Hur hittar jag kontakten?
Jag och min sambo tog oss an en omplaceringshund för 8 månader sen och han har tidigare haft hund, men hon är min första.
Jag känner att jag inte kan utmana henne mentalt och har ingen aning vart jag ska börja. Hon kan några kommandon och är väldigt duktig inne, men när jag är ute med henne själv så känner jag att jag inte kan få någon kontakt med henne. Jag försöker att göra promenaden roligare genom att stanna till för lite lek och bus men hon verkar inte ett dugg intresserad av att ta kontakt med mig.
Vi går 1- 1½ timmes promenader varje dag i raskt tempo och ofta med ryggsäck men ändå så är hon inte trött utan vankar omkring inne och morrar för ljud osv.
Har någon några tips hur jag kan öka kontakten och utmana henne mentalt??
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Har du testat att söka/spåra? :) Tänk på att hon är fortfarande ung och växer! Tycker du ska satsa mer på spår eller nått sånt än långa promenader. Det är inte bra för en unghund och de ska egentligen inte gå så länga promenader alla. Det är en annan sak när de leker själva.
Hon är omplacerad till oss och hon är 4 år.. VI har haft henne i 8 månader ;) Men hon gillar att söka godis inne, hur tar jag mig tillväga ute? Hon finner de mesta lukter intressanta nämligen
Calliethedog.blogg.se ❤
För att få en bra kontakt är det viktigaste enligt mig är att du ska vara roligare än något annat. En hund kommer inte till dig om den inte vet att den tjänar på det. En hund tar inte kontakt med dig om han inte tjänar på det.
För det första så måste din hund lära sig att ta kontakt - att det ska vara något positivt. Börja inomhus det är oftast enklast. Själv skulle jag rekommendera att använda klicker. Börja med att stå framför hunden och så fort hunden tar kontakt med dig klicka och ge godis. De här kan man göra korta stunder flera gånger per dag.
Här är även bra kontaktövningar och träna på inomhus. http://www.youtube.com/watch?v=JcjiL_mLxUk
När du vet att de här sitter och du ser att hunden ofta tar kontakt med dig kan du utöka svårighetsgraden lite grann genom att gå ut till ett ostrört ställe och börja träna där genom att när hunden tar kontakt med dig så klicka och ge godis fortsätt så en kort stund några gånger per dag och när du vet att det hunden kan det så utökar du svårighetsgraden ännu mer och far till ett ställe där det är folk,bilar etc.
Ett tips är att när du tränat de här ett tag så klicka senare och senare. Alltså att hunden ska ha tittat på dig ett tag innan den får belöning. Lägg även in ett kommando ex. kontakt.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Haha jaha! Läste väl lite fel? ;) Haha!
du har fått bra tips av 2# jag rekommenderar också att gå en kurs för att öka kontakten, ni är ändå relativt nya för hunden :) (kanske ni redan gjort i och för sig, men skadar inte med fler ;)
det kan ta ett tag att bygga upp en stark relation, jag håller för fullt på med min 1,5-åring, som vi haft sen han var valp, och det går framåt :)
när ni är ute på promenad och hunden spontant tar kontakt med dig, belöna alltid, om det så är med röst, godis eller leksak (beroende på vad hunden uppskattar) ! :D
Ja jag har tänkt att gå en kurs eftersom jag inte varit mer än hundvakt tidigare :) hoppas att jag får tid längre fram men ska absolut testa leksak och mer godis under promenaderna :D
Calliethedog.blogg.se ❤