Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3050 ggr
[Murvel]
2

Ni som jobbar heltid

Hej!

Ni som jobbar heltid och INTE kan ta med hunden till jobbet. 

1. Vad gör hunden under tiden och vad kostar det er?
  2. Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det?
  3. Vad har ni för ras? 

Ha det fint,

Murvel

[Forest]
0

Dagmatte kostnad blomma och fredagsfika, hon vill inte ha betalt.

Både ja och nej, vissa mornar blir det stressigt med att gå upp 4.30 gå promenad på 40 min sen hem göra sig klar sista man gör är väcka barnen. Efter jobbet har man mat på listan men hundarna får träning och långpromend efter man ätigt.

Här jobbar vi lite olika så alla dagar har vi inte dagmatte utan kanske 1-2 gånger i veckan.

[Cras]
0

1. Min man jobbar sön-tors veckor alltid och jag jobbar rullande schema med åtm en ledig vardag som inte är en fre (om ni hänger med ;) ) så hunden blir isf ensam tre dagar i veckan, då väldigt långa dagar om vi skulle haft hundarna hemma (nio-tio timmar!). Vi löste det förut med att ha dem hos mina föräldrar, min mamma jobbar halvtid o kommer då hem efter fem timmar ensamma, sen hämtade vi dem. iom att vi har barn också så vart det hela lite krångligt med våra udda arbetstider (tidiga mornar) så ibland fick jag gå upp tre på morgonen för att hinna aktivera unghunden så hon skulle orka vara ensam så länge.. inte så kul. Vi har nu unghunden på dagis istället, där får vi oxå fördelen att hon är rastad och klar när vi hämtar henne, behöver bara nån promenad på kvällen som inte måste vara en lång om vi inte hinner/orkar (hemma hos min mamma aktiveras hundarna inget annat än gå på tomten, inga promenader för mamma klarar inte av unghunden). Gamla hunden bor hos mamma hela tiden nu, för de saknade att ha hund så mycket och så slipper vi lämna o hämta på två ställen då vi inte har råd just nu att ha båda på dagis, så lånar vi hem gamlingen då o då, och jag tränar lite med henne när vi är o hälsar på, så är hon nöjd också.

2. Ibland, ibland inte ;) vi har inte jättekrävande hundar av en anledning… hade jag alltid haft ork och träningslust hade jag haft mailnois och malamute (drömhundar <3), men nu vet jag att jag orkar inte alltid utan det går i perioder, så då skaffar jag inga såna hundar. hunden/hundarna får ju alltid promenader såklart, men lösspring och lek varje dag, men om jag orkar engagera mig i specifik träning varierar. vi springer/åker skidor ett par ggr per vecka iaf och det räcker med motion för unghunden, sen om jag inte känner mig taggad på lydnad/spår/annat så kör vi att hon får leta maten i snön/träd/gräsmatta/aktiveringsleksaker och så är hon nöjd. jag är faktiskt väldigt förvånad hur lättstimulerad min unga tjej är ;) trodde hon som bara är ett år gammal skulle klättra lite på väggarna när vi var hemma och sjuka i två veckor med endast kissrundor som stimulering, men hon är riktigt soffpotatis när inget skoj serveras :)

3. gammelhunden är welsh corgi cardigan, unga är vit herdehund.

[madelaine]
0

Har två mindre blandraser som är på dagis när vi båda jobbar, kostar 2500 per månad och hund. 
Det är klart att jag är tröttare vissa dagar och då kanske det blir en tidigare kväll, men hundarna får vad dom behöver ändå, både före och efter jobbet.
När vi kommer hem brukar vi leka lite, sen tar vi en mysstund på soffan och senare mot kvällen blir det träning och promenad.

