Hund och bebis
Nu är det så att vi ska få bebis nu i början av Juni och vi har vår "valp" eller "unghund" vad donnan nu räknas som, hon fyller 1år nu den 2a April och detta blir första bebisen som hon träffa och som hon oxå ska leva med under samma tak!
Hon har träffat mitt kusin barn i sommras som var då 1,5 år och då var vår Wilma inte alls så många månader o var fortfarande valp men när han jagade henne o så som småbarn gör som ni vet så vände hon manken till o sprang iväg ifrån honom, visade jätte bra beteende o gick bakom oss när hon tyckte det var jobbigt o då sa ju vi att "vovven måste vila" :P hehe
Min fråga lyder: Någon som haft yngre hund/hundar och som sedan fått bebis.
- Hur har hunden/hundarna reagerat till en början & hur fungerade det därefter?!
+ hur gör man ett bra första möte med ny bebis och ens hund?
Vill ju göra detta så bekvämt för Wilma som möjligt och inte stressa henne eller få det till ett dåligt möte.
Tacksam för svar!
Min förra hund var inte mycket för barn, men det vände helt när jag fick barnbarn - dom blev hennes allt❤️Snällare och mer försiktig hund med barn har jag aldrig haft.
De flesta hundar fungerar väldigt bra tillsammans med barn när det kommer en ny bebis i familjen. Bebisen kommer ha er invanda lukt och alltså inte lukta okänt. Givetvis får man ha koll och sunt förnuft🙂
Jag tycker heller inte man ska krångla till det så mycket, utan när du kommer hem med bebisen så gör du det ni ska utan att försöka göra konstigheter av det. Hundar anpassar sig ofta lätt.
Ett tips jag hört på utländska podcast (The dog trainers quick and dirty tips to a happy and well behaved pet - för övrigt riktigt bra podcast); Eftersom hundar är väldigt fokuserade på dofter kan man introducera babyns doft till barnet innan du introducerar babyn. Tex genom att ta en babyfilt som varit nära barnet, som barnet spytt på etc. och ge den till hunden någon dag innan ni kommer hem, så hunden vänjer sig vid babyns lukt. Jag vet inte hur mycket det kan hjälpa, men det kan knappast skada. Finns diverse artiklar om detta på nätet.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
En sak som är väldigt viktig, faktiskt i alla sammanhang men framför allt i detta är att ni har en bra allmänlydnad och att er hund lysnar och respekterar er! Bäbisen kommer ju vara liten och kravla runt och om ni då har en hund som är lite lekfull eller för nyfiken finns ju risken att hon kanske smakar lite eller naffsar för att hon vill leka. Det är alltså väldigt viktigt att ni kan säga åt henne att flytta på sig och att ni kan säga åt henne att hålla sig på avstånd. En annan sak som många lär sina hundar, som iof har med godis att göra är ordet "försiktig". Och det kan ju vara väldigt bra i samanhanget. Träna på att hon ska ta godisar och leksaker försiktigt. Alltså om hon kommer springande och ska hugga tag i en leksak så säger ni försiktigt(eller vad för ord ni nu vill ha) och då ska hon sakta ner och långsamt plocka upp leksaken.
Detta har jag sett fungerar på många hundar så kan ju vara värt att testa :)
Wilma är "uppfostrad" med att man få pussas o konstigt nog naffsar hon knappt någonting när man ens leker med henne så skönt på så vis :) Vi har pratat om hur vi vill Wilma ska va med bebisen och sådant och de bli INTE att hon få pussa bebisen, dels för allergi och sen att vi vill inte att hon ska va i bebisens ansikte o hålla på när man vänder rygger till :P
Men de med filt e ju bra, just att hon få doften, vi kommer troligtvis sätta ner barnet så Wilma kommer få lukta och sen kommer få vara med oss o mysa i soffan o massa så att hon är delaktig och för att vänja sig :) Tror de kan va en bra grej, eller ? :P
Det tycker jag låter jätte bra! Det är viktigt att hon får vara me och vara delaktig! Har hört om många hundar som tar till sig bebisar och tar hand om dem mm och får hon vara med från början så kommer det ju bli spännande och mysigt för er allihop och då är det säkert inga problem :)
Nej tror inte de då hon är lite lugnare nu efter sitt första löp och är jätte duktig med familjens ena pojk som är gravt handikappad som är väldigt hårdhänt men hon bara går om det är så :) Så känns väldigt skönt på så vis! :)