Tik istället för hane?! Hjälp!
Jag har väntat på en Russkiy toy-kull sedan början av januari, då jag har tänkt skaffa en liten valp. Jag har helst velat (och vill fortarande) ha en hane, men nu blev det bara tikar i kullen jag väntade på! Jag får en av dem om jag vill. Jag vill verkligen ha en hund och könet spelar egentligen ingen större roll så, men jag har ingen erfarenhet av tikar! Så nu behöver jag er hjälp.
1. Hur är det egentligen när de löper? Blöder de mycket? Ändras deras sätt?
2. Hur länge löpet håller på? Läser man på internet verkar det nästan som att de olika stadierna håller på jämt och ständigt! Hur länge är det egentligen man kan märka av blödning och "humörsvängningar"?
3. Har läst att man inte kan ha sin tik lös när hon löper, för att de då inte lyssnar alls på sin ägare och springer iväg så fort tillfälle ges? Betyder det att man kanske inte kan ha sin tik lös i trädgården på sommaren på samma sätt som man kanske haft sin hane lös?
4. Jag har fått för mig att tikar generellt är mer tillbakadragna och "skeptiska". Stämmer det eller beror det mest på individen?
5. Berätta gärna vad som helst om skillnader osv, har ingen direkt möjlighet att skaffa mig praktisk info, så får nöja mig med teori!
Russkiy toy är ju en liten hund och liksom hos alla småhundar finns det väl en större risk att de blir asociala, rädda för barn osv. Detta är något jag absolut inte vill råka ut för, så det är väl ev ytterligare en anledning att jag tvekar inför tik (i o med min fråga 2 ;))
Uppfödarens hundar har jag träffat en gång och jag gillade verkligen deras mentalitet. Men då var t.ex inte min femåriga syster med.
Min önskan är ju nu att massa olika personer svarar att tikar och hanar har samma mentalitet och att löpet är supersmidigt osv haha! Men trots detta vill jag inte att ni förskönar nåt, utan berätta allt ni kan ifrån era erfarenheter! :)