Vizzla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina svar: 

1. Vad gör hunden under tiden och vad kostar det er? Hunden är hos svärföräldrarna. Svärfar är pensionär och svärmor jobbar bara 4 h om dagen och kan ta med hunden på jobbet. kostar: GRATIS! De ville ha hund men orkade inte heltidsansvaret och vi vill ha hund men jobbar heltid - perfekt lösning för alla! Hundarna älskar dom.
  2. Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det? Ibland känner jag att jag inte hinner med  att träna och lägga så många spår som jag skulle vilja. Vi gör mycke trick och så. Nu har vi skaffat en till hund och då gör de av med mer energi tillsammans, så trött blir dom även om de ändå behöver träna. Just nu tränar vi mycket vardagslydnad med båda då vår nya hund inte kan sånt.
  3. Vad har ni för ras? Långhårig normalstor Tax.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fridaaaa
0

Jag jobbar inte men studerar heltid :) (högskola)

Hunden är hemma. Min sambo tar ut henne om han är hemma eller går svärmor eller hennes mamma ut med henne :) 

2. Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det?
    Beror lite på när jag börjar skoldagen men brukar ut en snabbis på 5-10 min på morgonen eller ut i trädgården och sedan längre promenad på eftermiddagen/kvällen om vädret tillåter :) (går inte prommisar i storm, snöoväder osv ;) ).
    Men prioriterar tiden. Sedan är i regel min sambo hemma, och jobbar han har han 2-3 timmars rast mitt på dagen och då går han ut med henne. Blir desso mer på helgen. Men hon kräver inga långa promenader varje dag heller, bara hon får komma ut och aktiveras :)

3. Vad har ni för ras? 
    Vi har en långhårig sankt bernhard.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

#3 5000 kr i månaden för hunddagis? Jösses!

[Doglovers]
0

Vi har hundgårdar till våra hundar. Och där är dom under tiden jag är på jobbet. Min man jobbar på gården så det finns alltid folk omkring dom.

Dom kan gå ut eller ligga inne i sina rum där dom har golvvärme och mjuka bäddar+fleecefilt att bädda med. Och mix megapol i radion. Dom är två och två och det går ingen nöd på dom😉

Jag börjar 05,00 och slutar straxt efter 13,30 och då blir det promenader eller leka i rasthagen.

Kostnad: 0

Fridaaaa
0

#6 Det är en vanlig summa på hunddagis :) Beroende på vart man bor ^^, Är det 5 dagar/vecka, hela dagarna, tycker jag ärligt talat inte att det är så dyrt :)

Michaela-N
1

#8 Oavsett om det är standardkostnad så är fem tusen kronor varje månad en hutlös summa pengar, jag faktiskt inte tror att alla hundägare har råd med det.
Det blir inte mindre än 60 000 kr per år och 720 000 kr (ca) under hundarnas livstid. Nästan en miljon kronor 😃

Fridaaaa
0

#9 Beror ju på hur man jobbar, vilken lön man har, om man har barn, sambo osv :P

Nej Alla hundägare har inte råd med det, men då finns det ju andra alternativ med :) Kostar ju en del för hunddagis att driva runt :)

vallhund
0

#8 2500 per hund så är det nog mängdrabatt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
1

#11 Kan vara men vet ett hunddagis som tar ca 2500 kr/hund :) Eller tog innan i alla fall, nu vet jag inte. Så jag tror det beror på vart man bor också, vad summorna ligger på :) Vilken lokal dem har, hur många personal ect :)

[madelaine]
1

På "vårt" dagis är det 2500/hund och ingen mängdrabatt (i alla fall inte om man "bara" har 2).

Jag tycker dock att det är ett bra pris jämfört med andra dagis i närheten där de har dubbla antalet hundar, mindre yta och dessutom tar ett par hundralappar mer per månad.

Känner mig väldigt nöjd med vårt val; Det ligger ett par hundra meter hemifrån, har superbra personal och det kändes tryggt redan dag 1.

Sen är ju inte min plan att jag ska ha dem heltid på dagis i flera år, men tills vidare har vi den lösningen. :)

Belimas
0
    **Hemma hos mina föräldrar, inget alls.
    **
    **Ja då de inte är av någon krävande ras som kräver flera timmars aktivering varje vecka.
    **
  3. Vad har ni för ras?
    **Två stycken tibetanska spaniels.
    **
malinroth
0

Jag bor ensam och har två hundar så det blir en del pussel för att få det att gå ihop men det brukar bli bra. Antingen är dom ensamma hemma och jag är hemma på rasten med dom, eller så är dom hos någon av mina systrar eller så kommer pappa hit och rastar och är med dom ett tag. Ibland är dom hemma halva dagen och halva dagen hos hundvakt (systrar eller stora syskonbarnen). 

2. Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det?Vad har ni för ras? 

Jag har jobbat ganska mycket det senaste året och känner mig ofta rätt trött och orkeslös när jag kommer hem från jobbet faktiskt. Men när man väl kommit sig ut så brukar det genast kännas mycket roligare. När man ser att hundarna är lyckliga, när man får komma ut och få friskluft och när man märker att träning gett resultat, då kan man inte bli annat än piggare och gladare :) I princip all tid utöver jobb ägnas åt/med hundarna. Ibland blir det dock mindre träning än jag önskat tyvärr. 

3. Jag har en irish softcoated wheaten terrier på 10år och en bedlington terrier på 2år. 

På bilden mina brudar hos deras "kusin" Axxa när matte skulle till jobbet igår <3

JamieBlue
0

1. Hunden har varit hos dagmatte fram till alldeles nyligen, nu ska vi se om han kan vara ensam hemma 8-14.30 två dagar i veckan, med lunchrastning. De andra två dagarna hos dagmatte. Femte vardagen jobbar jag eller min sambo hemma. 2. De dagar han är ensam hemma (bara testat en vecka) turas min sambo och jag om att ta morgonpasset respektive kvällspasset. Morgonen innebär ca 45 minuters promenad (lös) och aktivering. Kvällen innebär ca 60 minuters promenad (lös) och så aktivering utöver det. Barnen ansvarar för lunchrastningen och för att gå ut en sväng med honom när de kommer hem, alltså en dag i veckan var. När han är hos dagmatte så går vi till och från henne och hon går ut på promenader med honom. På kvällen aktiverar vi honom med t.ex. apportering, hon tränar inte så mycket med honom. Vi har orken eftersom vi valt att ha hund och att ha en relativt aktivitetskrävande ras. Ibland är man trött, särskilt på kvällen, men i och med att vi har en busig hund så inser man rätt snabbt att det är lika bra att gå ut med honom och att köra hjärngympa i stället för att bli irriterad på sönderrivna tidningar och sönderbitna strumpor. 3. Flatcoated retriever.

Noa-Nisse
0

Jag jobbar inte heltid, men 20% därifrån. Alltså ca 80%.

Jag lämnar min hund hemma och det går hur bra som helst. Antingen kommer jag, mamma eller min kompis hem och går ut med henne på rasten. Hon ligger bara och sover och väntar tills jag kommer hem =) Har filmat henne via övervakning flertalet gånger, så jag har  inte dåligt samvete.

#5, Måste bara säga att Lillan är ju bara såå fin! Härlig päls =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Lilllens
0

Jobbar inte men studerar.

Hon är antingen hemma med killen(beror på hur han jobbar), hos min mamma eller hos min syster. Hon är i princip aldrig ensam. Kostar ingenting.

2. **Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det?
    **Ja det gör jag, hon är inte speciellt krävande, men jag hade nog hunnit med en mer krävande hund också.

3. Vad har ni för ras?
    Mops

[Doglovers]
0

Vad kostar ett vanligt barndagis?

Ketang
0

#19 Jag tror att max taxan för ett barn ligger på runt 1900:-/månad. Sen betalar man inte så himla mycket för barn nummer 2 och 3 osv. Hunddagis är mycket dyrare tydligen. När jag hade min ena på dagis betalade jag 1700:-/månad. Men det är 6-7år sen.

jgs09001
0

Jag studerar heltid på högskolan samt extrajobbar på en matbutik. Sambon jobbar på gården där vi bor.

1. Våra hundar är i vår hundgård medan vi jobbar/är i skolan under sommarhalvåret. På vintern är de inomhus med sambon som ibland jobbar hemifrån eller kommer hem och rastar (inhägnad tomt som de får springa lösa på). Vissa dagar studerar jag hemifrån och då är de såklart inne med mig.

