Para min hund
Hej !
Vi tänkte para våran tik..
men nu är det så att hanhunden har dom gett en spruta
en skallad kemisk kastrering..
Nu min fråga..visst kan har göra barn ändå..han hade fått sprutan före jul..??
Näpp - det är ju det som är vitsen med kemisk kastrering. Visst det tar ett tag innan spermierna dör, men efter någon månad ska hanen vara infertil. Hur länge det håller i sig vågar jag inte svara på men upp till ett år borde väl vara normalt. Vet bara hur det funkar på katt och då får man räkna med mellan 1 till 2 år.
Men de va ju konstigt av hanhundsägaren att göra det innan jul om det var en planerad parning på gång med din tik :S
Kemisk kastrering stoppar testosteronpruduktionen och är verkbart i 6 månader. Så inga ungar blir det under tiden kastreringen verkar. Efter 6 månader kommer testosteronproduktionen igång igen men jag vet inte hur snabbt hunden blir fertil igen. Det varierar nog.
Vi kastrerade en av våra hanar kemiskt och veterinären sa då att han var fullt produktiv ändå. Den skulle sänka testosteronhalten och få hanen lugnare. Vi fick en förfrågan om parning och han utförde den utan några som helst problem. Det blev 7 valpar. Alltså en helt normal kull. Veterinären sa att han kommer vara fullt produktiv under hela behandlingen.
TA För att ni ska vara säkra så råder jag er att ta kontakt med en veterinär som har svaret på dina frågor.
Lycka till med parningen😉
#4 Kan det bero på vilken typ av spruta de får tro? Vår hund fick en sk p-stav. Gjorde det för nu 6-7 månader sen.
Kan ha missförstått TS inser jag nu. Jag trodde det rörde sig om sk chipkastrering och inte p-spruta. P-spruta har jag ingen erfarenhet av, men vet att det används för att dämpa könsdrift hos både katt och hund.
Den här sprutan var aktuell för några år sedan.
Tack ! vi kan ju prova,,,visste inte riktigt när hon skulle börja löpa igen,då hade dom nog väntat lite,,men men ….blir det så blir det det är ju nån mening med allt ändå…😃
Vad är det för ras? Är det så ovanlig ras att du inte kan hitta en passande hane? Jag hade någ funderat på att leta efter nya hane, då denna hanes sperma kanske inte är den bästa kvaleten pga kemiskkastrering?
nej ingen ovanlig alls…en boxer har jag.🙂
🤔 Hm… av vilken anledning beslutar man ge en p-spruta till en hane tänkt att gå i avel?
Tycker ni ska undersöka orsaken till det beslutet innan ni lånar denna hane.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Håller med #11, kolla upp hanen så det inte är ngt fuffens. Låter väldigt underligt att ge honom spruta om man planerat en kull.
Är han stamboksförd, hälsokollad osv…?
Jag tror inte det är nått fuffens….hon hade fått mycket med jobb och hann inte med honom riktigt så hennes bror har honom för tillfället,och då blev det lite mycket för honom han skvätte överallt och det fanns väldigt mycket tikar runtom honom så det blev jobbit både för honom och brodern…..
#13 fast är man seriös i sitt avelsarbete så planerar man ju en parning ordentligt, detta låter inte som så välplanerat…
Är hanen (och tiken) hälsokollad? Stamboksförd?
Får man fråga också varför du ska ta valpar på din tik? Det är mer jobb än vad folk tror.
#15 Och varför skulle hon INTE kunna ta en kull? Det är ju ändå renrasigt. Vilket inte alla här är när det planeras kullar. Att det sedan är ett himla jobb dygnet runt är väl deras sak, eller…?
#16 ''Och varför skulle hon INTE kunna ta en kull? Det är ju ändå renrasigt''
Jag måste bara få kommentera det här. Tycker det låter som ett väldigt dåligt resonemang att ta valpar bara för att de är renrasigt?
