Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 3635 ggr
gejsa
0

Får era hundar mjölk, fil?

Jag ger alltid matrester i hundarnas skålar tillsammans med deras egna torrfoder. Annars vill dom inte gärna äta maten. Ja, jag vet jag skämmer bort dom. ;)

Sedan får dom alltid mjölk efter maten.

På kvällen får dom filmjölk och ett litet ben efteråt som dom gärna vill äta upp ute på tomten.

Har gjort så i nästan alla år jag har ägt hundar. När min schäfer levde så visade hon på kvällen att det var dags för fil. (jag gav alltid vid 18-tiden deras fil) Då satte hon sig vid kylskåpet och tittade på handtaget och på mig. Om jag låtsades att inte förstå så gick hon tillandra sidan av köket och satte sig och tittade på skåpet där benen alltid låg. Visst var hon smart?!

minja
0

Min hund får A-fil i godisarna jag gör till honom. Det är den enda mjölk produkten hundar tål har jag hört.

gejsa
0

Enda hundar tål!!!!   :)

Jag har alltid har gett mina  hundar mjölk och fil varje dag? Dom tål det om dom har fått det från början iaf. Mina  hundar är jättebra i magen.

Men det var därför som jag drog upp denna tråd. Ville se vad ni tror. För jag har också hört att man inte ska ge sina hundar och katter mjölk. Förstår inte varför. Jag har 6 katter hemma som alltid har en skål med färsk mjölk och vatten framme också. Deras avföring är också bra.

Prizma_o_Kristall
0

Frankie brukar få en skvätt fil då och då :) Pyret har jag inte provat att ge det ännu, har ju inte haft henne så länge:)

Kramar/Carro

Karmatarerskanise
0

HAdes får A-fil om han är dålig i magen.

Lotta
0

Visst har jag gett Skorpan filmjölk…det fick hon som valp i sitt foder också. När jag äter fil eller mjölk och flingor så får hon alltid smaka efter jag ätit (vid sin matplats) =)

Katarinaf
0

#2 där har du lite fel det stämmer inte att dom tål det om dom har fått det från början, för dotterns hund tessan är ca 9 månader hon har fått riktig ko mjölk hon älskar det men det slår ut hennes mage, hon får diarre´ medans vår "grålden" kan dricka det utan problem. Det är som med människor endel tål det andra inte,,, Kram,,,,Cool

SaraC
0

Han har säkert fått både mjölk och fil som varit på något annat jag ställt ner åt honom. Men jag har aldrig gett honom enbart mjölk eller fil, ingen speciell orsak till att han inte fått det, har aldrig blivit så bara.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

TinaH
0

Tyson får Råa Pippi-fågel ben och oxben.
tja inte varje dag, men varje fredag eller lördag så får han en eller par kyckling vingar….*mumms*
Sedan så får han NÄSTAN alltid ben efter vi har ätigt, oavsett vad det är för kött vi har haft.

(ja jag vet om att det är farligt med tillagade ben!)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Katarinaf
0

alla ben som börjar på F …. är livsfarliga för hundar dom skall man inte ge till hundar….Fiskben,Fågelben,Fläskben….

TinaH
0

Gammalt skrock!

Mvh TinaH

gejsa
0

Driver du med oss Tina?

TinaH
0

nej

jag ger tyson alla typer av ben.
Har ni inte hört talas om BARF mat, där är alla ben råa. =)

Mvh TinaH

Katarinaf
0

ja jag vågar då inte ge ben till mina hundar som börjar på F för dom är ju så mjuka och spjälker sönder oc h blir vassa i halsen   men föresten vad har det med mjölk och fil frågan att göra nu måste vi hålla oss till ämnet att det inte spårar ur totalt igenSkrattande

TinaH
0

nämen det tillhör x-tra och godsaker =)

Mvh TinaH

Katarinaf
0

ja ha ja kram

gejsa
0

Tror dig inte iaf. För det är livsfarligt att ge.

TinaH
0

Gejsa

har du hört talas om BARF?

Mvh TinaH

gejsa
0

Nej, vad är det?

Malin-A
0

Lusse får filmjölk ibland o mjölk någon enstaka gång om jag tex. ätit gröt..

Nicki
0

Ger jag hundarna mjölk blir de dåliga i magen

Lotta
0

Skorpan har plåtmage…där går allt i. Utom då grannen gav henne vitlökskorv med peppar runt kanterna då sprutade hon ner allt här ute =D

gejsa
0

Ja, det är klart att dom blir dåliga i magen om ni ger då och då. :) knäppfior.

Det är ju om man ger det varje dag som dom inte blir dåliga. Det är antagligen därför folk tror att dom inte tål fil eller mjölk. När man ger då och då.

minja
0

Vi hade en tik som fick sin medicin utblandat i filmjölk (hockamix) och veten sa att om man skall ge filmjölk skall det vara A-fil då det innehåller något som är bra för hundar och det gör inte den andra filen. Hon var bra i magen och hade superfin päls när hon fick A-filen men fick hon den andra så sprutade det ut.

Min hund får havregrynsgröt i maten varje dag, men inte ger jag honom mjölk för det!

Man ser ju bara på männsikor, att vuxna människor skall ju inte äta så mycket mejeriprodukter så varför skall hunden göra det om den inte behöver!

gejsa
0

#23# Ja, ska man hårddra det så ska väl en hund äta rått kött jämt isf. Vilken hund gör det? Och vem ger rå mat överhuvudtaget till sin hund?

Man kan ju inte tänka så som du gör.

Lotta
0

Jag ger Skorpan lite köttfärs ibland och det har då inte hon mått dåligt av….och som sagt även filmjölk och vanlig mjölk…hon är frisk som en nötkärna =) Det ska va gött å leva annars kan det kvitta *sjunger*

gejsa
0

Ja, jag ger också en liten bit rått kött och köttfärs ibland. Men jag menar bara och jämt och så bara vatten att dricka.

TinaH
0

Gejsa

Här har  du en bra sida som du kan läsa om BARF        Glad

Mvh TinaH

gejsa
0

Jag ger alltid matrester från oss. Då är det ju bra iaf. :) Men jag tänker inte ge kycklingvingar ändå.

Katarinaf
0

Bra gejsa stå på dig…. det finns ännu ett F- Ben  FÅR ben lika illa det…..vad det nu har med mjölk och fil att göra förstår jag ju inte än, men lika glad för det är jag

TinaH
0

Det är inte illa med FÅR, FLÄSK, FÅGEL, eller några andra ben som har någon bokstaav eller nått.
Det är så länge benet tillagat så är det FARLIGT.

Mvh TinaH

Katarinaf
0

Ja ja vi säger väl de då men jag ger nog i alla fall inga ben på F till mina älsklingar

TinaH
0

jag har givigt tyson ben direkt i från frysen i 4 år.

han lever! Räcka ut tungan

Mvh TinaH

Katarinaf
0

#23 det du säger om att inte människor skall äta så mycket mejerivaror så varför ge djuren , Jag håller med dig helt på det. Även att man inte skall ge spannmål tex vete till hundarna heller för det hör inte till deras naturliga föda dom är som människor på ett sätt ´känsliga för säd eller gluten som vi är endel….

Lotta
0

Määä…Tina lever Tysse Fundersam

Har inte lill-kissen haft ihjäl honom med pussar en? Oskyldig

gejsa
0

Jag skulle inte våga ge det iaf. Men mjölk och fil kan aldrig fastna i tarmen. hahahhahahhahahahhahahahhhahhahahhha

Lotta
0

Hehe nej det finns nog ingen risk för det ;)

minja
0

Ger ni inte era hundar märgben? Kokar ni dom? Min hund får råa märgben och han äter färskfoder varje måltid. Varför han får havregrynsgröt är att han har en sådan förktansvärd känslig mage (han är undersökt av vet) som han fått i sitt förra hem. Han kan inte äta torrfoder för då kräks han. Men havregrynsgröten gör honom kanon i magen tillsammans med fodret. Han är aldrig lös och han kräks aldrig längre. Det räcker med att han får i sig lite utav katternas torrfoder för att han skall kräkas.

Ge era hundar en supergod (för deras smaklökar Räcka ut tungan) kvällsgott någon helg. Ett rått märgben eller varför inte koka ett gris eller kycklings hjärta? Oerhört uppskattat av dom flesta.

KajsaM
0

A-fil brukar Viggo få. Där han var valp så fick han Fil och knäckabröd (små bitar), min morfar har gjort så med alla sina 7-8 hundar :)

gejsa
0

337# Jo då, jag köpte märgben förr och gav råa. Men det är inte så ofta jag får tag dom. Men det är ju mer som du säger godis för dom. Inte så mycket att äta på. 

Men som sagt, alla hundar är ju olika och tål olika saker. Jag hade tex en glutenallergisk vovve förut. Det tog ett tag innan man förstod det.

Lotta
0

Jag gav Skorpan ett märgben förra sommarn, hon vart så till sig och jobbade och jobbade för att få ut märgen…rätt som det är hör vi ett ynkligt pipande…ja vad tror ni HON SATT FAST!!! Hon hade formlöst tryckt in hela nosen i benet, vi fick nästan skruva loss henne *ASG* Så där är det när man är glupsk ;)

gejsa
0

Hi,hi stackars hund. Vill hon fortsätta att äta sådana ben? Hon måste ju ha trott att benet levde och attackerade henne ju.

Lotta
0

*ASG* den hunden lär sig aldrig…hon är alldeles för glupsk…snacka om attack Räcka ut tungan

Malin-A
0

haha läste nu på rubriken, får era hundar mjölk, fil? haha vänder man på d blir d filmjölk =D

gejsa
0

Ha,ha vad kul malin. Märks att du är en snoris. *fniss*

TinaH
0

# 44

visst märks det på malin att hon är en snoris!

små barn roar ju sig själv….mohahahaha

Mvh TinaH

Lotta
0

*stön* Ibland är du så knäpp Malin…men kommer du hit så ska jag bjuda dig på mjölk och fil jag lovar Oskyldig

gejsa
0

Hi hi precis. Dom gör ju det. haha

Kristina-
0

A -fil fick dom som små valpar. Brukar inte ge mjölk/fil till mina vuxna hundar.

Katarinaf
0

Mina hundar älskar älg eller ko ben med märg ,men taxen blir så ilsken av naturben, och mollys pruttar blir att lukta såååå illa

TinaH
0

vad mummsigt med naturliga ben! Räcka ut tungan

Prutarna kommer liksom på köpet! Flört

Mvh TinaH

Lotta
0

Finns det nå äckligare en hundpruttar…lukten ställer till så man tappar näsan ju Förvånad

Katarinaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså det är vidrigt med dom där pruttana, sen blir Molly lös i magen efter benmärgs ätande så det blir ej så ofta för dom…

kerstinjoh
0

#43 malin du är hoppeloppelös!!!!

Alfons fick märgben igår, som han grävde ner. Å inte 17 vet han var han grävt ner det.

Idag fick han ett till, innomhus. Och nu har vi konstaterat att han inte vet att märgben går att äta. De ska grävas ner.

Han sprang omkring med benet o visste inte vad han skulle göra. Gnäll, gnäll, släpp ut mig!!

Tror ni han grävde ner det???

TinaH
0

Tyson äter meducin nu, för sina Tonsiller.
På biverkningarna står det "Gastrointestinala biverkningar kan förekomma".
Det har inte bara kan före komma….Det före kommer!!!
jag lovar att vi är 2 här hemma som längtar till medicinen är slut!! *huäk*

Mvh TinaH

Lotta
0

Hehehe inte om du inte släppte ut honom…om han inte gör som Skorpan, gräver ner dom i sängen *ASG*

TinaH
0

han gillar sin meducin, smakar kött! =P

Mvh TinaH

Lotta
0

Den hunden är inte klok hälsar Skorpan…jeakkkk vad äckligt och att matte sen bänder upp munnen och knölar ner den i halsen gör inte saken bättre. Hon tror ju säkert att jag inte känner smaken…snacka om sten-ding *fnys*

lena1
0

Snodden får vanlig fil då och då, och absolut då han har varit dålig i magen det är nyttigt ;-).

Nicki
0

Tänk Diva vår lilla råtta, som inte gillar att vara i hundgården.
Hon drar benen efter sig när vi lockar dit henne.
Och så fort vi öppnar så kutar hon ut.

Men när Arras fick ett stort köttben av sin uppfödare så ville hon inte gå ur hundgården *S*
När vi öppnade ytterdörren till huset så kutade hon allt vad hon hade till baksidan och in i hundgården för att sedan ligga och vakta benet.
Inte heller ville hon gå in.

Behöver jag säga att hon ÄLSKAR ben *L*

Malin-A
0

nee jag e inte hopplös, jag kom ju på nått jätte kul, haha innerst inne skrattar ni åt det men vågar inte erkänna =D huahaha

Malin-A
0

nee jag e inte hopplös, jag kom ju på nått jätte kul, haha innerst inne skrattar ni åt det men vågar inte erkänna =D huahaha

Lotta
0

Vad skrattar vi åt…berätta, berätta Oskyldig

Malin-A
0

haha nee jag vet inte =D

Lotta
0

Määää ni är ju inte klok…skriv upp på en lapp nästa gång Oskyldig

kerstinjoh
0

lotta läs #43!!!!!!

Malin har antagligen fått snorungesfeber o yrar!

Malin-A
0

jaa d va filmjölk jag skrattade åt =D inte lätt o komma ihåg  0=D

Sammie
0

Visst ger jag fil till mina killar. Och till det får dom varsin knäckemacka med leverpastej. Det är mumsigt, anser dom.

Lotta
0

Ja just ja hon har ju sån sjuk humor så jag fattade inte vad ni menade ;)

kerstinjoh
0

Det gjorde nog inte hon heller! Filmjölk? Mjölk, fil??????

Malin-A
0

hahaha jag förstog precis =D

Katarinaf
0

paller maja #70

kerstinjoh
0

pallermaja??Fundersam

Malin-A
0

pallermaja? =D

kerstinjoh
0

pallermaja???

Blä blä Malin är en PALLERMAJA!!!!!!!

Malin-A
0

vad är en pallermaja?? Fundersam

Lotta
0

Nananananaaaaa Malin är en pallermaja *retas*

Malin-A
0

om man är en pallermaja så är man bäst på allt =) hahaha

zeretki
0

När det gäller BARF och råa ben, rått kött osv. så vill jag bara påpeka att alla har rätt att tycka som dom vill och ge sina hundar den mat dom vill.

Efarenheten säger mig att så fort man börjar diskutera råa ben och BARF så blir det bråk, för att folk inte kan låta det vara.

Olika åsikter kan man ha, det har alla, men låt också den som har motsatt åsikt få ha den. :)

--konflikträdd Freja

TinaH
0

# 78

har jag påpekat eller sagt något annat?

Var och en ger givetvis sin hund vad den anses vad den tycker är bäst för sin hund.

men liten sak….ute på stäppen fanns det inte torrfoder…

Mvh TinaH

Sammie
0

Men, alltså det är ett vanligt fenomen detta. På alla hundforum skäller många på varandra. Det kanske är därför de heter hundforum? :-s

Katarinaf
0

#77 FEL    man är barnslig eller jåliger

Malin-A
0

barnslig haha =P va e jåliger då?

Lotta
0

Hahaha där kom ett nytt ord igen…JÅLIGER *ASG* Här fattar man ju inte ett jota =)

Tycker som du Sammie..alla lär ha sin åsikt utan att det blir en massa tjaffs, det är ju för det vi är här, att disskutera olika saker utan att bli arg för att andra har en annan åsikt =)

Men jag har inte sett nått tjaffs nu…..är jag trög eller Generad

Katarinaf
0

tjaffsig och jåliger är ungefär samma sak Glad

jag menar inget illa bara tyckte att det var roligt att kasta in lite ålänska ord i samtalet….. Jag jålar lite med er   ….. hihi

Malin-A
0

aha haha ok..  =D

Katarinaf
0

ja vi jålar ju allihopa haha  #83

zeretki
0

#79 Min kommentar var allmän, inte till dig personligen. :) Lessen om du tolkade det så men jag skrev den HELT allmänt, så att alla påminns om att vissa ger BARF och andra inte.

Katarinaf
0

vad är BARF????

Lotta
0

Jag tycker det är jätteroligt med konstiga ord från alla olika ställen….så ös på bara, det är kul att gissa sig till vad du menar =)

Katarinaf
0

#89 men det sulle vara i någon egen sajt för den här handlar om fil oc h mjölk

Kram alla

porcus
0

jag har ingen lust att läsa igenom allt,
MEN ge aldrig katter mjölk, magen kommer att kollapsa så småningom.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.