Grand danois + chihuahua?
Om vi säger att man parar en Grand danois med en Chihuahua tik, hur går födseln till då? Valparna anpassar sig väl i moderns livmoder? En fråga av nyfikenhet bara.
Eller tvärt om? Hanen kanske är Chihuahua? :P
Nej nej alltså jag tänker: blir det svårt för tiken (chihuahua) att föda valpar från en så pass stor ras? Tvärtom är inga problem. Tänker mest på OM tiken skulle klara det (genom att valparna anpassas efter moderns kropp) eller blir valparna otroligt stora och kejsarsnitt måste göras? Säger igen att det här bara frågas av ren nyfikenhet.
Vad jag har hört så är det väldigt delade meningar om det här. En del säger att valparna anpassas till livmoderns storlek och andra säger att valparna blir för stor för att tiken skall kunna förlösas på ett normalt sätt.
Själv så vet jag av en tjuvparning för några år sedan där hanen var rottweiler/schäfer och mamman var en dvärghundsblandning(kommer inte ihåg vilka raser men tror hon vägde kring 5 kg). Valparna föddes på utan problem. Även fast någon av valparna vart nästan lika stor som en schäfer så var det inga problem med att valpen var för stor vid födseln.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Valparna anpassar sig efter tiken.

Kan tänka mig att i just det aktuella tankeexprimentet så skulle tiken inte klara av själva parningen.
Men förutsatt att man skulle få (den ideotiska) idén att inseminera en chiuahua med en GD.. Jag vet inte men många chiuahuor har ju svårt med norala förlossningar av rasrena valpar för de blir för stora…
Tror knappast en grand danois kan para en chihuahuatik = fysiskt omöjligt pga storleken.
själva omfånget på en GD penis är ju så stor att det hade blivit hemska skador…
kanske man kan jämföra en GD hane med en cocker spaniel tik. mer realistiskt men ändå inte :P
och ja valparna anpassar sig till tiken men förlossningen blir säkert svår ändå.
sen så kan kommer ju valparna troligtvis bli mycket större än mamman men då växer de mycket efter förlossningen istället för mycket i magen.
och en nyfödd renrasig GD-valp brukar väga ca 800 gram, alltså ganska små jämfört med den vuxna GD.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack för era svar :) Då var det som jag trodde då. Alltså jag vet att det är omöjligt för en GD att para sig med en Chihuahua tik med tankem på hanens omfång på organet men tänkte att man såg bort den biten liksom och tänkte bara på födseln. :P :)