Det är så mycket mera än att hundarna ska vara stambokförda.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Tycker det låter som ett väldigt dåligt resonemang att ta valpar bara för att de är renrasigt? Håller helt med dig om det, det är massor mer att tänka på.
#13 Varför skall en hund som blir så stressad av löptikar gå i avel?
#16 I min värld är att de är av samma ras o stambokförda inte tillräcklig anledning för att avla.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller med #19
Jag skulle personligen inte använda mig av en hane som inte klarar av löptikar utan att skvätta ner huset. Blir inte kul för valpköpare om dom ska få hundar som fortsätter på samma sätt.
TS frågade om P-spruta och hur det påverkar parning.
Diskussioner om hurvida man anser att hundarna är rätt för parning eller inte hör inte hit. Respektera trådens ämne!
Ber TS om dessa åsikter är ni välkomna med dom.
Inlägg som INTE har med ämnet att göra kommer hädanefter att tas bort.
#21 Nu är jag inte helt och hållet bekant med just detta forum, men varför tas alla trådar som inte har exakt med huvudinlägget att göra? Det är ju diskussionerna som håller forum till liv och gör dem intressanta, även om de kanske inte hör exakt till huvudämnet, men det är ju just det forum är till för. Dessutom kan man få lära sig en massa och lära sig tänka om, det skall man väl ändå inte hindras från?
#22 Just diskussioner om avelns rätt och fel uppkommer i var och varannan tråd, oavsett om det är det tråden handlar om eller inte.
Detta får medlemmar att känna att de itne vill skriva här inne mer och detta vill vi undvika. Därför får man hålla dessa diskussioner till trådar som är till för detta, tex där TS BER om åsikter om deras avel.
Fler frågor kan skickar per PM till mig, för åter igen, tråden ska handla om ämnet.
Ber om ursäkt i inlägg #16🤦♂️
Men TS fråga hade ju inget att göra med varför hon tänkte ta en kull.
Jag vet att det är jätte jobbigt. Jag är själv uppfödare.
Jag hoppas TS får hjälp med sin fråga ändå😉
Det finns två typer av kemisk kastrering, dels via P-spruta och dels via ett chip som sätts in med en typ av "spruta".
Så första frågan är vilken typ av kemosk kastrering han fått ?! Superolin-chip gör att även testiklarna krymper så där skulle jag tro det är svårt få till några livsdugliga spermier. Huruvida dugligheten på spermierna med P-sprytan har jag ingen aning om. Båda sorterna minskar ofta könsdriften (det är främst därför dom kom till) så han kanske inte ens vill para och gör han det så kan inte svara på om spermierna är livsdugliga.
För mig står alldeles för mycket på spel för att ens tänka tanken på att chansa med en kemiskt kastrerad hane. Jag vill ha en hane till mina tikar som dels kan leva ett normalt liv utan att gå i taket pga löptikar i området (där fick jag till det igen🤐) och dels vill jag ha en hane som inte har några som helst konstiga hormonpreparat i kroppen som man inte alls vet hur dom påverkar spermierna vad gäller både livsduglighet och annat. Risken att helt missa parning och/eller missa att få en dräktig tik och än värre att kanske få en dräktig tik med ev fel på fostren (vem vet hur kemiska hormonpreparat kan påverka spermierna ?). Mitt råd är att leta annan hane.
#25 Du har faktiskt rätt i det där med spermierna. När vi gav vår hane en kemisk kastrering skulle det bara påverka testosteronet. Sänka det. Han var helt fertil ändå.
Nu när jag räknat bakåt så var det 2005 vi gjorde den parningen och valparna var friska och fina och är det fortfarande. Och på dom här åren har det tillkommit bättre och bättre och då effektivare preparat. Skulle det mot all förmodan bli en parning och tiken ta sej, finns kanske risken att spermierna är defekta och fostren blir missbildade. Just den biten vet jag inte så mycket om, men funderingen finns🤔
Vet någon mer om detta?
