips ett är att ha hunden i bur, ofta blir hundar tryggare i mindre utrymme.

Sen vet jag inte om det stämmer men vissa ger hunden mat efter en stunds åkande men det vet jag inte om det stämmer.

Sen kan man stanna i erat fall efter 1 1/2 h åkande och låta hunden rastas :)

Vi har själva en hund som kan må dåligt vid bilåkande det som hjälpt för oss är att stanna och rasta oftare, ge lite vatten men ingen mat under själva resan. Vi har bara åkt 3 tim därmed utan mat under resans tid  :P

Rumblebee
0

Tror det kan vara åksjuka, har själv en hund som är åksjuk.  Så när han ska åka någonstans så får han inte äta några timmar innan avfärd, det plus att man kör försiktigt brukar hjälpa. Dock så brukar vi aldrig åka någonstans med honom (förutom till veterinären) i och med att han blir åksjuk (och även stressad av att åka bil).
Och förra ägaren, körde han/hon lastbil? För i en lastbil sitter man ju lite högre upp än i en vanlig personbil, och gupp och sånt känns ju av lite mer i en lastbil.

[Forest]
0

7 är det änds bra att andvända åksjuketablett dagligen på hund? Jag vet om att hundar blir dåsiga av dom även männsikor kan bli det.

Tycker INTE man ska stoppa i mediciner utan att ha klartecken av sin vetrinrär. TS det finns även inne på blandrashundar huskurer och där tas det upp ang åksjuka på hundar. Hittar det inte nu men kolla där www.blandrashundar.ifokus.se

Em_
0

#10 Jo, dagligen kanske är ta i utan att kolla med veterinär. Vet att veterinärer har rekommenderat postafen till åksjuka hundar, annars hade jag inte provat. Att hunden blir lite dåsig ser jag inte som ett problem när den helst ska ligga still och sova.

Sen använder jag hellre ett läkemedel jag vet fungerar än experimenterar med olika huskurer på hundens bekostnad.