Ni som ger färskfoder
Jag har tänkt att helt gå över till färskfoder åt min ena hund. Vom og Hundemat är det jag ger.
Det är en Havanais-tik som väger 5 kg.
Idag har hon fått ca 100-125 gram färskfoder plus runt 25 gram mixade morötter och broccoli.
Men nu ikväll så var hon tydligen hungrig för hon åt lite torrfoder (som inte är jättepoppis, inget hon äter om hon inte är hungrig) så det är tydligen för lite.
Rekommenderat är ju att ge 2% av hundens vikt men det räcker tydligen inte.
Hon är ganska smal, inte spinkig men absolut inte tjock på något sätt.
Har läst att man kan ge upp till 4% av hundens vikt.
Enklast vore då att ge en tredjedels korv (som är 500g) vilket blir ca 166 gram om dagen.
Blir det för mycket tror ni? Hon skulle säkert äta upp det då hon älskar färskfoder. Men om hon får det och inte blir tjock av det så borde det väl vara okej?
Ni som har småhundar och ger färskfoder, hur mycket ger ni?
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Det jag hört är att det är rätt vanligt att 2% inte stämmer. Det är så individuellt och beror även på aktiveringsnivån.
Min kille får 3-4% av idealvikten (som ligger 5 kilo över hans nuvarande vikt) just nu. Tänker som så att jag kommer märka hur givan behöver justeras framöver.
Ge lite mer till en början. Du märker ju om ett tag ifall hon lägger på hullet och behöver minska på mängden.
Vad har du för ras, ålder och vikt ? och vilket färskfoder ger du ?
Såg nu det var VoH.
Min ena hund får 2% av sin kroppsvikt + en del torrisar/belöningsgodis per dag. Min andra får nog 3% av sin kroppsvikt + en del torrisar/belöningsgodis per dag.
Är hunden inte tjock så kan du absolut prova öka givan en period. är den van vid torrfoder så är den även van vid foder som sväller i magen och ger ökad volym.
Det kan även ta ett litet tag innan magsäcken krymper och hunden blir nöjd med mindre giva då färskfoder inte sväller.
Min kille på 9kg får 200g/dag + träningsgodis och ofta ett märg/köttben. Så det är ju mer än vad han "borde" få. Tycker man märker fort om de lägger på sig eller inte. Beror ju också på hur gammal hunden är, hur mkt aktivering den får också såklart på individen.
Glömde skriva att hon är 4 år gammal.
Hennes torrfoder verkar dock svälla ganska lite, har provat att blötlägga någon gång för att se om hon skulle äta bättre men det har inte svällt nästan något alls. Kanske beror på att det är spannmålsfritt, eller?
Men ska nog öka till 166 gram om dagen då så får vi se hur det går :) Det är någonstans mitt emellan 3% och 4% av hennes vikt.
Tack för era svar!
Min 5 kilos 2 åring får 100 gram per dag + något tugg/eller träningsgodis. Hon skulle absolut kunna äta det dubbla om hon fick - men mina är väldigt matglada🙂 Denna är dessutom väldigt lättfödd, så hon får inte mer för då blir hon rultig. Givan är synligt liten, men hon visar ingen hunger om jag inte viftar med godis eller mer mat.
Min 7,7 kilos 1 åring får ca 160-200 gram per dag + tugg/belöningsgodis (kanske en halv deciliter) och hon är visserligen alltid hungrig men det skulle hon nog vara även om hon fick dubbel ranson.
Jag ger den ranson som håller dom i bäst hull. Emellanåt får dom lite extra i maten i form av kokt vitkål eller kokt broccoli.
Frågan är om din hund verkligen är hungrig eller om den bara fått smak på god mat och vill ha mer. Håll koll på hullet så hunden får i sig det den behöver och justera efterhand. Ett bra tugg om dagen är guld värt för både smaklökar och som matberikning eftersom färskfodret går att äta upp väldigt snabbt.
