Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2928 ggr
Novathedog
0

Nervös och uppstressad hund!

Hejhej,

Jag är ny här på hundar i fokus och behöver lite hjälp med min lilla vovve. Jag har en liten cavalier king charles spaniel på 8 månader.

Detta är min första hund och hon är jätteduktig, förutom när vi är ute och går. Hon går bra men drar lite ibland. På senaste tiden har dock hon blivit mer och mer nervös när vi är ute. Hon skäller och drar mot bilar om det kommer några och kan även skälla mot andra hundar. Hon är ganska rädd och försiktig mot andra hundar och man märker att hon är rädd för bilar. Efter att bilen har försvunnit kan hon även fortsätta att vara lite uppstressad, då hon drar lite och gnäller.

Så ni hundvana människor, kom med era bästa tips! Att gå ut med henne kan vara ganska frustrerande ibland.

[typellisch]
0

Be henne sluta skälla och när hon är tyst berömmer du och ger godis och så upprepar ni hela tiden :).

Jag och min tjej tränar för fullt på våra promenader just nu. Hon ska äta allt och inget och varje gång hon går ifrån det smarriga får hon beröm och godis (mat i vårt fall). Funkar utmärkt och efter tre-fyra dagar är våra promenader bättre :). Visst får jag ägna promenaderna till träning men hellre det än att hon får i sig massa saker.

Läste någonstans ''att inte berömma en hund som gör bra ifrån sig är att gå förbi en hundralapp på gatan''… beröm varje bra beteende helt enkelt :)!

Novathedog
0

Ja jag har fått lite hjälp av tjejen som vi gick på valpkurs hos. Jag stannar när det kommer en bil och backar lite, sen ger jag henne godis när hon tittar på bilen utan att skälla. Så hon får godis hela tiden när hon är tyst och bara tittar på bilen.

Det kan vara lite svårt för ibland fortsätter hon vara uppstressad även när bilen är borta. Då drar hon och gnäller, men det kanske bara är att ignorera och fortsätta gå?

[typellisch]
1

#2 Försök att inte rycka så mycket i henne för det kan var stressande hos en hund, försök ha lugna promenader efteråt men gör ingen stor grej av hennes stress (alltså dalta) för då sänder du ut att det är bra att vara stressad. Ignorera och ha en lugn promenad där din hund får utforska och nosa och upptäcka efter hon mött en bil t.ex :).

CHARMEN
1

Ta med dig lite korv eller något annat gitt på promenaden, så när det kommer en bil så tar du några korvbitar i en knuten hand och håller den framför nosen på henne så att hon känner lukten sedan slänger du ut bitarna på backen så att hon får leta upp dem. Efter ett tag kommer hon att titta på dig när hon ser en bil och då slänger du ut korvarna, då lär hon sig att bil = godis :)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

[typellisch]
0

#4 Precis som jag försökte säga, fast du sa det i bättre ord :D. Jag ska alltid krångla till det 🤓

Novathedog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack får tipsen! Det är ungefär så jag brukar göra. Försöker vara så lugn som möjligt, då brukar hon lugna ner sig lite. Men man måste ta små steg, för går vi på en större väg där många bilar åker då blir det alldeles för mycket.

Lite frustrerande bara när det känns som att hon inte blir bättre, men det blir nog bättre med tiden :)

CHARMEN
0

4# haha ja det är inte alltid så lätt att formulera sig i text, det kan mina lärare intyga de fattar inte alltid vad jag menar när jag skriver uppsatser och sånt därXD

Hälsningar Lovisa & Chester❤

[typellisch]
0

#6 Om du bär henne genom livlig trafik så hon kanske får vänja sig? :) Min tjej levde typ på landet förut, inte alls bland bilar och hundratals människor. Jag bar henne genom stan och när vi kom till större vägar och det har aldrig varit någe problem för oss. Hon kanske känner sig tryggar i din famn tänkte jag? :)

#7 HAHA 😂Man vill alltid säga så mycket och då blir det en röra :P.

Novathedog
0

Ja vi bor ju precis utanför stan så det är inte jättemycket trafik här. Sen kunde vi kanske ha miljötränat lite mer när hon var mindre. Men som sagt detta kom för kanske 2-3 månader sen. Jag har burit henne några gånger, när vi tex gått från bussen. Hon blir fortfarande lite uppstressad och sprattlar lite, men hon skäller inte.