26 kanske det igen blir helt ot? Jag tror mer på att det blir dålig sperma allså de lever inte eller få levande halvslöa. Ofta så tillbakabildas valpar som det är fel på redan i magen hos tiken om det beror på sperma,tiken kanske tillomed dåligt med plats i magen vet jag inte. Men jag vet att det är ett under hur naturen har sin gång, en tik som får "missfall" flera gånger anser inte jag är värd att avla på det är inte för inte tiken får det… hennes kropp säger ifrån och väljer tikens levnad före valp/ar
Jag tycker detta ska man tänka på TS iaf jag hade helt klart satsat på annan hane i ditt fall, finns mång boxer hanar som håller måtten o någon bör passa eran tik med ;)
Ännu mer OT
#27 Hur vet man att resorption av foster är kopplad till dålig spermiekvalitet?
Vi kanske skulle starta en ny tråd?
28 sa jag inte, dålig sperma orkar knappt simma o befrukta äggen. Utan är det fel på foster som tillbakabildas ofta foster, inget med sperman o göra
Tack för era svar…fast en del blev för mycket…men men..
Jag har haft valpar förr…två kullar en 8 st
den andra 10 st…JAG vet att det är jobb med det….
Som sagt Tack 😃
#30 kan inte skaka av mig känslan att det inte är en seriös avelshistoria vi diskuterar. eftersom du undviker att svara på frågor om hanhunden…
#31 ….va ska jag säga..om hanhunden ?
han är en stamtavlad regg han hund i ssk….
Vad ska jag skriva tycker du 31 ? jag frågade en fråga och jag fick svar eller hur ???? 31 ?
Han är en helt laglig hanhund….
Vad vill du veta 31 ??
#32 Fast det är ju lite mer än så som krävs för att en hund skall vara duglig till avel, speciellt om det är seriös registrerad avel det gäller.
33 men tråden handlar inte om hanens duglighet bortsett från p sprutan!
Jisses. Hungriga som vargar efter diskussioner. Förstår inte det komplicerade med att förstå att Hera ber er sluta gå OT på en sån personlig sak som att dalta i TS kunskaper och vad hon/han borde göra annorlunda.
#32 jisses männska… Tagga ner… Jag ställde frågor till dig flera gånger och fick inget svar, har fortfarande inte fått svar på mina frågor.
Jag är bara ärlig och talar om vad jag tror när du väljer att undvika svara!
#35 Är inte detta ett diskussionsforum?
#36 Läs gärna denna tråd. Det är ett diskussionsforum, men trådarna ska fortfarande hålla sig till ämnet.
Inte visste jag att det fanns olagliga hanhundar i Sverige.
Man lär sig alltid något nytt på fora.
TS>> Varför väljer du inte en annan hane, som inte riskerar att ha svårt för att få till det? Finns väl många fina boxer pojkar!
#39 Förlåt att jag lägger mig i, men det finns inte många fina boxer hanar. Vill man ha friska valpar måste man leta som tusan efter hane med nos som är hälsosam.
Alltför många boxers har problem med för upptryckt nos, dock går det framåt för boxern tycker jag då många kennlar börjat avla för mer ''lång'' nosade boxrar.
Så det kan vara riktigt svårt att hitta en frisk hane.
#40 mer än bara noslängden som är viktig när det gäller Boxer t ex hudproblem, allergier, spondylos, hjärt o njursjukdomar/missbildningar.
#41 Jo absolut, men tog ett exempel utav de saker man måste ha koll på innan man bara parar hunden ''med en fin boxerkille''
#40 tror du missförstod mig lite =) Jag är inte så inne på boxer men nog måste det ju finnas bra avelsmeriterande boxerhanar, så inte måste man väl välja en hane som fått P-spruta pga att han är för stressad som hanhund… Enligt mig känns ju inte det som en bra avelshane.
Dags att starta en ny tråd om Boxeravel? Våra inlägg här hjälper knappast TS.
#44 Låter som en bra idé, nu har ju TS redan bestämt sig för att avla och då får man ju tro på henne/honom att det går till på ett bra sätt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se