(K) Lagotto valp med hög kvalité
Då jag fått reda på att Lagotto är den perfekta hunden för mig och min familj så har min familj bestämt sig för att skaffa en under sommarlovet så vi får massa extra tid med valpen i början. Därför vill jag bara kolla lite om någon får ljusa/choklad färgade valpar lev. klara under sommarlovet (eller lite inan, kan ju fixas) från meriterade och snälla föräldrar. Valpen ska vara reg. i skk, då jag väldigt gärna vill ställa ut. Vi är ganska aktiva och på sommaren brukar vi åka och bada i sjöar då det är ett perfekt tillfälle för en Lagotto och blöta ner tassarna.
Jag kommer också köra agility. Vi är helt medvetna om vad en Lagotto behöver så valpen kommer med säkerhet i goda händer hos oss.
Om uppfödaren ser att det är viktigt för oss att hålla kontakten kommer jag antagligen hålla hus här på forumet men har också en hundblogg där du kan titta in och se hur det går för oss.
Är ett plus om hunden finns i/runt småland eller i göteborg, men kan såklart tänka mig åka en bit.
Med vänliga Hälsningar.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Kolla på rasklubbens hemsida under uppfödare/valpförmedling. Hur har du fått reda på att rasen är perfekt för dig? Hur många individer av rasen har du träffats/umgåtts med?
Att hitta den perfekta kombinationen o individen kan ta tid, sist jag skaffade ny ras tog det 4 år innan jag hittade rätt. Dessutom var den inte leveransklart till början av en sommar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då lagotton exploderade i popularitet för ett antal år sedan säger jag bara var oerhört noggrann när du letar.
Det finns många brister i både mentalitet och i hälsan i rasen - så leta efter en uppfödare som är riktigt seriös. Jag skulle inte köpa valp efter föräldrar som inte är mentalbeskrivna alternativt gått BPH med bra resultat. Likaså bör föräldrar och helst syskon till föräldrar vara HD fria.
Skriv till olika uppfödare efter att, som Lo-katt skrev, ha kollat upp deras hundar och avel lite.. Det kan även finnas "facebookgrupper" som diskuterar rasen och det finns en iFokus som handlar om lagotto. Där kanske det håller till någon uppfödare?
Man måste inte vänta i fyra år innan man köper hund. Även om man kanske borde ;)
Jag är helt medveten om vad jag letar efter när det gäller valpen och föräldrarna. Min mor har kennel så jag måste inte behövas upplysas om något då jag redan har mina experter här hemma och stor erfarenhet av hundar. Jag vet att Lagottos kan brista i mentalitet och det är därför jag kollar runt här efter valpar från seriösa kennlar än att surfa runt på blocket. Och jag skulle gärna se att jag skaffar en valp denna sommaren av specifika andledningar.
Jag har fått träffa och träna Lagottos, läst och helt enkelt fastnat rakt av för denna underbara ras och allt känns rätt med själva rasen. Nu behöver jag bara hitta en bra valp som sagt.
Jag skulle uppskatta om vi nu kunde hålla sig till ämnet, tack. =)
Och att ev. uppfödare får pm:a mig..
Med den attityden lär du få mycket hjälp, eller inte..
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men det är just nu så att jag faktiskt inte behöver så mycket hjälp, tips ja det godtas såklart men nu var jag ute efter att se om det fanns någon uppfödare. Det är klart att jag själv inte är en expert på allt om hundar, men jag är ganska säker på att ingen här är det, men om jag behöver hjälp frågar jag om det. Men ska fortsätta leta efter något bra, får söka lite efter uppfödare och se vart jag kommer.
Ifall någon vill diskutera ytterligare får ni gärna pm:a mig istället. ;)
#6 Om du nu vet så mycket borde du veta att man kan gå in på rasklubbens hemsida och alt. leta kennlar :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Ja, man måste vara väldigt noggrann, har själv Lagotto och kan tipsa om uppfödare, tar och skickar ett PM!
#4. Eh ok förlåt att jag försökte tipsa om var du kan hitta fler uppfödare.
#4 Vad tråkigt att du inte uppskattar bra råd. Personerna var inte otrevliga, spydiga eller elaka. Dom ville bara ge råd och jag tycker inte man svarar med en sådan attityd då.. om du inte behöver råd och tips så skriv det på en gång så folk vet. Folk vill bara vara hjälpsamma, som sagt.
Okej bra att du vet vad du ska leta efter.
En kompis har tagit sina senaste från Gotland - kanske inte snyggaste lagotton utställningsmässigt, men väl en hel hund och kanon för arbete (hon kör aktivt med narkotikasök, tryffelsök samt även senaste är terapihund). Vet dock inte kennel…
Även första hunden var en otroligt duktig narkotika och tryffelhund, men en katastrof ledmässigt (kullen bestod av ledproblem, allergier, bogledsproblem osv).