Jag hade med henne inne i stan när hon var mindre och då gick det jättebra, men kan inte tänka mig hur det skulle gå idag. Jag får ta små steg helt enkelt. Hoppas att det blir bättre :)

[typellisch]
0

#9 Jag har inte ensamtränat min hund på 7 månader så jag vet det där med att man borde ha tagit hand om det tidigare :P. Jag har att kämpa med!

Nej men.. bär henne, när hon sprattlar så säg lugnt och fint fina ord till henne och klappar henne längs nacken? :) Det brukar lugna.

Novathedog
0

Ja jag får testa det. Det är ju bra om man verkligen måste gå någonstans där det är mycket bilar. Tur att man har en liten hund :)

Får fortsätta träna när runt om i området där det inte är så mycket bilar, förhoppningsvis blir det bättre med tiden.

Allt annat fungerar i alla fall jättebra :)

[typellisch]
0

#11 Ja :). Tror det kan hjälpa om du bär henne och lugnar henne i famnen när ni är i situationer där hon blir stressa.. för redan då ger du henne signaler att det inte är farligt och då kommer hon förhoppningsvis känna sig säkrare på marken sen i samma situation :).

jesspett
0

Spontant skulle jag säga att man inte ska ta upp hunden när den är osäker/rädd eftersom det signalerar till hunden att det faktiskt ÄR någon som är farligt. Lite som att "daltande" säga "nej men sååå det är inte faaarligt" med lite bebisröst. Det säger också till hunden att något livsfarligt är i antågande eftersom husse/matte TRÖSTAR.

Sen är det alltid olika för olika hundar! Men som sagt spontant skulle jag inte lyfta upp.

Heller försöka gå på lite avstånd från det farliga först och vara lite check på rösten "hepp hepp, nu går vi, det där är ju inget farligt tada!" typ. Sen tar man det långsamt, din hund är ju i "spökåldern" nu då allt kan te sig läskigt. Det har med hormoner att göra. Så försök att ignorera att hon hetsar upp sig, uppmärksammar du det finns risken att hon lär sig "skäller jag så får jag uppmärksamhet och då gör jag rätt". Belöna istället när hon tystnar och kan slappna av. Både godis och beröring är belöning! Skulle inte rekommendera lek i de här situationerna eftersom det kan hetsa upp henne ännu mer så hon har svårt att koppla av.

Har du något ställe relativt nära en lätt trafikerad väg och/eller gångväg så kan du ju gå dit och bara sitta med hunden så hon vänjer sig att se både människor, hundar och bilar åka/gå förbi. Gå inte för nära i början utan låt henne vänja sig vid ljuden och de synerna på avstånd först. Gör det så ofta du kan, gärna ett par gånger varje dag. När du märker att hon lugnat ner sig så kan du gå därifrån. Försök sitta kvar tills hon är lugn, dvs hon kan lyssna på kommandot sitt/ligg, hon flämtar inte utan andas normalt och är avslappnad i kroppen. =)

Lycka till och tänk som sagt på att hon antagligen är lite "spökig". Det är jobbigt att vara liten med massa hormoner och helt plötsligt upptäcka massa nya saker! ;) Vår 11-månaders tik är rädd och samtidigt väldigt nyfiken på den pilatesboll vi har här hemma! Vi övar med att låta henne ta godis i närheten av den och lägga hennes leksaker nära/på den men OJ vad läskig den är! Bollen förtjänar LUGNT allt skäll hon ger den ;)

Novathedog
1

Tack så jättemycket för svaret! Det låter bra. Försöker göra ungefär så.

Vi går en liten promenad utan bilar sen kommer vi till en lite större väg där det är en gångväg brevid så hon är inte så nära bilarna. Där brukar jag stanna en stund och sitta med henne. Sedan ger jag godis när hon tittar på bilarna utan att skälla.

Om jag går ute på vägen och det kommer en bil och bara ignorerar henne och fortsätter gå, då skäller hon och drar mot bilen. Men tar jag henne lite åt sidan och ger henne godis när hon inte skäller, då skäller hon inte. Men som sagt hon brukar fortsätta vara lite uppstressad när bilen har åkt iväg också.

Får försöka fortsätta träna och förhoppningsvis blir hon bättre när hon blir lite äldre :)