2. Ja. Våra hundar är jakthundar och i och med att sambon arbetar som jägare får de arbeta i hans arbete under hösten. De dagar de inte jagar går vi promenad på morgonen innan jag åker in till skolan och sen är det aktiviteter alternativt en till promenad på eftermiddagen/kvällen. De dagar jag inte kommer upp i tid på morgon går vi en längre promenad (två timmar ungefär) på kvällen. Aktiviteter kan vara spår, agility, rallylydnad, skarpt eftersök eller klickerträning. Ett par dag i veckan får de vila på kvällen och då passar jag på att åka till stallet. Problemet är vintern och det är mörkt all tid man är hemma, det begränsar ens aktiviteter mycket. Men vi har tur som har nära till en inomhushall.

3. Vi har en borderterrier och en blandras.

[helenal]
0

jobbade heltid innna men just nu arbetssökande.

Har delad vårdnad med mormor så då när jag jobbade/ar så har mormor honom,kostar gratis. Men brukar föra över 500 i månaden till henne ändå!

A hard nut to crack
0

Vi har en goldentik på 8 månader som är på dagis när vi jobbar. På morgonen gör hon bara sina behov, dvs. ingen längre runda. Motion får hon tillräckligt på dagiset. Dels blir det mycket lek och sedan går de även ut med hundarna på långpromenad varje dag.

På kvällar och helger går vi givetvis promenader med henne.

Dagiset kostar oss 1800 kr/mån. Då ingår ingen mat eller något annat, bara platsen.

felzena
0

Vad gör hunden under tiden och vad kostar det er?

Våra hundar är i hundgård under dagen. De har en storhundkoja med element, bädd etc. Sedan får de ofta ett ben eller något annat för att kunna sysselsätta sig.

Känner ni att ni har den tid och ork som krävs efter/innan jobbet för att ta hand om hunden som ni hade önskat? Om inte, hur löser ni det?

Ja jag tycker att de får den aktiveringen de behöver. De får en lång promenad tidigt på morgonen (ca 1 till 1,5 timme). Efter jobbet får de en lång promenad med andra aktiviteter(mental stimulering). Vi är även ofta ute i skogen så de får springa av sig ordentligt.

Vad har ni för ras?

En jämthund och gråhund.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

vallhund
0

Ganska självklart att hunddagis är dyrare, de är inte skattesubventionerade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Annamaja27]
0

Jag har betalat ca 3000 kr/mån för hunddagis.

Just nu jobbar jag ca drygt halva dagen på kontoret sedan resten hemma så nu slipper jag kosnad för dagis.

Jag tycker i ärlighetens namn att ett heltidsjobb och energikrävande hund inte är världens lättaste kombination.

Av den anledningen tycker jag att ett bra dagis/dagnmatte är guld värt då hunden får lagom aktivering och motion och man är båda lagom trötta efter jobbet.

Misarn
1

Både jag och sambon jobbar 85-100% men vi går båda skift med olika arbetstider. Vi kan pussla ihop tiderna till den mån att Alice blir ensam ett par timmar i veckan och i vissa fall inte vara själv alls. Skulle vi mot förmodan jobba så att hon blir själv för länge ha vi vänner som mer än gärna tar henne. Då det främst är jag som tränar och aktiverar henne så känner jag endå inte att jag inte har orken eller tiden att aktivera Alice som är en Leonberger, men som är rätt så krävande och måste få sin promenad (1 1/2 - 2 h) och träning på det. Men för mig blir det avkoppling att lägga fokuset på henne och det gör mig lugn och glad och man får ny energi av att få fokusera på vad vi gör tillsammans. Hon kommer i första hand och då får allt annat komma efter för vi har tagit på oss ansvaret att Hon ska må bra och få den livskvalitet som hon behöver. Och jag känner absolut att jag hinner med henne antingen före eller efter jobbet. Man får prioritera och planera sin tid och kanske inte ta sovmorgon när man jobbar eftermiddag men det är det värt till 110% :-)