Jag tror definitivt hon var hungrig. Det är en väldigt kräsmagad liten dam och vad som helst går inte ner i den kistan inte. Och torrfoder ligger inte precis i topplistan bland god mat, är hon inte tillräckligt hungrig och man erbjuder henne det så rynkar hon på nosen och traskar iväg. Men nu åt hon en hel del torrisar.
Jag ger oxå olika här ena ligger på 2% av sin kroppsvikt andra 3-4% ´+ mellanmål kycklingbit eller annat. torrfoder och godis som belöning. Ena går upp lätt om man ger mer så jag öser inte heller med "övrigt" till henne, andra därimot behöver få 3-4% så hon inte går ner i vikt.
2% är ju bara en rekomendation. Vissa hundar behöver få lite mer och andra lite mindre för att vara bra i hullet. Det är ju väldigt individuellt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag upplever en otroligt ökad aptit sedan jag gick över till färskfoder. Nu kan han äta hur mycket som helst mot innan då han lätt svälte sig själv i flera dagar. Så att hon inte "blir mätt" kan ju bero på att fodret ger en ökad aptit. Jag tycker den ökade aptiten är bra att stilla genom att ge tuggben så hunden har något att gnaga på ändå.
Men sedan stämmer inte alltid det där med 2%, men jag skulle nog inte gå efter hundens aptit då jag bestämmer fodermängd, man går efter hullet på hunden. Är hunden mager kan man öka lite, är hunden lagom så är det lagom mängd foder och är hunden lite trind eller tom tjock så minskar man fodermängden.
Min hund äter 3% av sin kroppsvikt (600g på 20kg hund). Han är en aktiv hund som gör av med mycket energi och magrar lätt av om han inte får i sig tillräckligt mängd mat. Han håller sig fin i hullet på dessa 3%, men han är inte alltid mätt, ibland ber han om en portion till. Ibland ger jag honom några torrfoderkulor då men oftast får han ben att tugga på och blir nöjd med det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Idag har hon fått en kycklingvinge på 85 gram och ska få färskfoder snart på knappt 80 gram. Blir ca 3,3% av hennes kroppsvikt så känns rätt lagom till att börja med iallafall. Och hon har alltid varit slank så märker nog lätt om det blir för mycket.
Hon brukar ha torkat oxsvans att tugga på, det är mums, men nu är den sista snart slut så ska se mig om efter någon sida att beställa från. Grisögon och sånt får de inte äta, då det blir för fett. Båda hundarna blir dåliga av det. Och vanliga tråkiga vita ben funkar väl ibland men är inte superpoppis.
#10 Så han äter även torrfoder med god aptit nu?
Har en fråga också om VoH. Har läst att det inte är bra att ge Sprint som helfoder för att det är för höga värden av A och D vitamin. Hittar dock inget om det på deras hemsida. Vet ni om det är så? Tycker den sorten är bra annars då det är mindre fett i men vill ju inte ge om det inte är bra. Sen tänkte jag om det går att ge deras valpfoder lite oftare istället. Att man ger hundemat med lax ibland och valpefor ibland.
Sprint är till för att ge kortsiktigt före hård träning/tävling - men inte som helfoder jämt.
Valpfodret däremot går att ge även till vuxna hundar på heltid - mindre fett och mer protein.
Okej, tack!
Vad bra att det funkar med valpfodret då :)
#11 Ja efter några månader på färskfoder så äter han nu även torrfoder med god aptit och kan lätt smälla i dig en portion torrfoder utöver den vanliga mängd färskfoder han får. Dock så tappar han snart aptiten om han äter torrfoder flera gånger i rad (har hänt när färskfodret tagit slut och vi inte kunnat handla av någon anledning), då tröttnar han efter 2-4 portioner.
Ben och sånt åt han knappt alls förut, alltså sådana torkade hud-rullar. Han grävde ner dom men åt sällan på dom. Men efter några månader på färskfoder så ökade aptiten och nu äter han upp ett sånt ben inom ett dygn. Han kan ligga hela kvällen och tugga på det utan att släppa det.
En helt annan hund ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus