Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 2228 ggr
[Murvel]
2

Ni med hund OCH katt

Hur har ni ordnat med utfodring för att de inte ska äta varandras mat?

[TheMiko]
0

Jag har satt upp en hylla ca 1 meter högt upp där jag sätter katternas mat. De hoppar dit via en köksstol. Hyllan är så pass bred att hunden inte kan ställa sig på bakbenen mot hyllan och nå deras skålar.

Malinolsn
0

Katterna har en egen bänk i ena delen av köket som de har sin mat på 🙂

När vovven ska äta är katterna så upptagna med att leka, eller äta sin egen mat, så hunden hinner äta upp från sin skål på golvet innan katterna ens hunnit reflektera över att hon fått sin mat.

[Bullen300]
0

båda mina hundar och kattor får mat på bestämd tider. Det blir lättare tycker jag

[Zlarviig]
0

Vi har den turen att hunden faktiskt låter bli katternas mat. Hon vet att hon inte får äta från den, så hon äter upp alla matbitar som hamnar utanför istället, håller golvet rent.😛

Men dem äter i olika rum, katterna äter i köket och hunden äter i hallen. Så det är lättare för henne att förstå att det är två separata matplatser. Katterna låter bli hennes mat också, för hon brukar springa fram så fort dem kommer i närheten och försöka knuffa bort dem.🙂

Lilllens
0

Har själv ingen katt men min mamma har en och när Holly är hos henne är det inga problem. Katten bryr sig inte om hennes mat och hon låter katten äta ifred.

[Murvel]
0

Jag ska förhoppningsvis få hem en liten sheltie till sommaren, och de är kända för att vara hemskt matglada (lite som labbar) 

Men en hylla till katterna var en bra idé. Ska bara se hur jag kan ordna det rent praktiskt. Hur gör man för att katterna inte ska välta ner skålarna?

[Quickeman]
0

Katten har mat uppepå en bänk i köket, längst in mot väggen så inte hunden når (så lätt i alla fall). Hunden har alltid mat framme på golvet, men katten vill inte ha av den maten, så det är inget problem.

russin
0

Min katt äter på en byrå i sovrummet dit hundarna inte når.

pv60
1

Vi har en fristående rullhurst i köket. Skålarna står på glidskydd (som man lägger under mattorna). Hundarna får mat på bestämda tider. Fungerar toppen.

Ruzicka
0

Våra katter äter faktiskt på bordet med oss. 😃 Vi har inget annat smart ställe att ställa matskålarna på, men det funkar utmärkt. Någon bekant har anmärkt på att det luktar eller er äckligt ut, men vi är nog så vara att vi inte bryr oss. Det blir lite extra skitigt på matbordet iofs, men det skall ju ändå torkas av hela tiden så det märks knappt. 🙂

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

jollycox
0

Mina katter får mat på bestämda tider och äter upp allt på en gång men den ena äter på trimbordet och den andra i badrummet, då stänger vi dörren så han får äta ifred.
Tidigare när jag hade bara en katt så åt han på en byrå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

LinaK
0

Gör som de flesta andra i denna tråd, har maten så att hundarna inte kommer åt. Vi har katternas mat i hallen i ett fönster.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
0

Katterna äter på diskbänken. Hunden äter oftast i sovrummet där katterna inte får vara.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mischa
0

Katten får mat mycket högre upp, i nuläget på en "bar-hylla" som sitter på köksbänken, annars har jag använt mig av fönsterbräden.

≧◔◡◔≦

[tintilar]
1

Hunden och katterna har matskålarna bredvid varann på golvet i hallen. Alla har fri tillgång på torrfoder. Katterna äter hundens mat om deras tar slut men föredrar sin egen. Hunden vet att han inte får röra kattmat.

kodex
0

Kattens mat står på bänken i badrummet. Jag skulle aldrig kunna lära mina jyckar att inte äta från kattskålen. Tror knappt att andra med kooikrar skulle lyckas med det heller…

[RMSLiners]
0

Katten äter sin mjukmat på vårat matbord som är rätt långt.

Pennybus
0

Vi har hunden för det mesta på ovanvåningen och i köket får hon sin mat, medan katten håller till på nedanvåningen hos pappa och där får han sin mat. Katten kommer ju självklart någon gång då och då, och ibland äter han lite av maten(vilket vi tycker är okej eftersom det händer kanske 1 gång i månaden) och Penny(hunden) äter kattens mat(2-3 bitar) när hon kommit in igen källardörren(nedervåningen är en källare) när mamma varit ute med henne, dock går vi kanske in igenom den dörren 3-4 ggr per månad med hunden.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[TeamGolden]
1

Katten äter på diskbänken, vi har ställt dit en stol så han kommer upp hela vägen 🙂

Vovven får bestämda tider 3 ggr om dagen, och katten rör inte hundens mat så det funkar bra! Det är mysigt att ha katten på diskbänken faktiskt tycker jag! När man diskar är man inte själv utan har en liten gose-ponk bredvid en som gör en sällskap 😃

exitingsvillemo
0

katterna och hundarna får mat samtidigt, aldeles bredvid varandra. Hundarna vet att kattmaten är "off limit" och skulle aldrig stjäla missarnas foder.

Vi har lärt hundarna att äta ur sin egen skål,andra skålar låter man bli.

[Forest]
0

katten får mat i dotterns rum där det är stop för hundarna, annars ger jag i badrumet.