Linda klådan, hotspot!
Var inne hos veterinären med min vovve idag, han har ett enormt hotspot på hela halsen, ca 15x15 cm skulle jag tippa.. Blev sedering för att få rakat och rengjort, antibiotika och en salva som ska smörjas 2 ggr/dagen efter tvätt av såret! Hade lite rimadryl(stavning) kvar hemma sedan sist tack och lov! Har en liten kille som bara gått runt och gnytt hela dagen, nu har han äntligen kommit till ro brevid mig i sängen med smärtstillandet.
Finns det något bra att lindra den jobbiga klådan med? Krage hjälper inte så han har strumpor på baktassarna nu men kommer åt att slicka. Han är väldigt besvärad av det och har ont!
Usch att man ska behöva se sin vovve må så dåligt, inte kul alls. Under sederingen glömde han även av att andas och fick läggas på syre, var riktigt ororlig när dom snabbt bar iväg honom! Hur länge brukar klådan och smärtan vara kvar?
Usch det där låter inget vidare alls för din vovve. Men bra att du varit iväg med honom. Min hund hade fukteksem i höstas,inte så stort som din hund har. Men jag köpte Viatop som lindrar klåda och innehåller klorhexidin som är bra mot hudinfektioner. Jag upplevde att klådan försvann helt när vi använde det och själva fukteksemet läkte väldigt fort. Jag köpte det på ett apotek. Har din hund väldiga besvär med klådan tror jag även man kan få kortison utskrivet av veterinär.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tror att salvan jag fick innehöll kortison, kan kolla det imorgon, vill inte resa mig nu när han precis har somnat, då ska han med! Viatop, är det en gel i en tub med gult på? Tror att jag har den här hemma.. Det gick så himla fort, han hade lite irriterad hud i måndags kväll, igårkväll såg det ut som fan så veterinärtid bokades, var inne med honom i morse! Är ju läskigt att det kan gå så himla fort känner jag!
Ja precis, det är en gul tub med gel i. Den tyckte jag fungerade bra. Den torkade liksom ut fukteksemet och lindrade klådan. Ja det går fruktansvärt fort, vet precis vad du menar. Det bara ploppar upp bara sådär känns det som. Skönt att vovven din sover iallafall.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tänkte uppdatera och berätta att Kiro är mycket bättre! Utslaget är torrt och inte lika ilsket rött längre, han är duktig på att inte klia, men när jag märker att det är riktigt jobbigt så blöter jag en kökshandduk och gnuggar mot halsen så lugnar han sig! Han sover och äter bra, antibiotikan ska ju ätas i 10 dagar vilket hans mage inte tycker om, så han får a-fil och så till maten! Skönt att man har fått tillbaka sin glada hund igen, nu är han väl mest sur på att han inte får leka och ha sig!